۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۴۱۹۰۷
به مناسبت یادواره شهدای بمباران تبریز مطرح شد؛

بمباران شهرها از سوی صدام خللی در انسجام و اتحاد ملت ایران ایجاد نکرد

خبرگزاری رسا ـ عضو انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی گفت: بالا رفتن انزجار عمومی از دشمن، مهاجرت، ارتقای روحیه انسجام و همبستگی و امدادگری در این مناطق از بازخوردهای اجتماعی حادثه بمباران شهرها از سوی صدام بود.
بمباران

نادر حاتمی، عضو انجمن جامعه شناسی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه برگزاری یادواره شهدای بمباران تبریز ترتیب یافت، اظهار داشت: بمباران مناطق مسکونی از سوی رژیم بعث عراض علاوه بر خسارات اقتصادی و جانی، موجب بروز بسیاری از بحران‌های روانی همچون دلهره، ترس و استرس در شهرها بوده است.


این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان این‌که بمباران مناطق مسکونی از سوی عراق در دوران دفاع مقدس با اهداف مختلفی دنبال می شد، افزود: جنگ شهرها در کوتاه مدت باعث خسارات مستقیم جانی و مالی و در بلند مدت عامل بروز خسارات روحی و روانی و همچنین اختلالات رفتاری شده است.

 

عضو انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی ادامه داد: بالا رفتن انزجار عمومی از دشمن، مهاجرت، ارتقای روحیه انسجام و همبستگی و امدادگری در این مناطق از بازخوردهای اجتماعی حادثه بمباران شهرها بود، در حقیقت بمباران شهرها بیش از آن که صدام معدوم را به اهدافش برساند، به ضرر رژیم بعث عراق تمام شد.

 

وی خاطرنشان کرد: اقدام خصمانه رژیم بعث در بمباران مناطق مسکونی سبب افزایش روحیه دشمن شناسی و دشمن ستیزی میان مردم بمباران نیز شده بود، البته باید گفت که جنگ هیچگاه و در هیچ زمانی خوشاند نیست؛ اما تفاوت اصلی دوران دفاع مقدس با دیگر جنگ های متداول جهان، آن بود که تجاوز نظامی عراق تقویت فرهنگ سیاسی و شناخت گروه های خودی و غیر خودی را نیز به دنبال داشت.

 

حاتمی در ادامه با تشریح وظایف دولت در کاهش آلام آسیب دیدگان از چنین حوادثی گفت: به یقین در چنین مخاطرات و حوادثی مردم از انتظار دارند که دولت حامی و پشتوانه آنان باشد؛ از این رو دولت جایگاه مضاعفی در جهت مدیریت بحران و مراحل مختلف آن همچون پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و عادی سازی بحران ها می تواند داشته باشد.

 

وی همچنین با اشاره به این‌که بمباران مناطق مسکونی در جنگ ایران و عراق با هدف فرار مردم از شهرها و کاهش نیروهای داوطلب در مناطق جنگی بوده است، افزود: با توجه به این که در زمان جنگ تحمیلی نیروهای داوطلب و بسیجی نقش مهمی ایفا می‌کردند، دشمن بعثی با بمباران و راه اندازی جنگ شهرها از سویی مردم را پراکنده می کرد تا بتواند حس اتحاد، همبستگی و انسجام را از بین برد و از سوی به دنبال انزوا و بدبینی مردم نسبت به دولت بودند؛ اما باید گفت؛ جنگ شهرها که صدام معدوم آغازگر آن بود، به ضرر رژیم بعث عراق تمام شد./935/ت303/س

ارسال نظرات