۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۵۷۸۹۱
رحیم پور ازغدی مطرح کرد؛

ضرورت تجدید نهضت تولید علم برای بازسازی تمدن اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما باید بدانیم نقش اسلام در علوم بشری جدید چیست و چقدر از نقاط قوت و مثبت این علوم مدیون جهان اسلام است و چرا در این مورد سکوت می‏شود.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حسن رحیم پور ازغدی، استاد دانشگاه، در برنامه رادیویی«برای بیداری» که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: آنچه می‏خواهیم بگوییم پاسخ به این سؤالات است که  چرا بخش عمده‏ای از واقعیت تاریخ علوم جدید دستکاری شده است؟  و در یک دوره تک تاز عرصه علم و تمدن، مسلمانان بودند چرا بار دیگر این اتفاق نیفتد؟

مسلمانان و تولید علم

وی ادامه داد: ترجمه متون علمی از جهان اسلام به اروپا از قرن 9 و 10 میلادی شروع شده و تا قرن 15 میلادی ادامه داشته است. در تمام علوم سیر ترجمه نزدیک به 5 قرن یک طرفه بوده است و هیچ جامعه‌ای به جایی نرسیده مگر این که این را ارزش دانسته است.

این کارشناس تاریخ علم ابراز داشت: مسلمانان در قرن 4 میلادی در همه زمینه های علوم حرف اول را می‌زدند، در زمینه پزشکی، گیاه شناسی، هندسه، نجوم، ریاضی، منطق، فلسفه و حقوق. مسلمانان در همه زمینه‌ها وارد ترجمه علوم از کشورهای زیادی شدند و ترجمه آن‌ها به قصد تأثیر گذاری بوده است.

وی تصریح کرد: مسلمانان تاریخ علم و تمدن را تغییر داده‌اند و این تاریخ باید عوض شود، این به معنای نفی بزرگی دیگر ملت‌ها نیست بلکه می‏خواهیم بگوییم که ما هم بزرگیم و در بعضی زمینه‌ها از آن‌ها جلوتر بوده‌ایم و دوباره می‏توانیم بزرگ‌تر از آن‌ها باشیم و یا حداقل در حد آن‌ها باشیم، تقدیر ما این نیست که تا آخر ترجمه و تقلید کنیم و باید از این خط قرمز با روش‌های علمی عبور کنیم.

تمدن سازی

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: شرط تمدن سازی تولید نظریه است و برای این کار باید هم جرأت و هم قدرت تولید نظریه داشت، ما باید جرأت داشته باشیم که از خط قرمزهای ترجمه عبور کنیم و معنی آن دور انداختن دستاوردهای عظیم غرب و دنیا نیست، عقل ابزاری، شعور زندگی و مدیریت زندگی باید در کنار اخلاق و فضیلت، توحید و اعتقاد باشد و باید در خدمت اجرای عدالت و گسترش اخلاق و فضیلت باشد.

وی ادامه داد: ما باید ضعف‌های خود را در زمینه آموزش، مدیریت و همه این موارد بدانیم و برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنیم و این یعنی تولید نظریه و فکر.

رحیم پور ازغدی بیان داشت: ما باید بدانیم نقش اسلام در علوم بشری جدید چیست و چقدر از نقاط قوت و مثبت این علوم مدیون جهان اسلام است و چرا در این مورد سکوت می‏شود، هدف وارد شدن به رابطه کلامی علم و دین نیست و در اینجا توجه بیشتر به بحث تاریخی است.

وی ادامه داد: علوم پایه، تجربی و ریاضی، مدنی و اجتماعی و انسان شناسی خلق الساعه نیستند و تاریخ تولدشان قرن هفده و هجده میلادی نیست و محل تولدشان اروپای غربی و شمالی نیست.

این کارشناس تاریخ علم در پایان گفت: بخش عمده و اصلی تاریخ این علوم به سرقت رفته است، ما باید بتوانیم با شناساندن اسلام و دستاوردهای آن این قسمت‌های حذف شده را بازسازی کنیم و از ترجمه بگذریم و بار دیگر پرچم علم و دانش را در جهان اسلام بالا ببریم./9194/پ202/ن

ارسال نظرات