۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۵۸۳۳۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

مسؤولیت‌پذیری نتیجه اعتقاد به هدفمندی عالم و اختیار انسان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: انسان اختیار دارد، اگر انسان اختیار نداشت خداوند در قرآن انسان را مورد خطاب قرار نمی‌داد و امر و نهی نمی‌کرد، هر کجا هدف و اختیار باشد، انسان مسؤولیت دارد.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص)، چهارشنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه به بیان نکاتی درباره سوره انشقاق پرداخت و گفت: در روز قیامت نظام کنونی عالم به هم می‌خورد و طومار آسمان در هم می‌پیچد.

وی افزود: در روز قیامت زمین کشیده می‌شود، کوه و بلندی‌ها و سختی‌های آن از میان می‌رود، در آن روز هر چه در درون زمین مانند جنازه‌ها، قبرها، آثار باستانی و قبرها از زمین بیرون می‌ریزد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به این‌که ده‌ها آیه در قرآن درباره از هم پاشیدن نظام کنونی عالم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در آن روز برخی زنده هستند و می‌میرند و برخی در درون قبر هستند و در نفخه دوم بیرون ریخته می‌شوند.

وی ادامه داد: در آن روز زمین مطیع خداوند است و هر گاه خداوند دستور شکافتن به وی بدهد، می‌شکافد و همچنین آسمان نیز به دستور خداوند عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام رفیعی به منظور قرآن از بیان به حوادث پایان دنیا اشاره کرد و گفت: قرآن می‌خواهد به مردم توجه دهد که این آسمان و این زمین و این نظمی که وجود دارد، در آن روز از میان خواهد رفت.

وی با اشاره به آیه «یا أیها الإنسان إنک کادح إلی ربک کدحا فملاقیه» ابراز داشت: ما هیچ‌گاه ساکن نیستیم، زمان جلو می‌رود، انسان جوان و سپس پیر می‌شود، تمام عالم در حرکت است و این انسان هیچ‌گاه از حرکت بازنمی‌ایستد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) بیان داشت: «کدح» به معنای حرکت با مشقت است، دارا و ندار پیر می‌شود، ما مانند مسافران یک قطار بدون توقف هستیم که زمان رسیدن به ایستگاه را نمی‌دانیم؛ هر کس خوب یا بد باشد در نهایت به ملاقات پروردگار می‌رود.

وی ادامه داد:‌ در آیات زیادی در قرآن به بازگشتن انسان به سوی خدا توجه داده شده است، گاه انسان «إنا لله» را توجه دارد، اما به بخش «إنا إلیه راجعون» توجهی نمی‌کند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که انسان در جایی که سرمایه‌گذاری کرد، به دنبال بهره بردن کامل و تمام در آن موضوع است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید شب و روز این عمر شما را دارند می‌گیرند، شما نیز باید به دنبال آن باشید که در برابر از دست دادن این عمر چیزی به دست آورید.

وی گفت: بهشتی و جهنمی به سوی خدا بازمی‌گردد، از این رو گاه امیرالمؤمنین(ع) با اصحاب در قبرستان می‌گفت که مردگان یک خبر دارند و آن این است که در آخرت تنها تقوا فایده‌مند بود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) ابراز کرد: تذکرات قرآن به این دلیل است که انسان بداند در گرو اعمال خودش است و به سوی خداوند بازمی‌گردد، عالم هدف دارد و بیهوده نیست.

وی گفت: دنیا ظرف عقاب و ظرف پاداش نیست، به امام حسین(ع) در دنیا نمی‌توان پاداش داد، انسان اختیار دارد و اگر انسان اختیار نداشت خداوند در قرآن انسان را مورد خطاب قرار نمی‌داد و امر و نهی نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: هر کجا هدف و اختیار باشد، انسان مسؤولیت دارد، اگر ما مانند فرشته‌ها یا حیوانات بودیم، مسؤولیت نداشتیم، اما در این نظام ما در برابر این هدف و اختیار مسؤولیت داریم.

وی افزود: اگر کسی درک کرد که حرف، نگاه، مال و چیزهایی مانند او مسؤولیت دارد، به دنبال بهترین استفاده از آن است، در قیامت از عمر، جوانی، مال و مصرف آن سؤال می‌شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) خاطرنشان کرد: خداوند از جوانی به طور ویژه سؤال می‌کند، با این‌که جوانی جزو عمر انسان است، اما چون توانایی‌ها و امکانات ویژه‌ای در آن دوران به انسان عطا می‌شود، خداوند نیز به طور ویژه از انسان سؤال می‌کند./914/پ202/ن

ارسال نظرات