۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۵۳۲۳۷
روز گذشته در قم؛

جلسه هم‌اندیشی وقف و رسانه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در طول محرم و صفر بیش از پنج هزار جلسه از مجالس روضه اباعبدالله(ع) را واقفانی اداره کردند که همه آن‌ها از دنیا رفته‌اند.
نشست خبري حجت‌الاسلام شوزب شيري، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شوزب شیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بعد از ظهر دیروز در نشست هم‌اندیشی اداره اوقاف با فعالان خبری قم گفت: قم اولین دیوان وقفی را بر اساس شریعت الهی دارا بوده و اولین متولیان منسوب از طرف ائمه معصومین(ع) در این شهر و متولی اوقاف این شهر بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: اولین موقوفات قم مربوط به سال 98 هجری قمری است و اولین وقف‌نامه قم که هنوز نیز در گنجینه اوقاف موجود است مربوط به سال 203 و هجری قمری است.

حجت‌الاسلام شیری خاطرنشان کرد: در قرن سه و چهار هجری قمری بیش از 200 هزار محدث در قم وجود داشتند و هر کدام از آن‌ها کتابی نوشته و وقف کرده‌اند یا مکان و آثاری از خود به جای گذاشته‌اند که متأسفانه بعضی از آن‌ها دست‌خوش تغییراتی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: استان قم مزین به مزار 440 امام‌زاده است که هرکدام به عنوان سفیر و مبلغ دین الهی و برای مقصودی به این شهر آمده بودند؛ بعضی از این امام‌زاده‌ها از علما، محدثان، صاحبان علم، منجمان، متکلمان و طبیبان قم بودند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: علی بن ابراهیم که پاساژ الغدیر بر روی مقبره شریف وی واقع شده، شخصیت برجسته‌ای است که یک‌چهارم از 40هزار حدیث شیعه به نقل مستقیم وی از امام معصوم(ع) است.

وی ادامه داد: در قم چهار نفر از صحابه جلیل‌القدر امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) که عبارتند از زکریا بن آدم، آدم بن اسحاق، اسحاق بن عبدالله و ابوجریح، دفن شده‌اند.

حجت‌الاسلام شیری تأکید کرد: زکریا بن آدم کسی بود که به حکم مستقیم امام رضا(ع) متولی موقوفات قم شد و زمانی که قصد انصراف از این مقام داشت، امام رضا(ع) به وی فرمودند که خدا به خاطر تو بلا را از قم دفع می‌کند همان‌طور که به خاطر پدرم موسی کاظم(ع) بلا را از بغداد دور می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر موقوفات بر منبر رسانه قرار بگیرند و در شناساندن آن‌ها از ابزارات روز استفاده شود، تأثیر بالایی بر مخاطبان می‌گذارد و برای آن‌ها ایجاد انگیزه و حتی ایجاد اندیشه در این موضوع می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اضافه کرد: بیش از یک‌سوم موقوفات قم مربوط به بانوان است که بعضی از آن‌ها با این‌که بیش از صد سال از دنیا رفته‌اند، آثارشان باقی‌مانده و برکات آن‌ به روحشان می‌رسد.

وی گفت: در طول محرم و صفر بیش از پنج هزار جلسه از مجالس روضه اباعبدالله(ع) را واقفانی اداره کردند که همه آن‌ها از دنیا رفته‌اند.

حجت‌الاسلام شیری در پایان گفت: قسمت زیادی از وقف‌نامه‌ها مربوط به رجال سیاسی، اجتماعی و دینی بودند که وقتی در این امر مقدس پیش‌قدم می‌شدند مردم نیز از آن‌ها طبعیت می‌کردند اما امروزه کمتر چنین اتفاقی می‌افتد و باید فرهنگ وقف را بین مسؤولان و رجال کشور ترویج کرد./997/پ202/ن

ارسال نظرات