۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۵۷۱۳۷
مدیر حوزه علمیه قم:

راه مبارزه با انحرافات فکری، فراگیری علم اعتقادات است

خبرگزاری رسا _ مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنیبر این‌که عمده علوم علم اعتقادات، شریعت و اخلاق است و دیگر علوم برای فرد فضیلت است نه علم واقعی، گفت: برای پاسداری از مرزهای فکری جهان اسلام باید علم اعتقادات را فراگرفت تا انحرافات فکری میان مردم به وجود نیاید.
حجت الاسلام احمد فرخ فال
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد فرخ فال، مدیر حوزه علمیه قم بامداد امروز یکم اسفندماه در مهمانی ملکوت که با حضور طلاب و فضلا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) گفت: امام یازدهم(ع) در روایتی میفرمایند «با فضلیتترین انسانها کسانی هستند که وقتی با شبهه مواجه میشوند توقف کرده و آن را مورد بررسی قرار میدهند و پس از روشن شدن موضوع نسبت به آن تصمیم میگیرند».
 
وی افزود: طلاب در مرحله نخست وظیفه شناخت کلام نورانی ائمه(ع) را دارند؛ پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند «عمده علوم علم اعتقادات، شریعت و اخلاق است و دیگر علوم برای فرد فضیلت است نه علم واقعی»، برای پاسداری از مرزهای فکری جهان اسلام باید علم اعتقادات را فراگرفت تا انحرافات فکری میان مردم به وجود نیاید.
 
مدیر حوزه علمیه قم شناخت علم شریعت را دومین وظیفه طلاب داسنت و گفت: اگر کاسبی علم شریعت را نشناسد مشکلی پیش نمیآید اما کسی که لباس پیامبر(ص) را بر تن دارد انتظار میرود که بیانگر احکام اهلبیت(ع) باشد.
 
وی بیان داشت: سومین علمی را که طلاب باید فراگیر بگیرند علم اخلاق است؛ یک طلبه باید بداند با همسایه، هم حجرهای، استاد و دیگران چگونه عمل و رفتار کند، البته نخستین وظیفه طلاب زدودن جهل از درون خود و پس از آن فراگیری علوم سه گانهای است که پیامبر(ص) فرمودند.
 
حجتالاسلام فرخ فال با بیان این که طلاب در زمان حجره نشینی بهترین فرصت برای فراگیری علوم را بر عهده دارند، ابراز داشت: فکر نکند کسب معارف اهلبیت(ع) همیشه امکان دارد، یا یک فضای غنی مانند حوزه علمیه قم در همه جا وجود دارد، کسی این توفیق را پیدا نمیکند که بتواند از استادان حوزه علمیه قم استفاده کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: طلاب در فراگیری علوم پایه نباید کوچکترین سستی در خود داشته باشند، کسب علوم پایه همیشه برای طلاب آماده نیست وقتی سنی از فرد گذشت دیگر نمیشود برگشت و صرف یا منطق را فراگرفت.
 
لزوم فراگیری علم اخلاق در حوزه
 
حجتالاسلام فرخ فال با تأکید بر این که کلید و رمز گشودن علوم آل محمد(ص) یاد گرفتن علوم پایه است، اظهار داشت: طلاب باید افزونبر فراگیری علوم پایه اخلاق را نیز در حوزههای علمیه فرا گیرند.
 
وی ادامه داد: باید طلاب بدانند چگونه با مردم رفتار کنند، اگر علوم پایه را یاد گرفتیم، قرآن و روایت را نیز یاد می‌گیریم اما اگر آنها را در درون خود پیاده سازی نکردیم لقلقه زبان می شود و تأثیر زیادی بر افراد نخواهد داشت.
 
مدیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی سخن از ته دل و قلب بیان شود بر جان مردم مینشیند مانند سخنان امام راحل که واقعا از ته دل بود و بر مردم اثر گذاشته و سبب انقلاب عظیم جمهوری اسلامیایران شد،.
 
مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: اگر روزی ما به خود راضی شدیم، از عیوب خود غافل شدیم این جاست که عیوب بر ما ظاهر میشود.
 
وی گفت: در روایتی از معصومان(ع) آمده « در قیامت فوج فوج مردم عوام به سبب سادگی و تلاش برای یادگیری علوم شریعت در حد وسع خود به بهشت میروند»، اما برای علمای دین این گونه نیست باید اعمال آنها حساب و کتاب شود و به قول معروف «هر که بامش بیش برفش بیشتر».
 
این استاد حوزه در پایان بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها تأکید کرد و افزود: طلاب فرصت‌ها را مغتنم بشمارند و برای موفقیت در کارهای خود توسل به اهلبیت(ع) را فراموش نکنند./993/پ201/پ
ارسال نظرات