۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۵۵۶۵۰

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جامعةالمصطفی و شهرداری آیوتایا

خبرگزاری رسا ـ هیأتی از مقامات شهری و دانشگاهی شهر آیوتایا تایلند، با حضور در جامعةالمصطفی العالمیه، با این نهاد علمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي با با مقامات شهري و دانشگاهي تايلند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار با مقامات شهری و دانشگاهی تایلند، با ابراز خرسندی از حضور این هیأت، اظهار داشت: خوشحالیم شما در ایام سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در قم که پایگاه دین و فرهنگ است، حضور یافتید.
وی رابطه ایران و تایلند را در عرصه‌های گوناگون بسیار خوب و دارای پیشینه‌ای تاریخی ارزیابی کرد و ابراز داشت: روابط دو کشور سابقه­ای تاریخی دارد که پیشتر توسط شیخ احمد قمی پایه‌ریزی شده و تا کنون ادامه یافته است، اکنون، جامعةالمصطفی افتخار می‌کند که از پیشگامان روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به دانش‌آموختگی ده‌ها نفر از طلاب تایلندی در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، حدود چهل نفر از تایلند در جامعةالمصطفی مشغول به تحصیل هستند که خوشبختانه، از عناصر سرآمد علمی و در خدمت توسعه روابط میان دو کشور به حساب می‌آیند.
وی با تشکر از مسؤولان استان و شهرداری قم که امکان برگزاری این دیدار را فراهم آوردند، ابراز امیدواری کرد که این جلسه، سرآغاز توسعه روابط میان دو کشور، به ویژه تعامل جامعةالمصطفی با مراکز علمی، فرهنگی و تاریخی تایلند شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون، تصریح کرد: ایران به رغم مشکلات متعددی که در چند دهه گذشته با آن مواجه بود، طرح‌های جامعی را در عرصه‌های فرهنگی، علمی، هنری و شهرسازی اجرا کرده که این پیشرفت‌ها، کمتر در رسانه‌های جمعی جهان بازگو شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه توسعه علم و دانش قدم‌های بزرگی برداشته است که وجود چهار و نیم میلیون دانشجو، صدها هزار استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی،‌ بیش از دو هزار شعبه دانشگاه در پانصد شهر کشور،‌ راه‌اندازی صدها رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، انتشار بیش از پانصد مجله علمی و پژوهشی و حضور در جمع رتبه‌های نخست تولید علم و اندیشه در منطقه و جهان، گوشه‌ای از دستاوردهای علمی ایران در سال‌های پس از انقلاب به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به پیشرفت کشور در عرصه‌های زیرساختی و عمرانی مانند انرژی، برق، مخابرات و تأسیس شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه شهرسازی و معماری، به ویژه با نگاه شرقی و اسلامی، به رغم مشکلاتی که با آن مواجه بوده است، در سطح منطقه و جهان، جایگاه مناسبی دارد.
وی در ادامه قم را قطب تولید فکر و دانش اسلامی خواند و تأکید کرد: در قم بیش از صد مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی مستقر است و این شهر رتبه نخست تولید کتاب و مجلات پژوهشی را در سطح کشور دارد، قم محور تولید علوم اسلامی و رشته‌هایی از علوم انسانی است و بیش از یکصد هزار ایرانی و غیرایرانی، در این شهر مشغول به تحصیل هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به استقرار جمع کثیری از استادان، علما و مراجع بزرگ اسلامی و شیعی در قم، خاطرنشان کرد: قم پایگاه انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و از نظر تاریخی و فرهنگی، پیشینه‌ای طولانی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی سپس در معرفی جامعةالمصطفی، اظهار داشت: جامعةالمصطفی از مهم‌ترین مراکز علمی و بین‌المللی قم است و هم‌اکنون پذیرای بیش از 25 هزار فراگیر از صد کشور دنیاست، المصطفی با مراکز علمی بیش از پنجاه کشور دنیا رابطه علمی دارد و در آن، بیش از صد رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری ارائه می‌شود.
وی ‌گفت‌وگوی میان ادیان و تمدن‌ها را یکی از سیاست‌های جامعةالمصطفی خواند و ادامه داد: المصطفی رشته‌های متعددی در حوزه ادیان و مذاهب تأسیس کرده است و راه‌اندازی مرکز گفت‌وگوی ادیان نیز در همین راستا است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تأسیس کارگروه ویژه مسائل ادیان شرق در جامعةالمصطفی، یادآور شد: اعتقاد ما این است که باید میان پیروان ادیان، به ویژه اسلام و بودیسم، روابط مسالمت آمیز برقرار باشد.
وی، ارائه چهره جذاب، عقلانی و اخلاقی از اسلام به جهان را از اهداف جامعةالمصطفی برشمرد و بیان داشت:جامعةالمصطفی به مسائل عالیه بشر در هر جای دنیا و حل مشکلات انسان، در تمام ابعاد، تأکید دارد.
رییس جامعةالمصطفی، توسعه روابط میان کشورها را مبتنی بر تعمیق روابط علمی مراکز دانشگاهی آن‌ها دانست و افزود: المصطفی، توافق‌نامه‌های زیادی با مراکز علمی و دانشگاهی جهان به امضا رسانده است و عضو شمار کثیری از اتحادیه‌های دانشگاهی، از جمله اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه که مقر آن در تایلند است، به شمار می‌آید.
وی، در پایان، با اعلام آمادگی جامعةالمصطفی برای همکاری علمی با مراکز علمی و دانشگاهی در تایلند، ابراز امیدواری کرد این دیدار، سرآغاز توسعه روابط میان دو کشور باشد.
در ادامه این جلسه، رییس هیأت تایلندی، با ابراز خرسندی از حضور در قم و جامعةالمصطفی، برای همکاری علمی با المصطفی اعلام آمادگی کرد.
شهردار شهر آیوتایا، با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور در زمان حضور شیخ احمد قمی در تایلند، از راه‌اندازی دانشکده‌های تخصصی اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های این شهر و برگزاری هفته فرهنگی ایران در تایلند خبر داد.
گفتنی است در پایان این دیدار، دو طرف تفاهم‌نامه همکاری علمی امضا کردند.
شایان ذکر است، شهر تاریخی آیوتایا که به مدت 417 سال پایتخت تایلند بود، یکی از تاریخی‌ترین بناهای این کشور است که در زمان خود، از بزرگترین شهرهای دنیا و مرکز تمدن آسیای جنوب شرقی به شمار می‌آمد./907/د101/ی
ارسال نظرات