۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۵۱۵۵۴

ترس آمریکا از نفوذ ایران در آمریکای لاتین

خبرگزاری رسا _ مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته طرح مقابله با ایران در نیم کره غربی را تصویب کرد که بر اساس آن مبلغ 1 میلیون دلار به وزارت امور خارجه آمریکا بودجه تخصیص داده شده تا راه های مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین را مورد بررسی قرار دهد.
آمريکاي لاتين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا ؛ شبکه بی بی سی در خبری گفت: ایالات متحده آمریکا ابعاد نفوذ ایران در آمریکای لاتین را بررسی می کند.
این شبکه مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره، دستور داده است که استراتژی سیاسی و دیپلماتیک کشورش برای مقابله با آنچه نفوذ ایران در آمریکای مرکزی، لاتین و کانادا عنوان شده است را تا 6 ماه آینده تدوین کند.


گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته طرح مقابله با ایران در نیم کره غربی را که توسط جف دانکان نماینده جمهوریخواه آمریکا تهیه شده بود، تصویب کرد ، بر اساس آن مبلغ 1 میلیون دلار به وزارت امور خارجه آمریکا بودجه تخصیص داده شده تا راه های مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین را مورد بررسی قرار دهد.
لایحه مقابله با نفوذ ایران در نیم کره غربی پیش از این توسط نمایندگان کنگره آمریکا مورد تصویب قرار گرفته بود که از وزارت خارجه می‌خواهد در عرض 180 روز آن را به اجرا بگذارد و اقدامات و فعالیت‌های ایران در این منطقه را مورد شناسایی قرار دهد.
براساس این گزارش، این قانون همچنین از وزارت امنیت داخلی می‌خواهد مرزهای آمریکا با کانادا و مکزیک را برای مقابله با نفوذ نیروهای سپاه پاسداران ایران، نیروی قدس، حزب الله و هر گروه دیگر مرتبط با ایران مستحکم‌تر کند.
در این قانون تصریح شده است که آمریکا با همکاری متحدان و دوستان خود در منطقه آمریکای لاتین تلاش می کند تا مانع از تهدیدات ایران علیه منافع آمریکا شود.


مقامات واشنگتن سال هاست که نسبت به افزایش نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین ابراز نگرانی می کنند. جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، بولیوی ، نیکاراگوئه و اکوادور روابط نزدیکی دارد.
نوریگا از معدود کارشناسان آمریکایی است که صرفا بر مسائل و فعالیت های مرتبط با ایران در آمریکای لاتین تحقیق و بررسی می کند.
وی در سخنان خود در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به رابطه حزب الله لبنان با ایران ادعا کرد: معتقدم که حضور ایران و حزب الله در آمریکای لاتین یک تهدید آشکار علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می شود. وی در سخنرانی خود به صراحت مدعی هم مرز شدن ایران و آمریکا به واسطه گسترش نفوذ تهران در آمریکای لاتین شد.
در همین حال چندی پیش در میان اسناد ویکی لیکس سندی منتشر شد که درآن به وحشت آمریکا و اسرائیل از نفوذ ایران در آمریکای لاتین اشاره شده است./ 9161/خ

ارسال نظرات