۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۳۳۸

بررسی آسیب‌ها و شاخص‌های پیش روی کتاب و کتاب‌خوانی در خوزستان

خبرگزاری رسا ـ در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید خوزستان آسیب ها و شاخص های پیشروی مقوله کتاب و کتاب خوانی تبیین و تشریح شد.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، نشست مشترک انجمن کتابخانه‎های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید خوزستان، امروز با حضور منصور واعظی، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور و سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حجت الاسلام محمدحسن بلک، مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان و دیگر مسؤولان فرهنگی و قرآنی استان از حاضران این نشست مشترک بودند.

در بخش نخست این نشست لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه های خوزستان گزارشی از سرانه مطالعه، توسعه کتابخانه های عمومی، نهضت مطالعه مفید و وضعیت استخدام در کتابخانه های عمومی استان خوزستان ارائه داد.

در بخش دیگری از این نشست مسؤولان فرهنگی و قرآنی استان در نقطه نظرهایی جداگانه و کوتاه بر اهمیت مطالعه و کتاب خوانی در آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) تأکید کردند و خواستار تدوین برنامه ای جامع و مدون جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه شدند.

مسؤولان خوزستانی شعاری شدن مسأله مطالعه و کتاب خوانی را آسیب جدی این مقوله فرهنگی معرفی کردند و گفتند: شاخص اصلی در مقوله کتاب و کتاب خوانی عملیاتی کردن برنامه های تدوین شده در این زمینه به ویژه برنامه کامل و جامع رهبر معظم انقلاب است.

مریم حیدریان، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان و نماینده بانوان در این نشست خواستار بازنگری در کتب حوزه زنان شد و گفت: در چند سال اخیر برخی از کتب تولید شده در حوزه زنان نگاهی غربی به بنیان خانواده و زن دارند که باید کتبی دینی و اسلامی در حوزه زنان جایگزین آنها شوند.

حیدریان با بیان این که در حوزه زنان کتاب های ارزشمند و مفیدی نگاشته شده است، پیشنهاد توافق با مرکز زنان جهت ارائه کتاب های مناسب و مفید ویژه زنان را به دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور ارائه داد.

استاندار خوزستان پس از شنیدن نقطه نظرات مسؤولان و فرهنگیان استان خوزستان در سخنانی با بیان این که در حوزه کتاب و کتاب خوانی نگاهی جدید به وجود آمده است، ابراز داشت: بیانات و برنامه های فرهنگی مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتاب خوانی برنامه ای جامع جهت ارتقای مطالعه و کتاب خوانی در کشور است.

عالی ترین نماینده دولت در خوزستان با اشاره به آمار مطالعه و کتاب خوانی در خوزستان، ابراز داشت: طبق ارزیابی استان‌ها که با یک شاخص یکسان صورت گرفته است استان خوزستان در توسعه کتابخانه ها مقام نخست و در زمینه فرهنگی کتابخانه ها مقام آخر را دارد که در این زمینه باید تلاش های بیشتری صورت پذیرد.

در بخش پایانی این نشست منصور واعظی، دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور با تشکر و قدردانی از نظرات و پیشنهادات مسؤولان فرهنگی خوزستان، به ارائه آمار و ارقام در حوزه کتاب، کتاب خوانی و نهضت مطالعه مفید اختصاص داد و گفت: کتاب، کتاب خوانی و سرانه مطالعه یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران است./9461/پ203/س

ارسال نظرات