۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۴۹۱۴۵
چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟

منافع شخصی، حزبی و سیاسی سبب غیبت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه اهداف گروهی، حزبی و سیاسی را از دیگر دلایل غیبت و بدگویی برشمرد و گفت: گاهی موارد افراد موفقیت دیگران را شکست خود می‌دانند از این‌رو برای این‌که رقبایشان در عرصه اجتماعی و انتخابات اجتماعی موفق نشود غیبت و بدگویی می‌کنند تا رقبای خود را از میدان رقابت ساقط کنند.
منافع شخصی، حزبی و سیاسی سبب غیبت می‌شود

حجت‌الاسلام سید احمد حسینی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟» با بیان‌ این‌که غیبت از گناهان کبیره است، گفت: از نظر آیات، روایت و کلمات علمای اخلاق غیبت به معنای پشت سر دیگران سخنی را نقل کنی که اگر به گوش فرد غیبت‌شونده برسد سبب ناراحتی او می‌شود.

وی ادامه داد: قرآن در مقام بیان ماهیت زشتی، پلیدی و خطرناکی گناه غیبت و بدگویی، آن را به خوردن گوشت برادر دینی تشبیه کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که پیامد‌ و عوارض بدگویی بسیار زیان‌بار است، ابراز داشت: غیبت، مؤمن را در دید دیگران کوچک می‌کند، اعتبار و ارزش او را ساقط می‌کند این در حالی است که باید افراد شخصیت و احترام یک‌دیگر را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که اعتبار و شخصیت فردی در اثر غیبت در نظر دیگران ساقط شود سبب می‌شود که یک عنصر فعال و مؤثر در جامعه اثر نخواهد داشت و یک سرمایه انسانی، اجتماعی و ملی بدون استفاده بماند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم دلایل روحی و روانی را از عوامل گرفتار شدن افراد در رذیله‌ای اخلاقی غیبت دانست و خاطرنشان کرد: وقتی فردی حسادت و خودکم‌بینی داشته باشد نمی‌تواند موفقیت دیگران را ببیند به همین دلیل گرفتار گناه غیبت می‌شود.

وی افزود: همچنین افرادی که خودکم بینی، منافع شخصی و حب نفس داشته باشد برای جبران حقارت درونی خود دست به رفتارهای ضد اخلاقی و ضد انسانی می‌زند و سعی می‌کند با ساقط کردن دیگران برای خود در نظر مردم ارزش و اعتباری ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام حسینی خراسانی اهداف گروهی، حزبی و سیاسی را از دیگر دلایل غیبت و بدگویی برشمرد، گفت: گاهی موارد افراد موفقیت دیگران را شکست خود می‌دانند از این‌رو برای این‌که رقبایشان در عرصه اجتماعی و انتخابات اجتماعی موفق نشود غیبت و بدگویی می‌کنند تا رقبای خود را از میدان رقابت ساقط کنند.

وی ادامه داد: ترویج فضایل انسانی، بیان پیامدها و عوارض گناه سبب می‌شود تا افراد از گرفتار شدن به به این رذیله‌ای اخلاقی در امان باشند، چرا که هیچ فرد عاقل و منطقی حاضر به خوردن گوشت برادر دینی خود نمی‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که رسانه‌های جمعی اعم از گفتاری، شنیداری، سمعی و بصری باید ماهیت و آثار زیان‌بار گناه را برای مردم بیان کنند، ابراز داشت: برخی مواقع افراد به سبب شنیدن سخنی و خلوت کردن با خدا دچار تحول شده و نوعی در درون خود احساس تیرگی می‌کنند و نتیجه این احساس تیرگی عذاب وجدان و اصلاح فرد می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی خراسانی با اشاره به ماهیت واقعی غیبت گفت: در تاریخ نقل شده فرد روزه‌داری در محضر رسول‌الله(ص) غیبت کرد، پیامبر(ص) به او دستور دادند که روزه‌اش را افطار کند، وقتی دلیل افطار روزه‌اش را از پیامبر(ص) پرسید، رسول‌الله فرمودند «فردی که غیبت می‌کند مانند این است که گوشت برادر دینی خود را می‌خورد» و به او گفتند که دندان‌اش را خلال کند، وقتی مرد دندان خود را خلال کرد تکیه گوشتی که شبیه گوشت مردار بود از میان دندان‌های او پیدا شد.

وی در پایان بیان داشت: ما باید از این داستان‌ها نتیجه بگیریم که غیبت حتی در عالم وضع مانند خوردن گوشت مردار است و اگر پرده‌های غیب کنار برود می‌توانیم بیینیم که فرد غیبت کننده در حال خوردن گوشت برادر دینی خود است.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسش‌ها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش دیگری از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کارگریزى چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایتهاى لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون‌گریزى در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرفهاى خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرائى رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟

تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت302/ن

ارسال نظرات