۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۵۵۴۳۵
در مشهد؛

نشست آسیب شناسی پژوهش‎های تاریخ انقلاب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: پژوهشگران از حوزه تولید مباحث انقلاب بالاتر نرفته اند و این یک آسیب جدی برای تاریخ نگاری است.
نشست آسیب شناسی پژوهش‎های تاریخ انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی حسن آبادی، رییس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، امروز در نشست آسیب شناسی پژوهش های تاریخ انقلاب اسلامی با تاکید بر نقش تاریخ نگاری برای ماندگاری حوادث انقلاب در اسناد اظهار داشت: در واقع مستندسازی حوادث انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دارای اهمیت بسزایی برای تاریخ ایران است.

وی درادامه به بیان اهداف تاریخ نگاری انقلاب پرداخت و گفت: ارائه صحیح از وجوه متفاوت انقلاب، تعریف درست از سرشت و معرفت انقلاب، آینده سازی برای انقلاب و ارائه اطلاعات برای آینده ازجمله اهداف تاریخ نگاری است.  

رییس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان این که پژوهشگران از حوزه تولید مباحث انقلاب بالاتر نرفته اند و این یک آسیب برای تاریخ نگاری محسوب می شود، افزود: در واقع مستندسازی و ارائه تصویر صحیح از گذشته می تواند یکی از راهکارهای برطرف سازی این آسیب ها باشد.

وی در ادامه با بیان این که توجه به تاریخ نگاری محلی انقلاب نیز ضروری است، تصریح کرد: در دهه 80 با تعطیلی مرکز اسناد مشهد، تاریخ نگاری در این شهر در رکود فرو رفت و کارهای پژوهشی در تهران انجام شد و تاکنون اقدامات چشمگیری در زمینه مستندسازی منابع شفاهی صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به دیگر آسیب های پژوهش های تاریخ انقلاب اسلامی با انتقاد به این موضوع که نقش مردم نیز در انقلاب اسلامی نادیده گرفته شده است، گفت: انقلاب در 22 بهمن 57 تمام نمی شود زیرا تمام پژوهش های صورت گرفته مربوط به قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب هیچ پژوهشی انجام نشده است.  

 رییس اداره اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در ادامه به بررسی کتاب "تاریخ لشکر خراسان" پرداخت و اظهار داشت: یکی از مواردی که می توان به عنوان نقدی براین کتاب بیان کرد اینست که در این کتاب به هیچ وجه به انقلاب پرداخته نشده و در واقع نوع نگرش نویسنده نظامی است.

درادامه این نشست غلامرضا آذری، کارشناس تاریخ شفاهی اسناد آستان قدس رضوی گفت: باید به عنوان کتاب‌ها بیشتر توجه شود و کاستی‌های تاریخ‌نگاری انقلاب بیشتر نمایان شود./934/پ203/ب

ارسال نظرات