۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۰۰
رحیم پور ازغدی:

برای تبیین سبک زندگی اسلامی کرسی‌های درس خارج برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی گفت: مبلغان و مدرسان حوزه‌های علمیه قم برای تبیین سبک زندگی اسلامی کرسی‌های درس خارج همانند درس خارج فقه و اصول تشکیل داده و سبک زندگی درست را مورد بررسی قرار دهند.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی، استاد دانشگاه، عصر امروز در همایش حوزه و سبک زندگی که در مدرسه معصومیه(س) قم برگزار شد، گفت: امروزه ما افزون‌بر توضیح المسائل عبادی به یک توضیح المسائل در مورد چگونگی زیستن و معاشرت با افراد جامعه نیاز داریم.

وی اضافه کرد: باید توضیح المسائلی که برای سبک زندگی دینی نوشته می‌شود بر اساس درک صحیح از زندگی بشر، درک صحیح و جامع از آیات و روایت بوده و در آن رفتار درست و نادرست با اقشار مختلف مردم مشخص شود.

معاشرت صحیح با مردم از علائم سبک زندگی درست است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه تنها بعد عبادات در زندگی ما به صورت اسلامی بوده و بعد چگونگی رفتار و معاشرت با افراد جامعه چه در محل کار یا مغازه دینی نیست، در روایات معصومان(ع) آمده «بازار اسلامی به بازاری گفته می‌شود که در آن دورغ‌گویی، قسم خوردن و چانه زدن نباشد » در حالی که این گونه‌ بازار اسلامی را شاید تنها در رویا بتوان دید.

استاد دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی بیان داشت: زندگی ما از دو بخش فردی و اجتماعی تشکیل می‌شود، در بخش فردی باید به کارهای عبادی مانند زیارت و توسل پرداخت و در بخش اجتماعی نیز چگونگی رفتار و معاشرت صحیح با دیگران مورد بررسی قرار ‌گیرد.

وی ادامه داد: سبک زندگی دینی به این معنا است که فرد افزون‌بر انجام عبادت چگونگی رفتار صحیح، تعامل و ارتباط درست با دیگران را بشناسد و در زندگی اجتماعی از آن‌ها بهره‌گیرد، مانند کسب و کار که باید براساس روایت صورت گیرد.

در سبک زندگی اسلامی مذهب و اقتصاد از هم جدا نیست

رحیم پور ازغدی ابراز داشت: ما در سبک زندگی دینی حق نداریم زندگی اجتماعی، فردی و مذهبی، اقتصادی را از یک‌دیگر تفکیک کنیم بلکه باید با توجه به نیازها جامعه و مسائل روز زندگی دینی خود را برنامه‌ریزی کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که باید در سبک زندگی دینی افزون‌بر بهره‌گیری از روایات، فرد واقع بینانه عمل کرده و شناخت کافی نسبت به موضوعات داشته باشد، اظهار داشت: اگر بخواهیم در زندگی اسلامی به عقل رجوع نکنیم و تعارض بین آیات و روایت را مورد بررسی قرار ندهیم همانند اخبارگری گرفتار انحراف می‌شویم.

وی افزود: اگر فرد شناخت کافی نسبت به آیات و روایت نداشته باشد و بخواهد به صورت تحت اللفظی برای دیگران بیان کند سبب گمراهی آن‌ها می‌شود نه هدایت و بیان ناصحیح از آیات و روایت سبب می‌شود که اسلام به شکل کمدی ارائه شود.

حوزه‌ها وظیفه استخراج سبک زندگی از آیات و روایت را دارند

رحیم پور ازغدی با اشاره به این‌که سبک زندگی دینی باید براساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و عرف جامعه باشد، گفت: حوزه‌های علمیه در درجه اول وظیفه کشف و استخراج سبک زندگی دینی از آیات و روایت را دارند.

وی افزود: اگر حوزویان سبک زندگی دینی را برای مردم تبیین نکرده و ارائه ندهند غرب و علوم انسانی که نوشته خود آن‌ها است سبک زندگی مسلمانان برنامه‌ریزی خواهد کرد.

سبک زندگی دینی توأم با تحجر نیست

وی تصریح کرد: سبک زندگی دینی توأم با تحجر نیست و ممکن است در هر دوره با توجه به تنوع، ذوق و عرف سبک زندگی دینی در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد و این گونه تنوع مشکل ساز نیست.

این استاد گفت: اگر سبک زندگی براساس روایات آیات باشد ما یک زندگی فطری، اخلاقی، معتدل، راحت و به دور از فحشا، دروغ و غیبت خواهیم داشت در حالی که متأسفانه ما سبک زندگی شخصی را سبک زندگی دینی می‌دانیم نه روایت و آیات را.

استاد دانشگاه دنیا و آخرت خوب را از آثار سبک زندگی دینی دانست و بیان داشت: در زندگی اسلامی دو اقلیم دنیا و آخرت وجود ندارد، دین جدا از زندگی بشر نیست و در سبک زندگی دینی همه ابعاد مادی و معنوی که سبب سعادت انسان می‌شود بیان شده است.

برای تبیین سبک زندگی اسلامی کرسی‌های درس خارج برگزار شود

وی ادامه داد: سبک زندگی دینی در سه بعد تفکر اسلامی، اخلاق اسلامی و رفتار اجتماعی اسلامی بنا شده است و باید مبلغان و مدرسان حوزه‌های علمیه قم برای تبیین این نوع سبک زندگی کرسی‌های درس خارج همانند درس خارج فقه و اصول تشکیل داده و سبک زندگی درست را مورد بررسی قرار دهند.

رحیم پور ازغدی گفت: متأسفانه امروزه زندگی امت اسلامی با سبک زندگی دینی فاصله گرفته و از سبک زندگی غربی بهره‌ می‌گیرد به گونه‌ای که حتی فرزندان و در ادبیات گفتاری خود با والدین ادب را رعایت نمی‌کنند و در برخی مواقع آن‌ها را با اسم‌های کوچک صدا می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که قبل از مشروطه تمدن اسلامی از هم فروپاشید ابراز داشت: با بیداری اسلامی و حرکت امام خمینی(ره) تمدن اسلامی باردیگر جان گرفته و تفکر برخی افراد همانند آخوند زاده که علما و روحانیون را مانع پیشرفت جامعه اسلامی می‌دیدند از بین برد.

امروزه سبک سازی دینی وظیفه حوزه است

وی بیان داشت: امروزه سبک سازی زندگی دینی وظیفه حوزه‌های علمیه بوده و حوزویان باید سبک زندگی دینی مردم را اصلاح کنند و در هر مناسبتی دینی باید سبک زندگی دینی را برای مردم بیان کنند.

استاد دانشگاه در با اشاره به روایت پیامبر(ص) «زندگی دینی برپایه مدارا و فریضه است» گفت: باید سبک زندگی دینی را به مردم به گونه‌ای ارائه داد که همراه با مدارا و واقعه بینانه باشد البته باید از هدف اصلی که رسیدن فرد به سعادت است دور نباشد./993/پ201/ن

ارسال نظرات