۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۴۲۲۰۳
رییس پژوهشکده و دانشکده حدیث قم:

طلاب برای مطالعه حدیث یک سیر مطالعاتی روش‌مند داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: تدوین شیوه نامه و برنامه ریزی مناسب و آموزشی حدیث خوانی برای طلاب و پِژوهشگران امری لازم است.
دارالحديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پنج شنبه، بیستم مهر در نشست علمی  سیر مطالعاتی حدیث خوانی روش‌مند با اشاره به این‌که برخی طلاب بدون ترتیب مناسب به مطالعه حدیث می پردازند، ابراز داشت: تدوین شیوه نامه و برنامه ریزی مناسب و آموزشی حدیث خوانی برای طلاب و پِژوهشگران امری لازم است.

وی توجه به جذابیت، استمرار، پیروی از شیوه صحیح آموزشی، جامعیت در باب‌های گوناگون اسلامی مانند فقه و عقاید، کسب روایات از همه معصومین و شناخت مصادر روایی  در برنامه ریزی را از لوازم اصلی حدیث خوانی روش‌مند برشمرد و افزود: طلاب در ابتدای کار با احادیث سخت و سنگین شروع نکنند و احادیث جذاب مانند حکمت‌های نهج البلاغه را مطالعه کنند.

این محقق و پِژوهشگر معارف دینی با تاکید بر مباحثه سه نفره  بیان داشت: علاقه‌مندان با تشکیل گروه‌های مباحثه ای می توانند روایات اهل بیت عصمت و طهارت را در ذهن خود ثبیت بکنند.

وی با بیان این‌که  شیوه نامه آموزشی برای  عموم طلاب تدوین شده است، گفت: در این برنامه هفت وادی و چهل منزل وجود دارد که هر منزل 25ساعت مطالعه را می‌طلبد و طلاب بعد از چهار سال تسلط خوبی برای معارف پیدا می‌کنند و پس ازآن می‌توانند وارد فعالیت‌های تخصصی شوند.

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به این‌که متن و درک ساده از شاخصه های وادی اول است، گفت: در این وادی کتاب«الدرةالباهرة» منسوب به شهید اول، حکمت‌های ساده امام کاظم (ع) تا امام عسگری(ع) کتاب تحف العقول، ابواب اخلاقی کتاب منتخب میزان الحکمه و کتاب صفات الشیعة شیخ صدوق مطالعه می شود و آشنایی اولیه و مطالعه روان حدیثی از اهداف وادی اول است.

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان این‌که متن متوسط  و درک متوسط از ویژگی های وادی دوم است، اظهار داشت: حکمت‌ها و متون کوتاه کمتر از یک سطر کتاب نهج البلاغه، احادیث عددی 3و4 کتاب شیخ صدوق همراه با فهم ترجمه و نقد همین ترجمه، برخی از ابواب متوسط کتاب روضة الواعظین فتال نیشابوری،‌ کتاب محاسن جناب برقی و کتاب مشکاة الانوار شیخ طبرسی در این وادی باید مطالعه شود.

وی بیان داشت: در وادی دوم متن خوانی، مقایسه ترجمه‌های گوناگون و بررسی واژگان مانند واژه‌های قیمت، بهاء  و ارزش برای ترجمه یک لغت عربی باید صورت بگیرد.

این استاد حوزه علمیه متن متوسط  و درک نیمه عمیق را از شاخصه‌های وادی سوم برشمرد و افزود: در این وادی کتاب تنبیه الخواطر ورام بن ابی فراس،‌ نامه‌های نهج البلاغه خصوصا نامه‌های 69،31و 53 همراه با بررسی واژگان و رجوع به ترجمه‌ها و شروح‌های مختلف مانند ترجمه ابن میثم، کتاب ایمان و کفر کتاب کافی بجز مبحث طینت همراه با مطالعه سند روایت باید مطالعه شود.

وی ادامه داد: شرح ملاصالح مازندرانی و حاشیه‌های مرحوم شعرانی و مرحوم غفاری، کتاب من لایحضره الفقیه همراه با شرح مجلسی اول، صحیفه سجادیه همراه با شرح سید علی خان مدنی، کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، کتاب کمال الدین مرحوم شیخ صدوق و کتاب کشف المحجة سید ابن طاووس ازدیگر مطالبی است که باید در این وادی مطالعه شود.

وی مطالعه خطبه‌های نهج البلاغه بجز خطبه‌های توحیدی و خطبه‌های بلند، جلد پنج تا ده بحارالانوار، کتاب اربعون حدیث شیخ بهایی، کتاب نوادر الاخبار فیض کاشانی، جلد اول کتاب ارشاد شیخ مفید بجز خطبه‌های توحیدی، احادیث منتخب کتاب امالی شیخ مفید، ابواب فقهی کتاب کافی، کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی همراه با مقایسه با کتاب کافی و کتاب بصایرالدرجات محمد بن حسن صفار را بخشی از سیر مطالعاتی وادی چهارم برشمرد و افزود: متن دقیق و درک نیمه عمیق از اهداف این وادی است.

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به این‌که در وادی پنجم درصدد مطالعه متن دقیق و درک عمیق از روایات هستیم، ابراز داشت: در این وادی خطبه‌های توحیدی نهج البلاغه همراه با شروح، جلد اول کتاب کافی همراه با شرح ملاصالح مازندرانی و حواشی مرحوم شعرانی و ملاصدرا، کتاب‌های بلد الامین و اقبال  الاعمال سید بن طاووس و مناجات‌های امامان، کتاب العقل و التوحید کافی همراه با توضیحات علامه مجلسی و حواشی علامه طباطبایی، متون بلند مثل خطبه های توحیدی و رساله امام هادی(ع) کتاب تحف العقول،  ابواب خاصی مانند جبر و اختیار و بداء کتاب توحید شیخ طوسی مطالعه شود.

وی با بیان این‌که در وادی ششم متون مشکل همراه با بررسی دقیق حدیث خوانی صورت می گیرد، گفت:  کتاب الاستبصار شیخ طوسی، جلد 8کتاب کافی، کتاب مصابیح الانوار سید عبدالله شبر و کتاب جامع الاسرار سید حیدر آملی در این وادی مطالعه می شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به این‌که برخلاف  شش وادی قبل که کار جدی سندی صورت نمی گرفت در وادی هفتم تمرکز اصلی بر اسناد است، اظهار داشت: در این وادی اسناد پرتکرار کتاب کافی، کتاب تهذیب الاحکام مشیخه شیخ طوسی، فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی مطالعه صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که هر کدام از کتاب‌های فوق به عنوان یک منزل در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: لازم نیست طلاب همه کتاب‌ها را به صورت کامل مطالعه کنند بلکه بایستی در هر منزل  25 ساعت مطالعه و فعالیت حدیثی داشته باشند.

گفتنی است، نشست علمی سیر مطالعاتی حدیث خوانی روشمند‌ با عنوان هفت وادی،‌ چهل منزل از سلسله نشست های علمی انجمن حدیث حوزه با حضور روحانیان وطلاب در مدرسه فضیه برگزار شد./921/پ202/ن

ارسال نظرات