۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۴۱۵۳۷

فلسفه حج رسیدن به مقام تقوا و عبودیت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بعثه مقام معظم رهبری سازمان حج و زیارت آذربایجان غربی، فلسفه اصلی مناسک عبادی و سیاسی حج را رسیدن به مقام تقوا و عبودیت عنوان کرد.
کعبه

حجت الاسلام محمدباقر سپهری، مسؤول بعثه مقام معظم رهبری سازمان حج و زیارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با بیان این که کنگره عظیم و معنوی حج از منظر عبادی و سیاسی در طول تاریخ اسلام یکی از بزرگترین گردهمایی های امت اسلامی است، گفت: در حقیقت فلسفه اصلی این سفر رسیدن به مقام تقوا و عبودیت پرودگار است.

 

وی الزامات تشرف به خانه خدا از سوی حج گذار را با استناد به روایتی از امام صادق(ع) تشریح کرد و افزود: امام صادق(ع) می فرماید« وقتی که اراده حج می کنید لازم است قبلا خود را از هر آنچه به غیر خدا مشغول می کند، پاک کنید و امور خود را به خالق هستی بسپارید، بر او توکل کنید و در همه حرکات و سکنات، مقابل فرمان خداوند خاصعانه تسلیم شوید».

 

حجت الاسلام سپهری همچنین تصریح کرد: طبق روایات بر حج گذار واجب است تا حقوق مردم را که بر گردن اوست ادا کند و خود را چنان از لحاظ روحی و روانی آماده این سفر معنوی کند که گویا برگشتی نخواهد داشت.

 

به گفته این مسؤول، هنگامی که فرد به میقات می رسد، غسل احرام کرده و ندای پروردگار را با جان و دل لبیک می گوید، آن زمان انسان از تمامی تعلقات مادی و دنیوی رها شده و تنها خود را در برابر پرودگار یکتا تسلیم می کند.

 

حجت الاسلام سپهری با اعتقاد به اینکه یک رنگی لباس احرام نشانه یکسان بودن مقام عبودیت بشر در نزد خداوند است، خاطرنشان کرد: آنچه در این سفر معنوی حائز اهمیت است رسیدن انسان به مرتبه معرفت الهی و در پی آن حرکت بر مدار مسلمانی به معنای ناب کلمه است.

 

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری سازمان حج و زیارت آذربایجان غربی یادآور شد: زائر حقیقی کسی است که تمام وجود خود را در اطاعت خدا قرار داده و از همه معصیت ها اجتناب کند، یاد خدا را در وجودش زنده نگاه دارد و پس از بازگشت از سفر معنوی حج مراقب کمین شیاطین نفس خود باشد.

 

وی با بیان این که انسان همواره در مقابل وسوسه ها و نیرنگ های شیاطین درونی و بیرونی قرار دارد، گفت: حاجی واقعی باید مراقب لغزش های خود باشد و همواره در مدار دین حرکت کند تا بتواند در جامعه خود الگوی اخلاق حسنه و پرهیزگاری و بندگی باشد./936/ت302/ب

ارسال نظرات