مباحثه قوه نقادی طلاب را تقویت میکند
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علمالهدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه مباحثه موجب تقویت روانی فرد برای فهم مطالب میشود، گفت: ماحثه مانند چسب عمل می کند و نمیگذارد طلبه روحیه خود را درفهم دروس سنگین سطح عالی از دست بدهد.
وی افزود: مباحثه یک شیرینی و التزام به تحصیل در فرد ایجاد می کند و او را به مطالعه و تحقیق بیشتر و میدارد و وقتی مطاله بیشتر شد فهم عمقی مطالب را در پی دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید با تمام وجود اهتمام به مباحثه را جدی بگیرند، اظهار داشت: از همه اساتید و بزرگان تقاضا دارم که به طلاب توجه بیشتری داشته باشند و طلاب را به مطالعه و مباحثه ترغیب کنند.
حجتالاسلام والمسلمین علمالهدی طلاب را به حفظ ستونها و سندهای حوزه علمیه توصیه کرد و افزود: باید در همه حال سعی کنیم از مسیری که مقام معظم رهبری و مرجعیت برای ما تعیین می کنند فاصله نگیریم و پایبند به توصیههای این بزرگواران باشیم.
وی با اشاره به اینکه متون سطح عالی بسیار سنگین و پیچیده است و اکثر طلاب در این مقطع درصدد ازدواج هستند، گفت: طلاب به دلیل اینکه در این مقطع هنوز به ثمر ننشسته و رشد کافی را پیدا نکردهاند با مشکلات فراوانی مواجه می شوند و همین امر موجب می شود حوزه با ریزش و رشد علمی روبرو شود و مسؤولین باید پوشش بیشتری را در ین مقطع داشته باشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسؤولان باید 7 تا 8 سال طلبه را پوشش دهند تا تحصیل خود را تکمیل کند، اظهار داشت: باید رفاه طلاب در حدی که، مشکلات زندگی آنها را از مسیر تحصیل باز ندارد تأمین شود و بزرگان حوزه باید برای این مطلب تدبیری بیاندیشند.
حجتالاسلام والمسلمین علمالهدی با بیان اینکه طلاب نباید وارد جریانها و بازیهای سیاسی شوند، افزود: ورود به این جریانها طلاب را به انحراف می کشد و آنها را از رسیدن به مقصد و اهدافشان باز می دارد و این انحراف خسران در تحصیل و عقاید را موجب می شود.
وی طبیعت زندگی را آمیخته با مشکلات عنوان کرد و گفت: هیچ وقت مشکلات تمام نمی شود، از این رو ما نباید عمر و تحصیل خود را فدای مشکلات کنیم، بلکه باید در همین دوران جوانی تحصیلات و تجارب خود را کامل کنیم چون مشکلات روز به روز بیشتر شده و سبب بازدارندگی از تحصیل میشوند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم حجره را مکان بسیار مناسبی برای کسب معرفت و تهذیب نفس دانست و افزود: طلاب در حجره فرصت بسیار زیادی برای کسب علوم دارند و می توانند دروس خود را ادبیاتی یا بگیرند در حالی که بیرون از حجره چنین نیست.
وی در پایان با بیان اینکه در زندگی شخصی و عمومی فرصت برای تحصیل و رشد بسیار کم است، اظهار داشت: در زندگی بیرون از حجره و همراه با همسر و فرزند فرصت برای کسب معنویت و تهذیب نفس کمتر یافت می شود و طلاب باید توجه داشته باشند که برای رشد علمی و معنوی فضای حجره بسیار مناسب است. /907/ت302/ن