۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۵۵۴۵۳
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی:

نگاه بلند، فلسفی و عرفانی امام سبب شد همه دور شمع وجودش جمع شوند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برخی آقایان درس‌های عرفانی امام را برنمی‌تافتند، تصریح کرد: بودند افرادی که می‌گفتند این مثنوی را با انبر بردارید، این نجس است؛ اما امام در درس اخلاق خود در مدرسه فیضیه می‌گفتند «شما چه می دانید مولانا کیست؟».
حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي عضو عالي شوراي انقلاب فرهنگي حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي

حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رییس سازمان سمت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا که به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی(ره) و تأثیرگذاری ایشان در بین گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی گفت: دانش امام در عرصه فقه واصول، فلسفه و عرفان به یقین تأثیر اساسی در پیروزی نهضت ایشان داشته است.

امام اگر با فلسفه مشکل داشت، خیلی‌ها کنارش نمی‌آمدند

وی با بیان این که اگر امام راحل با عرفان مخالف بود بسیاری از مردم و دانشجوها او را قبول نمی‌کردند و اگر فقیهی خشک بود که مثلا با فلسفه مشکل داشت، خیلی‌ها کنارش نمی‌آمدند، تصریح کرد: اگر کسی بود که این گستره بینش را نداشت تا افراد مختلف را دور خودش جمع کند، نمی توانست این موفقیت را پیدا کند.

رییس سازمان سمت در ادامه اظهار داشت: آقای فضل الله رضا و عنایت الله رضا بچه‌های یک روحانی سرشناسی در رشت بودند که عنایت الله کمونیست شد و رفت شوروی و برگشت کتابی هم نوشت. فضل الله هم در آمریکا کارهای علمی کرد و این اواخر هم آمد چند کتاب ادبی نوشت. نمی دانم کدام یک از اینها بودند؛ یکی از اینها پیش امام رفته و گفته «آقا شما کجا بودید که ما این همه سرگردانی کشیدیم» امام فرموده بودند«شما کجا بودید. ما همه با هم بودیم؛ اما نظام ستمشاهی ما را از هم جدا کرده بود.»

نگاه اسلام بلند و دور از بخشی نگری است

وی با اشاره به این که نگاه امام، نگاه بلندی بود و مسائل را از بالا نگاه می‌کرد برای همین این گونه تأثیرگذار بود، ابراز داشت: داشتن نگاه بلند، ویژگی اسلام است؛ اما یکی می‌خواهد که این برجستگی ها را از اسلام استخراج کند یعنی بفهمد. مثلا امام می‌فرماید کسی که تبلیغ به آن نرسد نجس نیست و کافر محسوب نمی‌شود و این فرد بعد از مرگ هم عذاب نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: برخی‌ها شاید با یک ژاپنی یا اسکیمو روبه‌رو بشوند و به دلائل اعتقادی او را پس بزنند؛ اما امام راحل با آن دید، هرگز اهل طردکردن این گونه افراد نبود، امام عقیده داشت این گونه افراد را نه تنها عذاب نمی‌کنند، بلکه قرار است در این دنیا شما جذبش کنید.

شیعه و سنی کشمیر برای امام گریه کردند

وی با اشاره به ابعاد تأثیرگذاری امام خمینی(ره) گفت: چند شب پیش آقایی از کشمیر برای ما می‌گفت «آنجا شیعه و سنی برای امام گریه می‌کردند» وقتی هم بحث وحدت پیش آمد گفت «یک نفر منادی حقیقی وحدت بود و آن هم امام خمینی بود.» آن روح عرفان وقتی از بالا نگاه می‌کند چنین تأثیری برجای می‌گذارد.

پیام عرفانی امام در فتح المبین

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به اهمیت پیام امام راحل در پیروزی رزمندگان در عملیات فتح المبین اشاره کرد و ابراز داشت: امام در آن پیام بیان داشتند «من از دور آن دست و بازوی پر قدرت شما را که دست خدا بر بالای آن است می بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم»، کدام فقیه این چنین عرفان و نگاه بلندی را دارا است. آن رزمنده هجده ساله وقتی این را بشنود می دانید چه به سرش می آید، همه زمین و زمان برایش تبدیل به شور و شعف، شوق و گریه و شهادت و جانبازی می‌شود.

جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الاْضْدادُ

وی با بیان این که ویژگی‌های امام در کمتر کسی مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: درباره امیرمؤمنان به این مطلب اعتقاد داریم که «جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الاْضْدادُ/ فَلِهَذا عَزَت لَکَ الاْنْدادُ؛ در تو صفات متضادی با هم جمع شدند که در همقطاران تو کمتر یافت می‌شود.» یعنی هم عالمی، هم زاهدی، هم رئوفی، هم رحیمی و هم زاهد.

استاد حوزه و دانشگاه شخصیت امام راحل را در تدریس فلسفه الهی و همچنین سلوک عرفانی کم نظیر دانست و افزود: شجاعت با رأفت نمی‌سازد؛ اما امیر مؤمنان(ع) هم شجاع بوده و هم رئوف. در شخصیت امام خمینی(ره) نیز این گونه مشاهده می‌شد.

برخی درس‌های عرفانی امام را برنمی‌تافتند

رییس سازمان سمت کشور با اشاره به این که برخی آقایان درس‌های عرفانی امام را برنمی‌تافتند، تصریح کرد: بودند افرادی که می‌گفتند این مثنوی را با انبر بردارید، این نجس است، اما امام در درس اخلاق خود در مدرسه فیضیه می‌گفتند«شما چه می دانید مولانا کیست». حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در جلد اول یا دوم می‌‌گوید «مثنوی باید در حوزه‌ها تدریس شود»؛ اما بعضی‌ها می‌گویند اینها همه کفریات است، خب این نگاه با نگاه‌های دیگر تفاوت دارد.

طلبه ها به خط شکسته امام افتخار می کردند

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با تأکید بر این که عرفان را وقتی از دین بردارید، چیزی از دین باقی نمی‌ماند، بیان داشت: امام راحل قدم بر فرق فرقدان گذاشت؛ عرفانش تأثیر گذاشت، فلسفه اش تأثیر داشت، فقه و اخلاق و سلوکش تأثیر داشت، ادبیات و خطش تأثیر داشت. وقتی خط ایشان در صفحه اول روزنامه‌ها درج می‌شد، آنقدر زیبا بود که ما طلبه ها به دانشجوها نشان می‌دادیم و افتخار می‌کردیم؛ آن خط شکسته، یکنواخت و بدون خط خوردگی واقعا جای افتخار دارد؛ بنابر این همه صفات نیک را خدا در ایشان جمع کرد که حاصل آن پیروزی انقلاب اسلامی شد./918/ت302/ع

ارسال نظرات