۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۸۷۸۶
در رادیو معارف برگزار شد؛

سومین جلسه درس اخلاق در رسانه

خبرگزاری رسا ـ سومین جلسه درس اخلاق در رسانه با حضور آیت‌الله حائری شیرازی ویژه مدیران و کارکنان رادیو معارف برگزار شد.
درس اخلاق راديومعارف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، سومین جلسه درس اخلاق در رسانه با حضور آیت‌الله حائری شیرازی به منظور آشنایی کارکنان رادیو با مباحث کاربردی اخلاقی در رسانه برگزار شد.

آیت‌الله حائری شیرازی در این جلسه موضوع جریان عقل و جهل را محور بحث قرار داد و گفت: نه تنها در مسأله اخلاق خشت اول انسان شناسی است، بلکه در هر مسأله‌ای که نامی از انسان برده می‌شود، خشت اول تمام علوم انسانی تعریف انسان است.

وی در ادامه حادثه عاشورا را تابلوی کاملی از انسانیت دانست و افزود: امام حسین(ع) و یارانش در صحنه کربلا تمام انسانیت را به نمایش گذاشتند و اشقیای کربلا هم شقی‌ترین کارها را انجام دادند اما نباید فراموش کرد که آن‌ها هم  انسان بودند و ریشه شرارتی که کردند در خلقت همه انسان‌ها وجود دارد.

آیت‌الله حائری ادامه داد: باید بدانیم که جهل آنچه اشقیای کربلا انجام دادند تمام جهل نبود؛ جهل دایره وسیعی دارد، آنچه هم که شهدای کربلا نشان دادند، همه عزت انسانی نبود؛ بلکه  قسمتی از آن، فطرت انسانی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در حقیقت چیزی که باعث تحریک اشقیای کربلا شد، جهل آن‌ها بود و این جهل در همه انسان‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که شهدای کربلا را  به آن ایثارگری‌ها موفق کرد، نور و فطرت آن ها بود که این در ما هم هست، یعنی انسان هم حاوی صفات اشقیای کربلا بوده و هم حاوی صفات شهدای کربلا است.

آیت‌الله حائری تصریح کرد: زمان مطرح شدن بحث کربلا، بحث انسانیت نیز مطرح می‌شود؛ این در زمان حال ما هم هست و آنچه که در درون انسان‌ها وجود دارد در جریان کربلا رونمایی شد؛ عاشورا روز رونمایی عقل و جهل انسان بود که این همه در کربلا ابراز وجود کرد.

وی ابراز داشت: به همراه آوردن خانواده امام حسین(ع) به کربلا  به خاطر این بود که  دشمنان جهل خودشان را کامل ارئه دهند؛ مصائب و دشواری‌های شهدا هم به خاطر این بود که شهدای کربلا معرفت خودشان را بروز دهند؛ باید عقل به طور کامل وارد شود تا جهل هم بتواند به طور کامل بروز پیدا کند.

آیت‌الله حائری در ادامه افزود: دوام و بقایی که جریان عاشورا دارد، به خاطر تلاقی و تضادشان است چرا که هردو از این تلاقی رشد می کنند؛ جهل یاد می‌گیرد که چگونه راه‌های عقل ر ا بهتر ببیند و عقل یاد می‌گیرد که چگونه وسوسه‌های جهل را از پای درآورند.

این استاد اخلاق حوزه ضمن اشاره به اخلاق جزئی که در جلسه قبل به آن پرداخته بود به بررسی اخلاق نوعی پرداخت و افزود:  اخلاق نوعی به معنی جریان عقل در تمام انسان‌ها است.

وی اضافه کرد: جهل از زمان آغازش، یک مجموعه متصل در حال تضاد است؛ عقل هم از روزی که پای انسان به این دنیا باز شده، یک مجموعه به هم پیوسته است؛ و اگر به آن جریان عقلانی و جهل‌هایی که در عصرهای متمادی جمع شده نگاه کنید، سپس نبرد این دو را هم در طول سالیان متمادی بنگرید به این نتیجه می‌رسید.

آیت‌الله حائری در ادامه به داستان هابیل و قابیل اشاره کرد و تأکید کرد : می‌توان گفت که جریان جهل، با قابیل کلید خورد؛ خدا وقتی قربانی هابیل را قبول کرد، قابیل از این‌که هابیل مورد رضای خداوند بود حسادت کرد، اما هابیل از قدرت خود در مقابل قابیل استفاده نکرد و نگفت که اگر تو قصد کشتن مرا داشته باشی من هم از خودم دفاع می‌کنم و حتی اگر تو کشته می‌شدی چون قصد کشتن من رو داشتی مهدورالدم هستی؛ او این قانون را نمی‌دانست.

وی اضافه کرد: جریان هابیل و قابیل دقیقا  همانند زمان ما است و باید مقابل استکبار مقاومت کنیم؛ اگر ما کوتاهی کنیم، آمریکا هم در مقابل ما می‌ایستد و عزمش را برای دست درازی به ایران جزم می‌کند.

آیت الله حائری شیرازی در پایان با تأکید به پرهیز از سلیقه‌ای عمل کردن به اخلاق افزود: انسان‌ها نباید با حسن ظن و نیت خوب سلیقه‌ای عمل کنند و از صفات بد هرچند کوچک باید دوری کنند؛ چرا که ممکن است شیطان از کوچکترین محفظه انسان را به نابودی بکشاند؛ خالص کردن عمل بسیار مهم است که باید مورد توجه افراد باشد./997/د101/پ

ارسال نظرات