۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۵۳۶۱۳
رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی:

انعکاس مطلوب معارف مهدوی نیازمند ارتباط جدی نخبگان شیعی با اصحاب رسانه است

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به این که حوزه نخبگانی جامعه شیعی باید سرتیترهای رسانه ای را به اصحاب مطبوعات و خبرگزاری‌ها ارائه کند و تجارب علمی و به روز خود را برای انعکاس بهتر و تبیین در جامعه نیازمند به معارف مهدوی، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
حجت الاسلام رباني رييس انجمن مهدويت حوزه علميه قم

حجت الاسلام محمد تقی ربانی، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت پرورش رسانه ای مباحث مهدوی در عرصه گسترش معارف مهدوی گفت: حوزه نخبگانی جامعه شیعی باید سرتیترهای رسانه ای را به اصحاب مطبوعات و خبرگزاری‌ها ارائه و تجارب علمی و به روز خود را برای انعکاس بهتر و تبیین در جامعه نیازمند به معارف مهدوی، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

ضرورت ارائه سوژه های مهدوی به رسانه‌ها

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان این که ارائه سوژه های مهدوی به رسانه‌ها بر عهده کارشناسان این عرصه است، ابراز داشت: اصحاب رسانه اگر با مبانی و مسائل به روز مهدویت آشنا باشند به خوبی می توانند تأثیرگذاری مطلوبی در تبیین مقوله هایی همچون انتظار و شبهات مهدوی داشته باشند.

حلقه واسط رسانه‌ها و مراجع تقلید

وی با بیان این که حوزه نخبگانی شیعه می‌تواند با برقراری ارتباط بین رسانه ها و مراجع تقلید، نقش حلقه واسط خود را در انعکاس صحیح معارف مهدوی بر عهده بگیرد، تصریح کرد: بی شک تبیین اصول وظایف جامعه اسلامی در زمان غیبت از رسالت های ولی فقیه و علمای اسلام است و از سویی دیگر پردازش و تبیین فروع بر عهده کارشناسان و پژوهشگران دینی است که رسانه ها باید فراورده‌های دینی خود را از این مسیر تولید و منتشر کنند.

ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی

رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با بیان این که ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی می تواند با اقداماتی به رسانه ها جهت دهد، خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل موضوعات روز مهدویت در این ستاد، می تواند به ارائه طریق برای رسانه‌ها منجر شود.

نگاه دائمی و مناسب رسانه ها به مسأله مهدویت

وی بر نگاه دائمی و مناسب رسانه ها به مسأله مهدویت تأکید کرد و ابراز داشت: در رسانه توجه به مناسبت‌های دینی و مهدوی مطلوب است؛ اما در عرصه «تکرار» که یک شگرد رسانه ای است باید بیشتر تلاش شود تا معارف مهدوی در زمان های دیگر هم جریان داشته باشد.

ظرفیت تکرارکردن محتواهای دینی

حجت الاسلام ربانی افزود: وقتی رسانه ها از ظرفیت تکرارکردن محتواهای گوناگون در تبلیغات یک کالا استفاده می‌کنند، به یقین امکان بهره برداری از این ظرفیت در جهت معارف و سلامت دینی جامعه هم وجود دارد.

ضرورت تبیین زوایای عدالت

وی به شیوه فعالیت رسانه ای در عرصه تبیین زوایای عدالت اشاره کرد و ابراز داشت:  رسانه بهترین فرصت برای طرح مسائلی همچون عدالت در اقتصاد، اجتماع و خانواده است؛ بنابر این نباید در مسأله مهمی همچون عدالت که ریشه مهدوی هم دارد، به صورت کلیشه‌ای عبور کرد حتی تفاوت عدالت و قسط باید به صورت متمرکز در رسانه‌ها تبیین شود./918/پ201/ن

ارسال نظرات