۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۴۲۶۰۴
استاد حوزه علمیه ارومیه:

احترام متقابل استاد و شاگرد شرط معنوی نظام آموزشی حوزه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ارومیه گفت: استاد حوزوی باید از منظر علمی و اخلاقی مزین به مؤلفه‌های الهی و دینی باشد تا بتواند سفیرانی متعهد و متخصص برای ابلاغ دین اسلام تربیت کند.
 حوزه علميه
حجت الاسلام محمد اصغری، استاد فقه حوزه علمیه ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به تقدس علم‌آموزی و یادگیری در مکتب اسلام گفت: آموزش و فراگیری علوم در مکتب اسلام ارج نهاده شده است چنان چه روایاتی بسیاری از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این باب وجود دارد.
وی حوزه‌های علمیه را اصل و سرآمد فرایند علم آموزی در جامعه اسلامی دانست و افزود: بر همین اساس رابطه استاد و شاگردی در مراکز حوزوی بیش از پیش اهمیت دارد.
حجت الاسلام اصغری ادامه داد: فرهنگ و سیره حوزه علمیه بر این است که طلبه باید مدتی را حجره اقامت داشته باشد، زیرا درک سیره و منش طلبگی بدون اقامت در حجره ممکن نمی شود.
به گفته این استاد حوزوی، طلبه با اقامت در حجره افزون بر این که نوعی زندگی اجتماعی را تجربه می کند و بسیاری از هنجارهای زندگی اجتماعی همچون مسارکت و تعاون، همدلی، همراهی و ساده زیستی را می آموزد، در مسیر منش و سیره پیشوایان دینی نیز حرکت‌های علمی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات طلبه می تواند از محضر چند استاد بهره بگیرد و فرایند استاد گزینی طلاب می تواند یک ماه تا یک سال به طول انجامد.
حجت الاسلام اصغری احترام به استاد و همچنین کتاب را احترام به علم دانست و تصریح کرد: احترام به علم در واقع احترام به حقیقت هستی است و حوزه‌های علمیه باید در این مورد سرمشق جامعه باشند.
این استاد فقه حوزه علمیه ارومیه در پایان با بیان روایتی از امام علی(ع) که فرمودند«فرزندان خود را برای زمان بعد از خود تربیت کنید» اشاره کرد و اظهار کرد: طرح مباحث اخلاقی و مسائل روز جامعه برای بصیرت دهی و بالابردن بینش و آگاهی فردی از ضرورت های مهم برای رسیدن به جامعه متعالی و آرمانی است که اساتید حوزه باید به آن توجه کنند./936/ت303/س
ارسال نظرات