۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۵۳۳۹۰

همایش وقف و تداوم بیداری اسلامی در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته وقف، همایش « وقف و تدام بیداری اسلامی » در آستان امامزاده سیدحمزه(ع) تبریز برگزار شد.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی شب گذشته در همایش « وقف و تدام بیداری اسلامی » با تأکید بر این‌که وقف پشتوانه اقتصادی اسلام است، اظهار داشت: اگر موقوفات به درستی احیا شوند، دیگری به بودجه‌ فرهنگی دولتی نیاز نداریم.

 

وی با بیان این‌که سازمان اوقاف نهاد عمومی غیردولتی و بر اساس نیات واقفان خیراندیش بنا نهاده شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته به واسطه سلطه طاغوت و شاهان بی‌کفایت قبل از انقلاب به ویژه پس از قانون اصلاحات ارضی رضاخان قلدور، بسیاری از موقوفات کشور به تاراج رفت.

 

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: آن دوران فرهنگ موقوفه‌داری تبدیل به موقوفه‌خواری شد که پس از پیروزی انقلاب نیز دشمنان با تحمیل جنگ هشت ساله، احیای موقوفات در کشور را به تأخیر انداختند، اما امروز به صراحت اعلام می کنیم که باید همگان به ویژه روحانیت در احیای این فدک غصب شده اهل بیت پیشگام باشند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که با تعامل نهادهای مختلف استانی به ویژه شهرداری بسیاری از پرونده های مربوط به موقوفات استان به نتیجه رسیده است، گفت: پرونده مربوط به امامزاده سیدحمزه تبریز 62 سال در دادگستری سرگردان بود که خوشبختانه با تعامل شهرداری و رییس کل دادگستری حل شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که تبدیل امامزادگان استان به قطب‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت‌های لازم است، گفت: هم اکنون در 32 امامزاده شاخص استان طرح جامع توسعه و عمران وجود دارد که سعی خواهیم کرد در آینده نزدیک تمام امامزادگان استان حداقل دارای یک تربت‎‏خانه شوند.

 

حجت الاسلام حسینی خواستار همت روحانیت در احیای موقوفات استان شد و خاطرنشان کرد: به گفته مرحوم علامه طباطبایی؛ در قبرستان سرخاب تبریز 10 هزار اولیاء الله مدفون است، اما امروز با نهایت تأسف تبدیل به پارک و مرکز پخش مواد مخدر شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که قبرستان سرخاب تنها نمونه‌ای از موقوفات بزرگ غصب شده در تبریز است، افزود: پارک خاقانی، پارک آنا، پارک مفاخر آذربایجان و پارک شتربان همه وقف هستند که امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر شهرداری تبریز حق واقفان و موقوفات استان احیا شود.

 

وی در پایان خواستار نظارت روحانیت بر فعالیت هیأت امنای مساجد شد و گفت: روحانیان با عنوان مدیر معنوی فعالیت‌های مسجدی باید افرادی مؤمن، متدین، متخصص و آشنا به مسائل روز را به عنوان اعضای هیأت امنای مسجد خود معرفی کنند تا شاهد پویایی و احیای جایگاه اصلی مساجد در جامعه اسلامی باشیم./935/پ202/ب

ارسال نظرات