۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۱۵۳۷۴۶
استاد سطح عالی حوزه:

شرکت نکردن در مجالس موعظه از عوامل رواج غیبت در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه ضمن تبیین آفات غیبت و بدگویی پشت سر دیگران شرکت نکردن در مجالس موعظه، فاصله گرفتن از مسئله تذکر مرگ و قیامت و توجه زیاد به مادیات را از عوامل رواج غیبت در جامعه دانست و گفت: انسان باید زبانش را کنترل کند زیرا بسیاری از گناهان از زبان سر می‌زند و همچنین فرموده‌اند که راه سعادت سکوت است.
غيبت و بدگويي پشت سر ديگران

حجت‌الاسلام مهدی جلالی خمینی، استاد سطح عالی حوزه علمیه آیت‌الله جلالی خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) فرمودند «غیبت آن است که پشت سر برادر دینی خود حرفی بزنی که اگر او بشنود ناراحت شود» که همچنین در تعبیر امروز آن را «بدگویی پشت سر دیگران» می‌گوییم.

وی با اشاره به تعبیر قرآن کریم درباره غیبت ابراز داشت: اگر ما را مجبور کنند که از گوشت مرده کسی بخوریم بسیار رنجیده‌خاطر و ناراحت می‌شویم درحالی‌که به فرموده قرآن غیبت کردن مانند خوردن گوشت مرده برادر دینی است.

حجت‌الاسلام جلالی خمینی با بیان این‌که ائمه طاهرین(ع) توصیه فرموده‌اند که حتی از مجلسی که در آن غیبت می‌شود هم دوری کنید گفت: اسلام همه موارد حرف زدن را منع نکرده است به‌طوری‌که تعریف کردن، مدح و دلسوزی برای دیگران غیبت محسوب نمی‌شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه غیبت کردن را سبب ایجاد دشمنی، خصومت و کینه بین افراد ارزیابی کرد و عنوان داشت: وقتی کسی غیبت می‌کند، ممکن است این بدگویی به گوش شخص غیبت شونده برسد که درنتیجه کینه و دشمنی بین افراد به‌وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که غیبت و بدگویی پشت سر دیگران سبب از بین رفتن زمینه‌های صلح و دوستی در جامعه، بروز ناراحتی‌ها و مشکلات روحی و ایجاد تنفر بین افراد می‌شود اظهار داشت: وقتی تخم کینه و دشمنی در جامعه کاشته شود، به سادگی نمی‌توان آرامش را حاکم کرد.

حجت‌الاسلام جلالی خمینی فاصله گرفتن از مسأله تذکر مرگ و قیامت و عدم شرکت در مجالس وعظ را از جمله عوامل رواج غیبت در جامعه عنوان کرد و گفت: توجه برخی از مردم به مادیات بیشتر شده به‌طوری‌که کمتر در مجالس موعظه شرکت می‌کنند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که در روایت داریم که «کسی که سکوت کرد نجات پیدا می‌کند» تصریح کرد: انسان باید زبانش را کنترل کند زیرا بسیاری از گناهان از زبان سر می‌زند و همچنین فرموده‌اند که راه سعادت سکوت است./956/ت302/ن

ارسال نظرات