۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۵۱۹۲۹
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

قرائت زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که برگزاری هر ساله مراسم اربعین در میان اهل‌بیت(ع) تنها مختص اباعبدالله الحسین(ع) است، گفت: امام حسن عسگری(ع) در روایتی فرموده‌اند «نشانه‌های مؤمن، پنج چیز است که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است».
قرائت زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است

حجت‌الاسلام حسن وطن‌خواه، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن سالروز اربعین حسینی در پاسخ به پرسش «چرا باید اربعین را گرامی داشت؟» گفت: کلمه اربعین چندین بار در قرآن کریم آمده است و این خود نشان از اهمیت کلمه اربعین در نزد خداوند دارد.

وی اضافه کرد: همچنین از روایات فراوانی که ائمه(ع) در مورد اربعین فرموده‌اند اهمیت این کلمه فهمیده می‌شود، برای نمونه اگر فردی بخواهد حاجاتش بر‌آورده شود یا مقامات معنوی را کسب کند باید چهل شبانه روز چله بگیرد و اثر این چهل روز چله گرفتن نیز بارها مشخص شده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که برگزاری هر ساله مراسم اربعین در میان اهل‌بیت(ع) تنها مختص اباعبدالله الحسین(ع) است، اظهار داشت: امام حسن عسگری(ع) در روایتی فرموده‌اند «نشانه‌های مؤمن، پنج چیز است که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است».

وی ادامه داد: همچنین معصومین(ع) تأکید فراوانی به قرائت زیارت‌نامه اربعین در این روز دارند چرا که محتوای  این زیارت‌نامه سبب می‌شود که مردم نسبت به موضوع و مسأله کربلا، روز عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این استاد حوزه تصریح کرد: در قسمتی از زیارت نامه اربعین آمده است «قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان مقدمه‌ای برای هدایت انسان‌ها شد».

حجت‌الاسلام وطن‌خواه با بیان این‌که هر قدمی که برای زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین برداشته می‌شود سبب نوشته شدن هزاران ثواب در نامه اعمال افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: در منابع روایی آمده نخستین زائر امام حسین(ع) جابر بن عبدالله انصاری بوده است که پس از غسل در رودخانه فرات جهت زیارت سید الشهدا(ع) پیاده به سوی مزجع شریف ایشان حرکت کرد.

وی افزود: خوشبختانه امروزه نیز مردم نسبت به زیارت امام حسین(ع) توجه ویژه‌ای دارند و به صورت کاروان‌های پیاده از شهرهای مختلف عراق و کشورهای اسلامی به سوی کربلای معلی حرکت می‌کنند و این نشان از عشق و علاقه مردم به سالار شهیدان دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: باید شیعیان در روز اربعین توجه ویژه‌ای به مقام امام حسین(ع) داشته باشند، در جلسات عزاداری، مرثیه خوانی و سینه زنی شرکت فعالی داشته و اطمینان داشته باشند که اگر روز اربعین را گرامی بدارند اباعبدالله الحسین(ع) اجرشان را خواهد داد./993/ت302/ن

ارسال نظرات