۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۸۲۲۵
فردا برگزار می شود؛

نخستین کنگره ملی میرزاکوچک خان جنگلی در رشت

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا کوچک خان فردا در این استان خبر داد.
ميرزا کوچک خان جنگلي

حمید نیکرو، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت از برگزاری نخستین کنگره ملی میرزا کوچک خان جنگلی فردا در رشت خبر داد و گفت: هدف اصلی این کنگره با توجه به روحانی بودن میرزا، تبیین جایگاه و تاثیر علما و روحانیت دراندیشه استعمارستیزی و استبدادستیزی ملت ایران است.

 

مدیر کل ارشاد گیلان با بیان این که میرزا کوچک جنگلی در مبارزات ضد استبدادی در زمان مشروطیت تلاش کرد تا روحانیان و طلاب را ترغیب به تشکیل انجمن طلاب کند، گفت: میرزا کوچک بعد از جنگ جهانی اول با دیدن تجاوزات بیگانگان انگلیس و روس، به فکر قیام افتاد و آن قیام هفت سال طول کشید و در نواحی رشت، جنگل های گیلان و کوهپایه ها، علیه قوای اشغالگر ادامه داشت.

 

نیکرو با تاکید بر لزوم تبیین نقش روحانیت در نهضت های ضداستعماری ملت ایران بخصوص قیام جنگل در یک قرن اخیر، اظهار داشت: هدف اصلی کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان با توجه به روحانی بودن میرزا، تبیین جایگاه و تاثیر علما و روحانیان دراندیشه استعمارستیزی و استبدادستیزی ملت ایران است.

 

مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به ضرورت تبیین نقش روحانیت در قیام مردم علیه بی عدالتی و استعمار گفت‌: روحانیت نقش بی بدیلی درمبارزات و ملت ایران و در قیام جنگل داشت و یکی از مهم ترین حوزه هایی که می‌تواند این نقش را تبیین کند، حوزه های علمیه، روحانیت معزز و ائمه جماعات هستند.

 

وی با اشاره به این که میرزا کوچک بعد از جنگ جهانی اول با دیدن تجاوزات بیگانگان انگلیس و روس، به فکر قیام افتاد، تصریح کرد که قیام میرزا، هفت سال طول کشید و در نواحی رشت، جنگل های گیلان و کوهپایه ‌ها، علیه قوای اشغالگر ادامه داشت.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به این که یکی از وظایف نظام در قالب برخی از دستگاه های فرهنگی، برگزاری کنگره و یادواره برای بزرگداشت شخصیت‌های مبارز و علمی کشور است، بیان کرد: کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی از جمله برنامه های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور است.

 

وی از حضور مقامات کشوری به ویژه دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقامات کشوری و لشگری در کنگره میرزا کوچک خبر داد و تاکید کرد: در این گنگره یک هزار فرهیخته، ادیب، اندیشمند، نخبه و مسئولان کشوری و لشگری دعوت شده اند.

 

نیکرو با اشاره به این که نشر آثار، اسناد و کتب مربوطه به نهضت جنگل و میرزا کوچک جنگلی از جمله برنامه های ویژه این کنگره است، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات برگزیده و تجلیل از آثار مرتبط با نهضت جنگل از دیگر برنامه های این کنگره است.

 

وی به دیدار ستاد کنگره میرزا کوچک جنگلی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری فرزانه انقلاب در این دیدار فرمودند : «میرزا یک نظام مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت به وجود آورد».

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان این که صد عنوان کتاب از آغاز قیام میرزا کوچک خان تاکنون در خصوص نهضت جنگل در حوزه داخلی و بین المللی منتشر شده است، یاد آور شد: همچنین بیش از دو  هزار مقاله نیز تا قبل از فراخوان کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی درباره این شخصیت مبارز گیلانی وجود داشته است.

 

نیکرو با بیان این که در حاشیه برگزاری این کنگره، نمایشگاهی از آثار، تصاویر، اسناد، کتب و آثار گرافیکی مرتبط با میرزا کوچک جنگلی در مجتمع فرهنگی زیباکنار برگزار می شود، تصریح کرد: رونمایی از تمبر یادبود میرزا کوچک و نرم افزار مربوط به میرزا از دیگر برنامه های روز کنگره است.

 

وی همچنین از ثبت ملی مشهد میرزا در کوه های ماسوله به عنوان یک اثر معنوی خبر داد و گفت: این یادمان با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در محل شهادت میرزا نصب می شود./950/ت302/ب

ارسال نظرات