۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۶۱۲۶۵
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

خطبه حضرت فاطمه بیانیه‌ای مهم در دفاع از ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) یک بیانه بسیار مهم در دفاع از ولایت و موقعیت علی(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی استاد درس خارج حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه  در تبیین ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در بین فرزندان پیامبر(ص) از موقعیت ویژه ای برخوردار بود به گونه‌ای که پیغمبر اکرم(ص) با او به عنوان فرزند برخورد نمی کرد بلکه با ایشان به عنوان یک شخصیت ممتاز برخورد می کرد.

وی در ادامه افزود: هر زمان که پیامبر اکرم(ص) از سفر بر می گشتند نخستین خانه ای که به آنجا می رفتند خانه فاطمه زهرا(س) بود، همچنین بعد از دیدار همه فرزندان در آخر نیز باز به منزل فاطمه زهرا می رفتند، همچنین وقتی که فاطمه(س) بر پدر وارد می شدند پیامبر اکرم(ص) به استقبال او رفته و حتی دو زانو در برابر او می نشستند و احترام می کردند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آموزه های اسلام در نوع احترام و برخورد پدر و مادر و فرزند با یکدیگر، بیان داشت: خدای متعال در ارتباط با رابطه پدر و مادر با فرزند می فرماید، فرزندان پدرها را احترام کنند و پدران نیز فرزندان را ترحم کنند، اما پیغمبر اکرم(ص) فاطمه را احترام می کرد و این در ظاهرا خلاف آن سنت و شیوه ای بود که باید باشد.  

فاطمه زهرا(س) انسانی فرشته گون و آسمانی است
وی در ادامه گفت: در اینجا دو نکته حائز اهمیت است، نخست این‌که نوع تکون فاطمه زهر(س) با دیگران کاملا فرق داشت به این معنا که پیغمبر اکرم در شب معراج در پذیرایی که از او با سیب و گلابی و میوه های بهشتی شد در زمان بازگشت به زمین آن پذیرایی مایه تکوین و انعقاد نطفه حضرت فاطمه(س) شد، از این رو به فاطمه زهرا(س) انسیه حورا گفته می شد و ایشان انسانی فرشته گون و آسمانی است.

این کارشناس مذهبی در بیان نکته دوم با اشاره به اخلاص بی نهایت فاطمه زهرا(س) که در زندگی به هیچ وجه به تمایلات نفسانی توجه نکرد و با تمام وجود رو به خدا آورد، اظهار داشت: همان طور که اطلاع دارید زنان در زندگی به زیور آلات بسیار اهمیت می دهند از این رو امیر المومنین(ع) از سهمی که به او رسیده بود گردنبندی برای فاطمه تهیه کرده بودند، پس از اطلاع پیامبر اکرم(ص) از این ماجرا با آن به سردی برخورد کرد.

وی ادامه داد: زمانی که حضرت فاطمه(س) متوجه ناراحتی پدر شد آن را در آورد و به حسنین داد تا آن‌را به خدمت پیامبر تقدیم کنند و ایشان نیز آن را فروخت و صرف فقرا کرد، از این رو حسین بن روح نائب امام زمان(عج) در توضیح این نکته بیان داشت اخلاص تمام عیار فاطمه زهرا(س) و آن پاکی او سبب شد که فاطمه به عنوان یک گوهر گران بها و عنصر بی نظیر شود که پیامبر نسبت به او این گونه احترام می کرند.

حضرت زهرا(س) سیده نساء همه عالم است
حجت‌الاسلام بطحایی در ارتباط با جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) نسبت به حضرت مریم بیان داشت: حضرت مریم(س) سیده نساء عالم خود بود اما حضرت زهرا(س) سیده نساء همه عالم است، و آن موقعیت، درگیری ها و حوادث ناگواری که برای فاطمه زهرا(س) در زندگی پیش آمد برای حضرت مریم(س) چنین اتفاقاتی رخ نداده است.

وی همچنین در ادامه ابراز داشت: با اینکه حضرت مریم(س) معصومه و مطهره بود در زمان خود سیده زنان عالم بود اما فاطمه زهرا(س) به دلیل تحمل تمامی مشکلات و مصائب بسیاری که در زندگی ایشان وجود داشت و انجام بندگی خالص به لقاء الله رسید، از این رو سیده نساء عالمین شد.

خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) خود یک بیانه دفاع از ولایت است
این کارشناس مذهبی درباره با اقدامات صورت گرفته از سوی حضرت زهرا(س) در دفاع از جایگاه ولایت ابراز داشت: در ابتدا باید گفت که خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) بیانه‌ای بسیار مهم در دفاع از ولایت و موقعیت علی(ع)است، ایشان در مسجد مدینه و زمانی که امیر المومنین(ع) خانه نشین بودند، آن خطب‌های آتشین را ایراد کردند و نه به عنوان پسر عم و نه به عنوان شوهر بلکه به عنوان امامت و ولایت آن مطالب بسیار ارزنده و کوبنده را بیان کردند.

وی در ادامه افزود: دفاعیه دیگر ایشان از ولایت آن حادثه آتش زدن درب خانه بود که حضرت فاطمه(س) پشت درب ایستاد و با دفاعیه ای که از علی کرد تمامی آنان را رسوا و در دفاع از مقام ولایت به عنوان یک زن درتاریخ درخشید و با ایستادن در مقابل دشمن برای آیندگان ثابت کرد که علی با میل خود همراه آنان بیرون نرفت، و در نهایت ایشان جان خود را در دفاع از ولایت از دست داد.

این استاد حوزه با اشاره به علت مخفی بودن قبر آن حضرت به عنوان یک رمز و راز الهی بیان داشت: معمولاً وقتی یک حرفی بین دو نفر رد و بدل بشود به دیگران سرایت می کند، اما شگفتا در هنگام دفن حضرت فاطمه(س) تنها علی نبود بلکه اسماء و تعدادی از یاران حضرت علی(ع) و فرزندان او نیز بودند اما چگونه شد که این قضیه به اطلاع کسی نرسید و هیچ کسی نتوانست قبر حضرت فاطمه(س) را پیدا کند.

پنهان بودن قبر زهرای اطهار(س) سند مظلومیت اهل بیت است
وی در ادامه ابراز داشت: بلاخره روزی مثل امروز پس از چهارده قرن همه از خود می‌پرسند دختر بهترین انسان ها چرا با توجه با آن همه محبوبیت و فضایلی که در مورد او ذکر کرده است، قبری نداشته و اثری از آن نیست، این حادثه حکایت از این دارد که چقدر حضرت فاطمه زهرا(س) از دست خلفا و مردم زمانه خود ناراضی بودند که حتی اجازه شرکت در تشییع جنازه خود را به آن‌ها ندادند، از این رو این سندی برای مظلومیت و حقانیت اهل بیت پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی در پایان تاکید داشت: ملت ما قلباً علوی و فاطمی هستند اما مهم عملی بودن آن است از این رو مردم باید سعی کنند که عملاً علوی و فاطمی باشند تا حضرت فاطمه زهرا(س) در گیر و داد مشکلات دنیا و آخرت به داد آن ها برسد، همچنین بانوان ما باید سعی کنند به عفت و حجابی که فاطمه زهرا(س) بر روی آن پافشاری می کرد بدان جامع عمل بپوشانند./9192/پ201/ن

ارسال نظرات