۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۵۲۷۰۳
از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان؛

مراسم بزرگداشت آیت‌الله مجتبی تهرانی در حرم رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله تهرانی از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.
مراسم بزرگداشت آيت الله مجتبي تهراني در مشهد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم بزرگداشت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، صبح امروز با حضور آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سید محمودهاشمی شاهرودی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله سیدان، آیت الله رضازاده، آیت الله خلخالی، دیگر علمای مشهد، طلاب و نیز زائران حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی، استاد حوزه علمیه در این مراسم در خصوص شأن علم و علما در اسلام، گفت: پیامبر(ص) در بستر بیماری بودند و سرشان در دامان حضرت علی(ع) بود که امیر مؤمنان از ایشان خواستند خلاصه دین اسلام را بگویند، یکی از جملات ایشان این است که عقل اصل دین من و علم اسلحه پیشرفت من است.

 

وی با تأکید بر این‌که اسلام علمی است که باید فراگرفته شود، توضیح داد: هر کدام از کشیش‌های مسیحی در زمینه‌ای مثل فیزیک و شیمی تخصص دارند، اما اسلام به تنهایی علم است و باید عده‌ای آن را فراگرفته و میان مردم تبلیغ کنند.

 

وی افزود: اسلام از نظر بودجه نیز از ابتدا خمس را برای نشر فرهنگ در نظر گفته است که نیمی از آن به دو گروه وابسته به پیامبر(ص) اختصاص دارد، اول کسانی که با پیامبر نسبت داشته و وضع مالی خوبی ندارند و دوم کسانی که فرزندان معنوی پیامبر هستند، یعنی روحانیت و طلابی که فرهنگ اسلام را گسترش می‌دهند.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: روحانیت در اسلام غیر از رهبانیت مسیحی، خاخام‌های یهودی و دیگر ادیان بودایی است، روحانیت کسانی هستند که سه شرط دارند، نخست باید عالم باشند یعنی قواعد اسلام را بدانند، دوم باید ساده‌زیست و سوم باید ظلم‌ستیز باشند که از افتخارات روحانیت اسلام و مذهب تشیع است.

 

وی خاطرنشان کرد: حجم آثار علمی که در زمینه‌های مختلف از روحانیت باقی مانده نشان دهنده این مهم است، اما از لحاظ تبلیغی و نشر معارف اسلام در جهان کمی ضعیف عمل شده است، به عنوان مثال اگر بتوان کتابی 200 صفحه‌ای از اقتصاد اسلامی به شیوه نوین نوشت، بشر زودتر به وحی دست می‌یابد، زیرا بشر امروز در حرکت به سوی وحی قرار دارد و باید به این حرکت سرعت داد.

 

وی تأکید کرد: اقتصاد و تفکر غرب شکست خورده است و فقط اسلام و علمای آن می‌توانند بشر را نجات دهند، نمونه آن اقتصاد کاپیتالیسم است که هیچ کس تصور به هم ریختن آن را نمی‌کرد؛ علمای اسلام تا کنون این کار را انجام داده‌اند که آیت‌الله تهرانی نیز یکی از آنان بود.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی با اشاره به این‌که جهان اسلام برای پرورش دوباره چنین عالمانی باید هزینه و زمان بسیاری صرف کند، گفت: آیت‌الله تهرانی از خاندان علم و شهادت بود که چهار سال در مشهد درس خواند، پس از آن در قم از دروس آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و امام خمینی استفاده کرد، ارتباط ایشان با امام آنقدر بود که چهار سال بعد از تبعید امام به عراق رفته و قصد ماندن کرد، اما امام ایشان را به تهران فرستادند و از سال 1349 به بعد در تهران بودند.

 

وی افزود: آیت‌الله تهرانی، مرکز فعالیت خود را مسجد جامع تهران قرار داد و با آیت‌الله شاه‌آبادی همراهی داشت، ایشان از جهت‌های مختلف دلسوز اسلام بود که هم سرمایه داشت و هم در استفاده از آن سلیقه به خرج می‌داد و از کسانی بود که پرچم اسلام را همراه امام(ره) بلند کرد؛ در درس چهارشنبه‌های ایشان تنها طلبه‌ها نبودند، بلکه بازاری‌ها و دانشجویان نیز شرکت می‌کردند.

 

وی در پایان با اشاره به این‌که آیت‌الله تهرانی از همه شغل‌هایی که برای روحانیت پیش می‌آید، چشم‌پوشی کرده و به پرورش شاگرد مشغول شد، گفت: افق امروز روحانیت روشن‌تر از دیروز است و حوزه علمیه مشهد و قم به پرورش بزرگان مشغول هستند./932/پ202/ج

 

ارسال نظرات