۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۴۴۱۶۹
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

برخی رسانه‌ها تعریف درستی از تحول در حوزه ندارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام لطیفی با تأکید بر این‌که حوزه‎های علمیه نیازمند به روزرسانی هستند، گفت: عده‌ای از رسانه‌های سیاسی که همه مسائل را با عینک سیاسی می‌نگرند، گمان می‌کنند، هدف از اصلاح در حوزه نیز مانند اصلاح یک حزب در کیفیت توزیع قدرت سیاسی است.
حجت الاسلام محمود لطيفي،

حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیراستانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: اگر حضرت امام در دهه 30 حدود 70 سال پیش و مقام معظم رهبری و برخی بزرگان و مراجع در سالیان گذشته ضرورت تحول در حوزه را مطرح کرده‌اند، باید توجه داشت که این مسأله با تحول در مسائل سیاسی و حزبی متفاوت است.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از تبیین ضرورت این مسأله از سوی امام و رهبری متأسفانه عده‌ای از رسانه‌های سیاسی که همه مسائل را با عینک سیاسی می‌نگرند، گمان می‌کنند، هدف از اصلاح در حوزه نیز مانند اصلاح یک حزب در کیفیت توزیع قدرت سیاسی است؛ از این رو با خیز برداشتن این گونه رسانه‌ها، باورمندان به اصلاح حوزه بر اصل موجودیت حوزه بیمناک می‌شوند و دم بر نمی‍آورند.

 

این استاد حوزه تحول تدریجی و یا سریع در حوزه‌های علمیه را در اساس مردود دانست و گفت: این نگرش همان نگاه سیاسی به اصلاح فرهنگ، علم و اجتهاد است. اصلاح تدریجی یا انتقالی، در تحولات سیاسی به کار می رود نه در تحولات علمی و فرهنگی. بنابر این تحول تدریجی و یا سریع در حوزه‌های علمیه امری مردود است.

 

وی افزود: هیچ یک از ابعاد و محورها در حوزه نیازمند تغییر و یا دگرگونی نیست، زیرا این اصطلاح نیز در سیاست - به تعریف غربی و ماکیاولی آن - کاربرد دارد. آنچه در حوزه نیازمند بالندگی، رشد و شکوفایی است به روز بودن و احساس تکلیف برای به روز رسانی دستورات شرع مقدس است که خود تأکید کرده پاسخگوی نیازهای بشری از آغاز تا روز قیامت و از گهواره تا گور است و این احساس تکلیف نیازمند دو پایه است.

 

حجت الاسلام لطیفی تشریح کرد: نخست باید مراجعه مردم و احساس نیاز جامعه به این که باید تمام ابعاد زندگی خود را بر اساس دستورات دینی و الهی و قرآنی قرار دهند و برای دریافت این دستورات به حوزه‌ها که مرجع پاسخگویی به این نیاز هستند مراجعه کنند. بنابراین تا مردم و سیاستگذاران جامعه و کارگزاران حکومتی برای پاسخ پرسش های خود و سیاستگذاری امور جامعه به حوزه مراجعه نکنند حوزه نیز نیازی به طرح مباحث نو و پاسخگویی به نیازهای روز را احساس نمی کند. همان‌گونه که در زمان قاجار و به نسبت گسترش ارتباط و الگوگیری از سیاست‌های غربی، مراجعه به حوزه محدود و در زمان پهلوی درب حوزه‌ها بسته شد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی افزود: دوم، تلاش مدیران حوزه برای تربیت علمی طلاب باانگیزه است؛ تا پاسخ‌دهی جذاب و عالمانه و راهگشای خود خلأ فرهنگی و مدیریتی جوامع انسانی را در عصر بمباران اطلاعات پر کنند و همان‌گونه که ادیان الهی معترفند ملجأ و هادی و خیرخواه جوامع باشند. این انگیزه همراه با تعهد و تلاش باید در اندیشه طلاب نهادینه شود.

 

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه پایگاه معرفت دینی محسوب می شوند و در ادیان الهی اصول و ارزش‌ها ثابت و فروع و مصادیق به تناسب نیازهای اجتماعی متحول است و این تحول به معنای تغییر و دگرگونی نیست، بلکه به معنای رشد و بالندگی است.

 

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: اگر روزی مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود نیازی برای مراجعه به خدا، قرآن و انبیا و اولیاءش در خود احساس نکنند و به تدریج حوزه‌ها که پاسدار فرهنگ توحید و اسلامند به انزوا کشیده شوند و انگیزه پاسخ گویی در آنها میرانده می شود و به خودی خود رکود و خمودی بر حوزه‌ها سایه افکنده خواهد شد و به تعبیر حضرت امام این بار صدها سال طول می کشد تا حوزه ها مجدداً زنده شود./935/ت301/س

ارسال نظرات