استیضاح راهکار مناسبی برای مشکلات امروز کشور نیست
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، آتشسوزی مدرسهای در پیرانشهر و فوت یک دانشآموز و سوختگی 28 دانشآموز دیگر، تصادف مینیبوس حامل معلمان و فرهنگیان در جاده لردگان و کشته شدن دو نفر، واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان بروجنی و کشته شدن حدود 28 دانشآموز در سال گذشته، وضعیت نامعلوم استخدام معلمان حقالتدریسی، اجرای عجولانه طرح 3- 3- 6، کمبود معلم دوره ابتدایی و مازاد آنان در مقطع راهنمایی و نابسامانیهای موجود در آموزش و پرورش از مهمترین دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت عنوان شده است؛ استیضاحی که هنوز در حد حرف است و مقدمات آن فراهم نشده است.
در کنار این طرح، بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد هم در هفتههای اخیر پررنگ شده، تفحصی که در مجلس هفتم دنبال شد اما به دلایل نامعلوم گزارش آن در صحن قرائت نشد و در مجلس هشتم هم التفاتی به آن نشد و امروز باید منتظر ماند و دید که آیا باز هم این طرح ابتر میماند یا آنکه به سرانجام مناسبی میرسد.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس هشتم و نهم در اینباره با «جوان» به گفتوگو نشسته است، وی همچنین در بخشی از اظهارات خود در رابطه با تفکیک جنسیتی در دانشگاه میگوید: «بسیاری از دانشگاهها در دنیا نیز از چنین روشی بهره میگیرند؛ حتی دانشگاههای غیرمسلمان در کشورهای فرانسه، امریکا، انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر.
بنا بود که این طرح بهصورت منسجم و با برنامه انجام بگیرد اما متأسفانه فضا به سمت دیگری پیش رفت و مطلب به نحو دیگری ارائه شد و به نظر میرسد با توجه به مواردی که گفته شد همه این برنامه و طرح را تأیید کردند و اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها مسئلهای نبود که مشکلی ایجاد کند. آنچه در ادامه آمده حاصل گفتوگوی یک ساعته ما با نماینده مردم محلات و دلیجان است.
برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمعآوری 25 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر دادهاند. با توجه به این موضوع باید انتظار استیضاح وزیر را داشت؟
معمولاً میدانیم که یکی از وظایف ذاتی نمایندگان مجلس نظارت است. برای نظارت بر حسب قانون نمایندگان باید بتوانند از مسئولان دولتی و از جمله وزیر سؤال بپرسند یا به او تذکر بدهند و حتی او را استیضاح کنند. معمولاً هنگامی که یک استیضاح کلید میخورد، حدود 30 یا 25 نفر تقاضای استیضاح کردهاند. ولی به دلیل اینکه رایزنیهایی صورت میگیرد چه قبل از اعلام وصول استیضاح و چه بعد از آن باید صبر کرد و دید که آیا استیضاحکنندگان بر تصمیم و هدف خود تا چه حد پافشاری میکنند. بر همین اساس اگر دلایل استیضاحکنندگان محکم و متقن باشد و جنبه ملی و کلان داشته باشد و نه جنبه منطقهای و گروهی و بتوانند دیگر نمایندگان را به استیضاح اقناع کنند، استیضاح مسیر خودش را طی میکند و به نتیجه هم میرسد. در مقابل اگر در جلسات قبل و بعد از اعلام وصول استیضاح بین نمایندگان و وزیر مربوطه صورت میگیرد، استیضاحکنندگان مجاب بشوند، طبیعت قصه این است که استیضاح دنبال نشود و موضوع در میانه راه باقی بماند. بنابراین در زمینه استیضاح وزیر آموزش و پرورش چون هنوز متن استیضاح(یعنی دلایل استیضاحکنندگان) منتشر نشده و این دوستان دلایل و براهین خود را اعلام نکردهاند و کار مسیر معمول خود را طی نکرده باید منتظر ماند و دید که آیا این کار به سرانجام لازم میرسد یا خیر. باز هم عرض میکنم که سؤال یا استیضاح حق نمایندگان ملت است و باید این حق را به رسمیت شناخت چرا که نماینده مجلس به عنوان وکیل مردم میتواند مطالبات آنان را در هر بخش و مسیری البته از راه قانونی خود دنبال کند و کسی نمیتواند در این مسیر جلوگیری کند.
شما از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستید؟
نه نیستم اما باید دلایل این افراد را هم دید. از جمله دلایل استیضاحکنندگان آتشسوزی مدرسهای در پیرانشهر و فوت یک دانش آموز و سوختگی 28 دانشآموز دیگر، تصادف مینی بوس حامل معلمان و فرهنگیان در جاده لردگان و کشته شدن 2 نفر است. باید در مورد دلایل بنشینیم و بحث و تبادل نظر کنیم چون به صورت رسمی نمیتوانم نظر خودم را عرض کنم و این باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
برخی از همکاران نماینده شما استیضاح وزیر آموزش و پرورش را هم مانند دیگر وزرا به صلاح و مصلحت کشور نمیدانند و اظهار میکنند در شرایط فعلی استیضاح نه تنها گرهی را باز نمیکند بلکه به مشکلات هم میافزاید، شما با این نظر موافقید؟
شرایط کشور شرایطی نیست که الان با استیضاح مشکلات پیش برود و از سر راه برداشته شود ضربالمثل عربی هم میگوید «آخرین درمان داغزدن است». قبل از استیضاح قانونگذار فرصت دیگری را در اختیار نماینده گذاشته است و آن «تذکر» و «سؤال» است و به عقیده بنده ما باید از همان دو مؤلفه نظارت که تذکر و سؤال است استفاده کنیم و اگر واقعاً با این راهکارها امور تغییر نکرد سراغ راهکار آخر یا همان استیضاح برویم. صریح عرض کنم، روح قانون در اینجا این است که ما از استیضاح باید در شرایط خاص و مهم و در شرایط استثنایی استفاده کنیم نه یک رویه.
نباید ما اینگونه برداشت کنیم که تا دری به تختهای خورد از استیضاح استفاده کنیم، چرا که بر همین اساس هیچ وزیری نباید امید به ادامه کار خود داشته باشد و بتواند وزارتخانه خود را در موعد قانونی به پایان برساند، این وزیر روحیه و نشاط کاری را از دست میدهد و نمیتواند برنامهریزی و اهداف لازم را در آن وزارتخانه پیاده کند. در یک فضای لرزان طبیعی است که مجموعه وزارتخانه فلان وزیر قطعاً با چالش و مشکل مواجه میشود. در شرایط فعلی ما کمتر از شش ماه تا انتخابات فاصله داریم، فرض بگیریم که وزیر استیضاح بشود، سه ماه آن وزارتخانه را سرپرست اداره میکند و بعد هم که به انتخابات میخوریم و پس از آن هم دولت باید کنار برود و این یک آسیب جدی به پیکره آن وزارتخانه میرساند و وزارت آموزش و پرورش هم از این امر مستثنا نیست. نمیتوان انتظار داشت که وزارتخانه آموزش و پرورش اینگونه به آرامش و ثبات برسد. این کار میتواند مفسدههای بسیاری را هم به دنبال داشته باشد.
در کمیسیون آموزش و تحقیقات بحثهایی در مورد استیضاح وزیر مربوطه صورت گرفته است و اگر صورت گرفته نظر کلیت کمیسیون چه بوده است؟
نه اصلاً بحثی صورت نگرفته است و تنها دو، سه نفر از دوستان گفتهاند ما دنبال استیضاح هستیم ولی به دلیل اینکه یکشنبه ما جلسه فوقالعاده صبح و عصر را هم داشتیم فرصت نشد که جلسه کمیسیون را برگزار کنیم و در این مورد بحث کنیم و احتمالاً سهشنبه این موضوع در بخش تبادل اخبار در کمیسیون بحث خواهد شد. این طرح تا اعلام وصول هم بشود باید فرایند خود را طی کند که هنوز هم اعلام وصول صورت نگرفته است. سؤال از وزیر آموزش و پرورش در روزهای گذشته هم در مورد معلولان بود چرا که آموزش و پرورش 40 تا 60هزار نفری از معلولان را که استخدام کرده آن سه درصد مورد نظر قانون را مورد لحاظ قرار نداده است چرا که قانون میخواهد سه درصد از معلولان به استخدام آموزش و پرورش در بیایند. البته نمایندگان هم از توضیحات وزیر در این رابطه قانع نشدند.
استیضاح وزیر را تا چه میزان محتمل میدانید؟
باید طراحان استیضاح بتوانند فرایند لازم قانون را در این بحث طی کنند و همچنین بتوانند دیگر نمایندگان را اقناع کنند و باید دید که آیا توانایی این کار را دارند. باید صبر کنیم و ببینیم چه پیش میآید چراکه موارد فراوانی از استیضاح در دست طراحان بوده که بعد از مدتی ابتر مانده و دنبال نشده است، شاید استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم از این دسته باشد.
چرا بهرغم آنکه در هفتههای اخیر در خبرها داشتیم که کمیسیون آموزش گزارش عملکردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها را مورد رسیدگی قرار میدهد این کار صورت نگرفته است؟
جناب آقای محمدی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاهها یک جلسه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت شدند و به دلیل جلسه همزمانی که برای ایشان پیش آمد، نتوانستند گزارش لازم را به کمیسیون بدهند. یعنی بهرغم دعوت کمیسیون آموزش، آقای محمدی نتوانستند گزارش خود را به اعضای کمیسیون تحویل دهند.
موضوع دیگری که در هفتهای اخیر بحثهای زیادی پیرامون آن مطرح شده، بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد است، این موضوع به کجا رسیده است؟
گروه 15 نفره انتخاب شدهاند و مقدمات انشاءالله به زودی انجام میشود. البته هنوز جلسه مربوط به انتخابات هیئت رئیسه کارگروه تحقیق و تفحص تشکیل نشده است.
چرا هنوز تشکیل نشده است؟
هیئت رئیسه مجلس باید ما را برای برگزاری جلسه مربوط دعوت میکرد که هنوز دعوت نکرده است.
چرا بهرغم آنکه طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس هفتم مطرح شد، بدون نتیجه ماند و در مجلس هشتم هم مسکوت ماند و در مجلس فعلی هم هنوز اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است؟
یک سؤال مهم در بحث دانشگاه، آزاد همین موضوع است که چرا موضوع تحقیق و تفحص در مجلس هفتم دنبال نشد و در مجلس هشتم هم اقدام مناسبی صورت نگرفت. این یک سؤال جدی و مهم است. چرا گزارش در مجلس هفتم قرائت نشد بهرغم آنکه هزینههای بسیاری در این جهت صورت گرفته بود اساساً یکی از مخالفتهای کنونی با تحقیق و تفحص این است که باید گزارش مجلس هفتم در این رابطه خوانده شود که مشکلات و مخالفتهایی دارد. این درست نیست که ما قبل از آنکه گزارش مجلس هفتم را قرائت و دنبال کنیم یک تحقیق و تفحص جدیدی را شروع کنیم. باید این ابهام و مشکل هم برطرف شود تا بلکه گزارش مجلس هفتم هم مورد بررسی دوباره و بازبینی قرار بگیرد.
شما از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم هم بودهاید، چرا این گزارش در مجلس هشتم مورد رسیدگی قرار نگرفت و در مجلس فعلی هم مورد توجه قرار نگرفته است، مشکل کجاست؟
بنا به هزار و یک دلیل در مجلس هشتم هم رسیدگی نشد و گزارش قرائت نشد. شاید ناشی از فشار بیرونی بود که برخی به برخی از اعضای کمیسیون آموزش وارد میکردند و اجازه ندادند که نه در مجلس هفتم و نه در مجلس هشتم این گزارش قرائت بشود یا موضوع پیگیری بشود.
با توجه به فراز و فرود مورد اشاره در موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، می شود امیدوار بود که این طرح در مجلس نهم با جدیت دنبال شود و به سرانجام مناسبی برسد؟
این بستگی به جدیت، اراده و بیطرف بودن گروه تحقیق و تفحص دارد. گروه تحقیق و تفحص باید به صورت عادلانه و بیطرفانه به این موضوع رسیدگی کنند و خالص و مخلص در این جهت قدم بردارند و فقط رای خدا را در نظر بگیرند و به دنبال اهداف فلان گروه سیاسی یا تشکیلات نباشند. اگر با اهداف خاص سیاسی باشد قطعاً به سرانجام نخواهد رسید و یک خروجی مطلوب هم نخواهد داشت و عقوبت هم برای خاطیان خواهد داشت. به هر حال تحقیق و تفحص نباید با رویکرد و اهداف سیاسی صورت بگیرد و در کمال بیطرفی امور مرتبط با آن پیگیری بشود تا نتیجه مناسبی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
برخیها عنوان کردهاند که آقای جاسبی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رایزنیهایی را صورت داده تا این طرح از دستور کار کمیسیون خارج شود، شما این موضوع را تأیید میکنید؟
چنین چیزی نبوده است. اگر هم بوده بنده اطلاع دقیقی ندارم اما بحث اینگونه مسائل گذشته است چرا که گروه تحقیق و تفحص تشکیل شده و زمینه فراهم است برای اقدامات عملی در این موضوع.
راهکارهای لازم برای اینکه سرنوشت این تحقیق و تفحص به تفحص پیشین از دانشگاه آزاد تبدیل نشود چیست؟
همانطور که عرض کردم این امر به جدی بودن گروه تحقیق و تفحص، تفحص از خارج نظرگاههای سیاسی و همچنین پیگیری برای قرائت نتیجه تفحص در صحن مجلس، بستگی دارد تا در نهایت نتیجه گزارش به مراجع ذیصلاح ارسال شود.
رئیس دانشگاه آزاد اظهار نگرانی کردهاند از اینکه در شرایط کنونی امکان سوءاستفاده سیاسی از این تفحص وجود دارد، نظر شما در این رابطه چیست؟
رئیس دانشگاه آزاد نگران است که برخی از این تفحص استفاده سیاسی بکنند و تحقیق و تفحص در روند امور اجرایی دانشگاه خلل ایجاد کند که این منشأ و زمینه هجمه به مدیریت فعلی را ایجاد کند. بالاخره وقتی بحث درباره دانشگاه آزاد است، ممکن است برخی خطکشیها را رعایت نکنند که تحقیق و تفحص برای چه زمانی است و کلیت دانشگاه آزاد را زیر سؤال ببرند. این نگرانیها وجود دارد که به نظرم باید یک مقدار با تأمل و تأنی به آنها توجه کرد.
نظر شما در رابطه با طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها که سالهاست مطرح شده و در ماههای اخیر موافقان و مخالفان جدی هم پیدا کرده است، چیست، اساساً با اصل کار موافقید؟
بنا بود طرح تفکیک جنسیتی بر اساس نظر وزارت علوم و قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 66 تصویب کرد اجرا شود. هدف از این طرح این نبود که ما دانشگاهها را زنانه- مردانه کنیم، این تفکیک به معنای این نبود که ما دیواری در دانشگاهها و پردهای در کلاسهای درس بکشیم، در کل چنین مسائلی قطعاً مطرح نبودهاند. این چیزی که امروز رسانهها به آن دامن زدهاند و در آن اغراق شده است غیر از مسئلهای است که وزیر علوم بیان کرد.
وزیر علوم در مجلس با قرائت فتوای مراجع تقلید اظهار داشت که هدف ما این است که در سالمسازی محیط دانشگاهها بتوانیم گامهایی برداریم و حتیالامکان در صورتی که امکانات دانشگاهها و گروه علمی اجازه دهد بتوانیم کلاسهای یکدستی بهصورت جداگانه تشکیل دهیم تا خود دانشجویان سر کلاسها راحتتر باشند. به این ترتیب مذاکرات علمی بهتری در کلاسها شکل میگیرد، در مجموع گفتوگوهای علمی و دیالوگها بین استاد و دانشجو در ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه تأثیرگذارتر میشود. بسیاری از دانشگاهها در دنیا نیز از چنین روشی بهره میگیرند؛ حتی دانشگاههای غیرمسلمان در کشورهای فرانسه، امریکا، انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر.
بنا بود که این طرح بهصورت منسجم و با برنامه انجام بگیرد اما متأسفانه فضا به سمت دیگری پیش رفت و مطلب به نحو دیگری ارائه شد و بهنظر میرسد با توجه به مواردی که گفته شد همه این برنامه و طرح را تأیید کردند و اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها مسئلهای نبود که مشکلی ایجاد کند.
برخی عنوان میکردند که پیادهسازی چنین طرحی خلاف قانون است؟
این طرح قانونی بود که شورایعالی انقلاب فرهنگی 24 سال پیش تصویب کرد و با اجرا شدن آن مشکلی هم ایجاد نخواهد شد اما برخی از اعضای محترم هیئت دولت به نحو دیگری آن را بیان کردند و این نشان میدهد که هماهنگیها به درستی در دستگاه دولت صورت نمیگیرد.
مطلبی را که وزیری بیان میکند، دیگران نباید به شکلی متفاوت انعکاس دهند چون باعث القای ناهماهنگی در خود دولت میشود که در حال حاضر چنین چیزی نیست و دیگر اینکه ممکن است تصور شود که تصمیمات اتخاذ شده کارشناسی نیستند و اصل و جوهر تصمیمات ممکن است باعث ایجاد یک علامت سؤال در اذهان عمومی شود؛ بر همین اساس باید در این مسائل با دقت بیشتری رفتار یا مطلبی را بیان کرد، هم مسئولان و هم رسانهها باید بیشتر توجه کنند تا خدای نکرده مسائل به نحو دیگری جلوه نکنند.
این کار محدودیت نیست بلکه رسانهها بودند که چنین فضایی را در جامعه ایجاد کردند و این مسئله را کاملاً مخالف با واقعیت جلوه دادند. طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها در صورتی اجرایی است که دانشگاهها و مراکز علمی از امکانات لازم و کافی در رابطه با اساتید و فضا برخوردار باشند، در واقع وقتی که مسئله به صورت روشن باز میشود و توضیحات مربوط به آن ارائه میگردد میبینیم که هیچکس مخالف آن نیست؛ اتفاقاً بنده استاد دانشگاه هستم و وقتی این مسئله را با دانشجویان مطرح کردم شاهد استقبال آنها از این طرح بودم و دانشجویان اعلام کردند که در صورت اجرای این طرح و تشکیل کلاسها به صورت جداگانه احساس راحتی بیشتری در کلاس خواهند داشت و بهنحوی اجرای این طرح درخواست خود دانشجویان است.
در روزهای اخیر با ورود مجلس به طرح اصلاح قانون انتخابات واکنشهای متفاوت و گستردهای را در سطوح مختلف شاهد بودیم و این طرح به رغم این کنش و واکنشها تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شد، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
اصلاح قانون انتخابات ورود به معنای پرداختن به حواشی و دور شدن از مسائلی اصلی است، در شرایط کنونی که خواست اصلی مردم از مسئولان پرداختن به مسائل اقتصادی و حل مشکلات است، دلیلی برای اصلاح قانون انتخابات وجود ندارد.
هیچ اولویتی بالاتر حل مشکلات اقتصادی نیست، مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتظار دارند، مشکلات اقتصادی را حل و فصل کنند نه اینکه به مباحث سیاسی دامن بزنند. طرح اصلاح قانون انتخابات با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد، قانون اساسی به مجلس اجازه نمیدهند تا قانونی خلاف قانون اساسی تصویب کند لذا طرح اصلاح قانون انتخابات با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد. قانون انتخابات از چندجهت دارای اشکال است اولاً اولویت کشور این موضوع نبود بلکه مباحث اقتصادی اولویت کشور است چراکه مردم با چالشهای جدی دراین رابطه مواجه هستند. ثانیاً در نگارش این طرح آنقدر عجله شده که اشکالات فراوانی دارد و هنگام بررسی مواد این طرح در مجلس وقتهای بسیاری را از مجلس گرفت. ثالثاً این قانون انتخابات همان ایده فتنهگران را که نظام را متهم به تقلب میکند به اعتباری زنده میکند. ما در همین طرح هیئت اجرایی را درکنار وزارت کشور گذاشتهایم که علامت سؤال بزرگی را جلوی ما قرار میدهد و این میشود گفت همان کمیته صیانت از آرایی است که فتنهگران ماهها قبل از برگزاری انتخابات مطرح کرده بودند. مضاف بر اینکه خود ماده 35 که حذف هم شد و اشکالات فراوانی هم داشت باعث دلگرمی جریان دوم خرداد شده بود.
فتنهگران و دشمنان انقلاب اسلامی، اصلاح قانون انتخابات را به بهانهای برای سرکوب نظام تبدیل کردهاند، طرح اصلاح قانون انتخابات زمینه سوءاستفاده بیگانگان را فراهم و کشور را از مسائل اصلی دور کرد. در ماده 17همین طرح عنوان شده که اگر در مناظرات انتخاباتی توهین یا افترایی به کسی مطرح شد آن فرد میتواند در مدت زمان مشابه در صدا و سیما حضور بیابد و از خود دفاع کند. این یعنی آنکه اگر به فلانی عنوان دزدی نسبت داده شد، به همان فرد دزد فرصت داده بشود که بیاید و بگوید من دزد نیستم؟ این فرجه، فرجه احقاق حق نیست و از مسیرهای دیگری باید این نسبتهای خلاف و افتراهای وارده مورد رسیدگی قرار بگیرد.
ماده دیگری هم هست که ایراد داشته باشد؟
در ماده 18 هم عنوان شده که سایتهای خبری و مجزای رسانههای دیداری و شنیداری حق ندارند سه روز قبل از برگزاری انتخابات علیه نامزدهای انتخاباتی چیزی عنوان کنند. این ابهام مطرح میشود که آیا قبل از سه روز باقیمانده تا انتخابات رسانهها میتوانند علیه یک نامزد انتخاباتی مطلبی مطرح کنند.
موضوع دیگر این است که اگر هیئت اجرایی در اعلام نتیجه انتخابات تعلل کند واقعاً یک چالش امنیتی بزرگی در کشور به وجود میآید و افکار عمومی که منتظر اعلان نتایج انتخابات است به شدت مشوش و مضطرب میشود و این خود زمینه بسیاری از بیقانونیها را بهوجود میآورد. اینها یعنی زمینهسازی برای فتنهای عظیمتر، ما واقعاً دراین جهت نگرانیهای جدی داریم هرچند که مواد این طرح تصویب شده و به شورای نگهبان هم فرستاده شده است.
به عقیده شما شورای نگهبان مصوبه فوق را تأیید میکند؟
قطعاً شورای نگهبان ایرادات جدی به این قانون وارد میکند و امیدواریم که مجلس محترم پس از آن ایرادات را به درستی برطرف کند و زمینه سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان نظام را از بین ببرد و همچنین به مشارکت حداکثری کمک فراوانی کند. به هر حال قانون انتخابات فعلی ایرادات فراوانی دارد چراکه با عجله نوشته شده است. اگر قبل از اینکه این قانون به صحن بیاید به صورت مفصل در کمیسیون امور شوراها و با حضور کارشناسان مختلف و بیطرف و حقوقدانان خبره کشور مورد رسیدگی و مشورت قرار میگرفت امروز این مشکلات به وجود نمیآمد./971/پ202/پ