۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۴۹۲۸۸
چند خبر کوتاه از شمال غرب؛

پیش ثبت‌نام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تبریز آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد تبریز از عموم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آذربایجان‌شرقی جهت نام‌نویسی و شرکت در کلاس‌های این مرکز دعوت کرد.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان واحد تبریز از عموم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آذربایجان‌شرقی دعوت کرد؛ جهت نام‌نویسی تا پایان ماه جاری به پایگاه اینترنتی tabriz.hodat.ir مراجعه کنند.

 

اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی به بالا در یکی از مراکز آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا فارغ‌التحصیل از این مراکز، توانایی گذراندن دروس دانشگاه و حوزه بطور همزمان، حداکثر سن برای شاغلین به تحصیل در دوره کارشناسی، 25 سال، کارشناسی ارشد، 28 سال، دکتری و بالاتر، همچنین فراغت یافتگان از تحصیل، 35 سال از جمله شرایط لازم برای نام نویسی در این مرکز است.

 

بنابر این گزارش، تحصیل در حوزه به دو صورت حضوری و مجازی است که جذب نخبگان، آموزش دین بر اساس تعالیم مکتب اهل بیت، تقویت ایمان و غیرت دینی اصلاح و ارتقای مستمرّ و توسعه برنامه‌ها و محتوای آموزشی‌ و پژوهشی از جمله اصول فعالیت حوزه دانشجویی شهید بهشتی تبریز اعلام شده است.

 

همچنین دانشجویان دوره کارشناسی، در صورتی که کلیه واحدهای درسی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را بگذرانند، از گذراندن کلیّه دروس معارف اسلامی در تمامی دانشگاه‌ها معاف خواهند شد.

 

بر اساس این گزارش، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان که از سال 1377 در مراکز بزرگ دانشگاهی تهران و استان های مختلف کشور فعالیت می‌کند، بر آن است که علاوه بر ایجاد محیطی علمی و پژوهشی، فضایی سرشار از ایمان، اخلاص، نشاط و پویایی را به وجود آورد تا زمینه حرکت به سوی تعالی و تکامل و بالندگی فراهم شود.

 

دین پژوهان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در 6 ترم تحصیلی، در مجموع قریب به 70 واحد درسی را با عناوینی چون ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، کلام اسلامی و اعتقادات با رویکرد جدید کلامی، فقه و احکام اسلامی، معارف قرآن، جریان شناسی، تاریخ تحلیلی سیاسی اسلام و سیره معصومین و اخلاق اسلامی نزد اساتید متخلق حوزه و دانشگاه در محیطی سرشار از صفا و معنویت، می گذرانند و در کنار آنها با دروس پایه برای ورود به معارف مکتب اهل بیت مانند صرف، نحو، منطق، اصول فقه آشنا می‌شوند.

 

گفتنی است، انجام فعالیت های پژوهشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، طرح تدبر در قرآن، برگزاری مراسم معنوی و روضه سید الشهدا(ع) از برنامه های دیگر این حوزه علوم اسلامی است.

 

دومین جشنواره شعر عاشورایی در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود


علیرضا مظاهری، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز گفت: دومین جشنواره شعر عاشورایی دانشگاه‌های شهرستان تبریز با عنوان «بهترین مردم، خیر الناس انفعهم للناس» در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.


وی با بیان اینکه این جشنواره از سوی واحد ادبی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز با همکاری دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار می‌شود، اظهار کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا، ارج نهادن به مقام شامخ شهدای اسلام و اشاعه فرهنگ اصیل ایثار و شهادت در بین دانشجویان از جمله اهداف برپایی این جشنواره است.


وی تصریح کرد: لزوم آشنایی و تبیین مولفه‌های قیام عاشورا در بین دانشجویان و دانشگاهیان، تحلیل و بررسی جایگاه شعر در ادبیات آیینی کشور و بررسی سیر تاریخی شعر عاشورایی از دیگر محورهای اصلی این جشنواره است.


گفتنی است، این جشنواره 26 آذرماه سال جاری در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود که علاقه مندان برای شرکت تا 22 آذرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.


گفتمان دینی ولایت فقیه در پارس آباد مغان برگزار شد


حجت الاسلام جعفر ادیب نژاد از مبلغان حوزه علمیه اردبیل گفت: ولایت فقیه نظریه‌ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می‌کند و نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس این نظریه تأسیس شده ‌است.


وی افزود: بستر ولایت مطلقه فقیه حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی است و فلسفه بزرگ آن اداره و مدیریت جامعه و برداشتن ناهنجاری های اجتماعی، جلوگیری از هرج و مرج و برقراری عدالت و امنیت و احقاق حقوق و حفظ حدود و قیام به وظیفه ها است.


حجت الاسلام ادیب نژاد در ادامه بقا و حیات حکومت اسلامی را وابسته به ولی فقیه دانست و گفت: نظام اسلامی بدون ولایت فقیه از مسیر درست منحرف خواهد شد و عملا اسلامیت نظام از بین خواهد رفت.


وی ادامه داد: ولایت فقیه مایه وحدت و همدلی جامعه اسلامی است و این ولی فقیه است که با هدایت های خود باعث از بین رفتن هرگونه هرج و مرج در جامعه خواهد شد
./935/د101/ب

ارسال نظرات