۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۵۷۶۹۶
نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان (56)؛

اتلاف نکردن وقت آثار معنوی فراوانی دارد

خبرگزاری رسا ـ عدم اتلاف وقت، آثار معنوی فراوانی دارد و خداوند همان‌گونه که ما بخواهیم شرایط را آماده می‌کند، یعنی اگر ما را اهل درس و تلاش یافت، غالبا امکانات را جور می‌کند، اما اگر ملاحظه کرد که اهل درس و بحث نیستیم، امکانات را فراهم نمی‌کند.
نسيم هدايت ، علي وافي

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.

با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.

در فصل سیزدهم این کتاب، در بخش پیوست‌ها می‌خوانیم:

کرامت و بزرگواری

آیت‌الله بهجت:

مرحوم آقا شیخ علی اکبر تبریزی واعظ معروف و عجیب، مرد جلیل، و در نهی از منکر و امر به معروف قوی و سرآمد بود، و در سخنانش آیات مناسب را ذکر و استدلال‌های قوی به آن‌ها داشت. زمانی که ما در قم بودیم، فوت کرد.

از او نقل کرده‌اند که با بعضی از بزرگان در کربلا نزد مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی رفتیم و دیدیم نانوا آمده و طلبش را که زیاد شده بود، مطالبه می‌کند. برای ما معلوم شد که ایشان به طلاب کربلا هم نان می‌داد و ما نمی‌دانستیم. شاید در اواخر مرجعیت ایشان بوده است. در هر حال، آن مرحوم هم به نانوای طلبکار می‌فرمود: درست می‌شود.

به رفقای تبریزی گفتیم: آقا خیلی در فشار است، آیا می‌توانید وجهی برای ایشان تهیه کنید؟ تا این‌ که سه هزار تومان از سهم جمع شد و به خدمت ایشان بردیم. ولی ایشان فرمود: حاج آقا حسین قمی هم همین کار من را «یعنی تدریس» می‌کند ولی مثل بنده مشهور نیست، همه یا نصف وجه را برای ایشان ببرید، و به ایشان و به هیچ کس دیگر نگویید که این مطلب را من گفته‌ام!

استفاده از تجربه دیگران

آیت‌الله رضا استادی:

برای آشنایی به راه‌ها و اسباب موفقیت از راهنمایی‌های فضلا، مدرسان و مؤلفان موفق بهره ببرد، گاه‌گاهی از آن‌ها بخواهد که برای او از روشی که در تحصیل داشته‌اند توضیح دهند و تجربیات خود را برای او بیان کنند حتی اگر اشتباهاتی در زندگی طلبگی داشته‌اند به رایش بازگو کنند که او از این اشتباهات در امان بماند.

انتخاب الگوی مناسب

نقش الگوها و تأسی به الگوها در اتخاذ روش تحصیل و تحقیق انکار ناپذیر است اما کدام الگو و چگونه؟ متأسفانه باور برخی افراد در ارائه الگوهای موفق آن است که هر چه الگویی سنگین‌تر ارائه بدهند بهتر است مثلاً؛ در ارائه یک الگوی اخلاقی که حقوق مردم را مراعات می‌کرده، از مقدس اردبیلی مثال می‌زنند که وقتی می‌خواست از کربلا به نجف برود، الاغی کرایه کرد. در این حال فردی نامه‌ای را به او داد که نامه او را هم به نجف ببرد، وی نامه را گرفت، از الاغ پیاده شد و گفت: من الاغ را برای سوار شدن خودم اجاره کردم، نه این‌ که نامه‌ای با آن ببرم...!

یا مثلاً می‌گویند که ابو علی سینا وقتی که در همدان مطالعه می‌کرد، در هنگام خواب، می‌گفت: مسگرهای اصفهان که کار می‌کنند، من از صدای ضربه آن‌ها خوابم نمی‌برد! بوعلی که قادر این قدرت شنوایی باشد و یا قدرت دید او به اندازه‌ای باشد که مگس را از کیلومترها فاصله ببیند «چنانکه در کتابی این‌گونه نوشته بود» الگویی قابل دسترس نخواهد بود...

یا مثلاً وقتی می‌خواهیم برای طلاب، الگویی بدهیم، می‌گوییم، علمای قدیم در شبانه‌روز، بیست ساعت کار می‌کردند چنین نکاتی در الگودهی، نقض غرض است؛ زیرا این رویه‌ها غیر قابل باور و ابن الگو‌ها غیر قابل دسترسی هستند و به این روش نمی‌توان عمل کرد...

ما باید همیشه الگوهایی معرفی کنیم، یا خودمان الگوهایی در نظر داشته باشیم که قابل اجرا باشد، یا حداقل بتوانیم با آن فرد، هم سو باشیم. نبایستی چیزهایی که واقعیت ندارد، چه در اموری مانند نظم در زندگی، یا حجم کاری در شبانه‌روز، الگو قرار دهیم مثلاً اگر بگوییم فلانی در شبانه‌روز بیست ساعت مطالعه می‌کرد، مخاطب با خود می‌گوید: چون او بیست ساعت کار می‌کرد، فقیه شد و از آن‌جا که این کار، فوق طاقت من است، من فقیه نمی‌شوم.

در بررسی‌ها معلوم می‌شود که علمای قدیم به طور عادی خواب و خوراک داشته‌اند؛ ولی وقت خود را تلف نمی‌کردند، این مهم است...

به این نکته باید توجه کرد که عدم اتلاف وقت، آثار معنوی فراوانی دارد؛ اصولاً خداوند همان‌گونه که ما بخواهیم شرایط را آماده می‌کند، یعنی اگر ما را اهل درس و تلاش یافت، غالباً امکانات را جور می‌کند، اما اگر ملاحظه کرد که اهل درس و بحث نیستیم، امکانات را فراهم نمی‌کند.

یکی از تفاسیر آیه شریف «یهدی من یشاء و یضل من یشاء» همین است که خداوند اگر ملاحظه کرد بنده‌اش در جهت هدایت تلاش می‌کند، مستمراً او را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ والا احتمال دارد که او را رها کند؛ مثل استادی که وقتی ببیند برخی از شاگردان او، صلاحیت رشد دارند و دنبال مطلب هستند، به آن‌ها کمک ویژه می‌کند، وقت خصوصی و شماره تلفن مخصوص هم به آن‌ها می‌دهد؛ ولی برای سایر شاگردان که معمولی هستند، به مقدار معمولی وقت و مایه می‌گذارد.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات شفق به نشانی قم ـ خیابان شهدا ـ کوچه 22 مراجعه کنند یا با شماره 7741028 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./997/پ201/ن

ارسال نظرات