۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۵۳۴۱۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

جلوه‌های عقلانی امر به معروف و نهی از منکر شناسانده شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امر به معروف و نهی از منکر مهجور واقع شده است، این فریضه نیاز به تبیین علمی دارد و در پرتو این تبیین‌ها می‌توان پرده‌های ابهام را از این فریضه برداشت و جلوه‌های عقلانی این احکام را به بهترین نحو تبیین کرد.
نشست علمي مباني فتواي رهبري درباره حرمت ساخت سلاح هسته‌اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر که پنج‌شنبه صبح در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: هدف برگزاری این همایش، تبیین تعالی‌بخشی فقه اسلامی و آموزه‌های فقه اسلام به حقوق بشر است.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته همایش رویکرد متعالی به فقه حقوق بشر برگزار شد، افزود: مرحوم آیت‌الله عمیدزنجانی در سال گذشته سخنران این همایش بودند و تأکید کردند که به بحث امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شود.

دبیر علمی همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر، خاطرنشان کرد: امسال سخن ایشان اساس برگزاری این همایش شد، که در این همایش بحث فقهی امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط‌سنجی با حقوق بشر بررسی می‌شود.

وی با بیان این‌که در امر به معروف و نهی از منکر چالش‌هایی در حقوق بشر مطرح است، ادامه داد: محورهای این همایش مفهوم‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر، بررسی مبانی فقهی و حقوقی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین نسبت‌سنجی و نسبت‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر با حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام باقرزاده اضافه کرد: گاه گفته می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر با اصل آزادی و با حق تعیین سرنوشت و با حق خصوصی و با اصل همزیستی مسالمت‌آمیز در تضاد است و این امور را دست‌مایه‌ای قرار دادند برای این مطرح کردن این‌که امر به معروف و نهی از منکر حقوق بشر را تضییع کند.

وی ابراز داشت: آموزه‌های اسلام بیان‌‌گر وجود داشتن حقوق و تکلیف در کنار هم است،‌ حقوق بدون الزام تنها گزاره‌ای اخلاقی و در حد ادعا باقی می‌ماند و اعلامیه حقوق جهانی بشر از آن‌جایی که مبنای الزام‌آوری برای آن تعیین نشده این‌گونه است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حقوقی الزام‌آور است که پایه‌های فلسفی آن تعیین شده باشد، حقوق بشر در حد یک اعلام است، حقوق بشر، حقوق نیست بلکه کشورهای مختلف بر سر موضوعات توافق کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ حقوق بشر از دل تکالیف الهی و اسلامی به دست می‌آید و امر به معروف و نهی از منکر خاستگاه حقوق بشر است و منکرات و معروفات بر اساس تشریع الهی معنا می‌یابد.

حجت‌الاسلام باقرزاده خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مهجور واقع شده است، این فریضه نیاز به تبیین علمی دارد و در پرتو این تبیین‌ها می‌توان پرده‌های ابهام را از این فریضه برداشت و جلوه‌های عقلانی این احکام را به بهترین نحو تبیین کرد.

وی اضافه کرد: 130 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که برخی از این مقالات در این همایش ارائه می‌شود، همچنین در نوبت عصر نشست علمی بررسی راه‌کارهای اجرای اصل 8 قانون اساسی و دلایل اجرا نشدن آن برگزار می‌شود./914/پ202/ن

ارسال نظرات