۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۴۲۱۵۵
با هدف بزرگداشت مقام علمی حضرت آیت‌الله گلپایگانی؛

کنگره فقیه آگاه 18 و 19 آبان‌ماه در قم و گلپایگان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هدف از برگزاری کنگره حضرت آیت‌الله گلپایگانی را شناساندن شخصیت بزرگ علمی ایشان دانست و گفت: تقدیر از زحمات هفتاد ساله ایشان در حوزه علمیه، الگو سازی برای نسل جوان و تجدید چاپ آثار ایشان برای پژوهشگران و محققان از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.
کنگره آيت الله گلپايگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) عصر روز گذشته با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان داشت: در پی مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان قم مبنی بر بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از آذر ماه سال گذشته ستاد بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) شکل گرفت و با حضور برخی از نهادها و با محوریت اداره ارشاد استان قم فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)، گفت: رونمایی خواهد شد، گفت: در این کنگره از بعضی آثار ایشان همچون کتاب ولایت فقیه و رساله توبه رونمایی خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم هدف از برگزاری این کنگره شناساندن شخصیت بزرگ علمی حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: تقدیر از زحمات هفتاد ساله ایشان در حوزه علمیه، الگو سازی برای نسل جوان که در زندگی علمی بتوانند به عالمان دینی تأسی کنند و تجدید چاپ آثار ایشان برای پژوهشگران و محققان از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.

وی بیان داشت: چهار صد و پانزده درس حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) به صورت نرم‌افزار برای استفاده طلاب و محققان آماده شده که در مراسم برگزاری این کنگره رونمایی خواهد شد.

اسماعیلی‌طبا ابراز داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با هدف شناسایی، تجلیل و ارائه آثار مفاخر استان قم، برگزاری کنگره بزرگداشت مقام حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به برنامه‌های این کنگره اظهار داشت: فراخوان مقالات از سوی اندیشمندان، جمع آوری اسناد نایافته و منتشر نشده از آن مرجع فقید و چاپ آن به صورت کتاب، تجدید چاپ یکی از آثار ارزشمند این فقیه وارسته و توزیع آن در میان شرکت کنندگان، تولید چندین نرم افزار نفیس از آثار، فیلم و همچنین دروس ایشان، جمع آوری و تهیه آلبوم عکس و چاپ آن در قالب کتاب، رونمایی از تمبر یادبود ایشان، ساخت فیلم مستندی از زندگی نامه و آثار آن مرجع تقلید و چاپ چندین خبرنامه از برنامه های انجام شده و همچنین در دست اقدام این کنگره است.

 وی از برپایی دو نمایشگاه همزمان با برگزاری این کنگره خبر داد و گفت: برپایی مراسم بزرگداشت مقام حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) در نماز جمعه‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور همزمان با این کنگره از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: از همکاری نشریات سراسری که برای درج مقالات و مطالب مربوط به حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) و همچنین چاپ ویژه‌نامه با این ستاد همکاری می‌کنند تشکر کرد.

 اسماعیلی‌طبا خاطرنشان کرد: این کنگره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری نهادهایی از قبیل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، استانداری قم، حوزه علمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان داشت: کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)  با عنوان« فقیه آگاه » 18 و 19 آبان ماه در استان قم و گلپایگان برگزار می‌شود.

محسن مسچی دبیر علمی کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) نیز در این دیدار گفت: به منظور پاسداشت جایگاه فقه شیعه و تکریم از مقام مرجعیت شیعه و تبیین جایگاه فقه سنتی در مرجعیت عصر حاضر، کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) ابراز داشت: تا کنون هشتاد عنوان از کتاب‌های و رساله‌های حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره)  یا تقریرات شاگردان ایشان جمع آوری شده که به صورت نرم‌افزار ارائه خواهد شد.

 مسچی افزود: نرم‌افزار دروس حدود حضرت آیت‌الله گلپایگانی شامل چهار صد و پانزده درس در حال آماده‌سازی است که تا کنون صد درس آماده و موضوع‌بندی شده است.

 وی انتشار کتاب عکس ایشان با هزار و چهارصد عکس جدید و دربر دارنده مراحل زندگی و مبارزات ایشان، انتشار کتاب اسناد نو یافته حدود هزار و صد برگ که حدود هشتصد عنوان از نامه‌های ایشان به علمای داخل و خارج کشور، انتشار کتاب زندگی‌نامه جامع معظم‌له، کتاب چهار جلدی اجازات ایشان، تولید خبرنامه و کتاب مصاحبه شامل مصاحبه با پنجاه نفر از علمایی که با ایشان محشور بودند، از دیگر اقدامات علمی در برگزاری این کنگره برشمرد./927/پ202/ن

ارسال نظرات