مباحثه سبب جامعیت طلاب میشود

حجتالاسلام مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه علمیه علیبنموسیالرضا(ع) قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) نزدیک به سه سال است که برنامه جامعی برای مطالعه و مباحثه طلاب اجرایی شده است، گفت: برای مطالعه و مباحثه طلاب هر شب یک ناظر و یک استاد در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به این که حضور استاد در مطالعه و مباحثه طلاب بسیار مثمر ثمر بوده است، افزود: ارزش و اعتبار حوزه در گرو کسب علم و معنویت است و اگر برنامهریزی خوبی برای علماندوزی طلاب صورت بگیرد یقینا یک طلبه به مرحله استادی خواهد رسید.
مدیر مدرسه علمیه علیبن موسی الرضا(ع) قم با بیان اینکه مباحثه طلبه را جامع و کامل بار میآورد اظهار داشت: جامعیت طلبه حلال بسیاری از مشکلات و شبهات موجود درجامعه خواهد بود و این امر در گرو این است که طلبه دروس را به صورت عمقی مطالعه و مباحثه کند.
حجت الاسلام سمیعیان نظم در خود مباحثه و مکان معین برای مباحثه را از لازمههای یک مباحثه موفق برشمرد و گفت: مباحثه اگر بدون نظم و در مکانی غیرمعین همچون حجره برگزار شود از تأثیرگذاری آن کاسته خواهد شد و اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و سبب کندی پیشرفت میشود.
وی با بیان اینکه هممباحثه، همردیف علمی و به عبارتی شریک علمی انسان، از این رو باید اهل مطالعه و مطالبه باشد، ابراز داشت: هممباحثه باید از شریک علمی خود طلب بحث کند و درس را از او بخواهد چون این امر سبب میشود طلاب برای مباحثه با یکدیگر با مطالعه و جدیت حاضر شوند و درس را از یکدیگر مطالبه کنند.
مدیر مدرسه علمیه علیبن موسی الرضا(ع) خاطرنشان کرد: مباحثه تمرین استادی و کلاسداری است و هر طلبه که به صورت جدی به دنبال کسب علم باشد هممباحثه خوبی هم برای خود پیدا خواهد کرد و وقتی مباحثه به صورت جدی و عمقی دنبال شود طلبه را استاد بار می آورد.
وی با اشاره به اینکه لحظههای نوجوانی و جوانی بهترین زمان برای بحث و گفتوگوی دروس است، اظهار داشت: حرکات، سکنات، گفتار، کردار و نشست و برخاست یک هممباحثه خوب باید برگرفته از آداب و اخلاق اسلامی باشد تا بتواند هم تأثیرپذیری بیشتری در مخاطب خود داشته باشد و هم بتواند او را کنترل کند و اگر در مطلبی تندروی کرد به او تذکر دهد.
حجت الاسلام سمیعیان تصریح کرد: روش تحصیل در حوزه علمیه روش تمام کردن درس نیست، روش حوزه علمیه این است که طلبه به عمق و کنه مطلب دست پیدا کند و به قول مرحوم آیتالله بهجت به گونه ای درس بخواند که استاد شود و بتواند همان درس را به طلاب دیگر تدریس کند.
وی با بیان اینکه مباحثه از سنتهای حوزه است افزود: نباید بگذاریم این سنت از بین برود بلکه باید با استفاده از روشها و ابزارآلات جدید و به روز این سنتها را حفظ و طلاب را برای یادگیری عمقی دروس تشویق و ترغیب کنیم.
مدیر مدرسه علمیه علیبن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: اگر حوزه و دستاندرکاران حوزه این منش را پیش بگیرند که طلبه بار علمی خوبی به دست آورد و با جامعیت وارد اجتماع شود جوابگویی به شبهات و نیازهای جامعه آسانتر و کامل تر شده و ناهنجاریهای جامعه کاهش چشمگیری پیدا می کند.
حجتالاسلام سمیعیان در پایان با بیان اینکه روش مطالعه و مباحثه به صورت تلخیصی و با استفاده از جزوات تأثیری در علماندوزی طلبه ندارد، گفت: بلکه این کار صدمات و ضررهایی را به خود طلبه و در نقطه فراتر به جامعه وارد میکند از این رو طلاب باید از مطالعه جزوات و تلخیصها خودداری کنند و مطالعه دقیق متن و حضور در کلاس علم خود غنی کنند./907/ت302/ن