۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۶۱۴۹۸
حجت‌الاسلام پناهیان:

مهم‌ترین نقش دین، ارائه راه‌کار برای مدیریت سختی‌ها در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین نحوه برخورد با سختی‌ها را برای انسان مشخص می‌کند و دومین کارش این است که راه‌هایی برای کمتر اذیت رسیدن به انسان بیان می‌کند و در این مسیر سختی‌هایی را به انسان پیشنهاد می‌دهد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، جمعه شب در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) که در حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی برگزار شد، گفت: توصیه‌های معنوی و اخلاقی؛ مراتب، تنوع و آثار مختلفی دارند و هر کدام برای خود جایگاهی دارند و سخت است هر کس در این مجموعه به یک مطلب مبنایی برسد.

وی با اشاره به این‌که ما در این جلسه به دنبال بیان مبنایی برای تحول انسان و جامعه هستیم، افزود: ما الان در جهانی زندگی می‌کنیم که فرهنگ و تمدن غالب، فرهنگ و تمدن غرب است، جامعه ما نیز اگر بخواهد از فرهنگ غرب نجات پیدا کند باید این مبنا را بپذیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در فرهنگ غربی بدی‌ها تئوریزه و به آخر خط رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: فرهنگ غرب اکنون در همه خون‌ها و خانه‌ها جاری است، اکنون در شرایطی قرار داریم که اسلام را می‌توانیم بهتر بفهمیم و حرف اسلام را به وضوح دریابیم.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند افراد آخرالزمانی اسلام را بهتر درمی‌یابند، همچنین باید توجه داشت جوانان اکنون نسبت به دوران دفاع مقدس حسرت بسیار می‌خورند و به آن دوران اشتیاق نشان می‌دهند، مبنایی که در این جلسه برای تحول انسان گفته می‌شود، می‌تواند فضای دوران دفاع مقدس، بلکه با ارزش‌تر از آن را برای جوانان تداعی کند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: انتخابات در پیش است و باید در سیاست دخالت کرد، این مبنایی که گفته می‌شود، می‌تواند معیار و ملاکی برای انتخاب اصلح در انتخاب قرار گیرد، رییس جمهور آینده باید تحول فرهنگی را بر اساس این مبنا ایجاد کند.

انسان نمی‌تواند بیش از اندازه از ایمان خود کار بکشد

وی با بیان این‌که اصلاح اوضاع سیاسی مقدمه تغییر و اصلاح در موضوع فرهنگ است، ابراز داشت: مسؤولان باید به سخن دین اعتقاد داشته باشند و جان خود را در این راه فدا کنند تا ارزش‌ها زنده بماند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: باید توجه داشت که انسان نمی‌تواند بیش از اندازه از ایمان خود کار بکشد، باید کاری کرد که ایمان‌ها خوب به کار بیفتند، ایمان وجود دارد، اما از آن به درستی بهره‌برداری نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ مردم و به ویژه جوانان از نظر ایمان رو به پیشرفت هستند، اما این ایمان تقویت نمی‌شود و باید یک سری جهل‌ها را در این راه برطرف کرد تا این ایمان به باور برسد و از آن به درستی بهره‌برداری شود.

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: بیشتر مشکل بی‌حجابی به خاطر نداشتن ایمان نیست، بیشتر مشکل بی‌نمازی به دلیل نداشتن ایمان نیست، بلکه مسیر تعالی روح برای مردم مشخص نشده است.

وی گفت: قبل از این‌که به فردی گفته شود چه کن و دین چیست و چه گفته است باید حقیقت دنیا را به وی معرفی کرد، و برای این‌ کار باید به وی گفت که او در چه جایگاهی قرار دارد و می‌تواند به کجاها برسد و می‌تواند چه خواسته‌های بلند یا پستی داشته باشد.

درک حقیقت حیات یکی از آگاهی‌های ضروری و اولیه برای انسان است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که درک حقیقت حیات یکی از آگاهی‌های ضروری و اولیه است، ابراز کرد: کسی که این مطلب را نفهمد نمی‌تواند از دین به خوبی بهره ببرد و بسیاری از آیات و روایات این مطلب را به ما فهمانده‌ است.

وی گفت: انسان باید بداند که در دنیا زجر می‌کشد و این زجر طبیعی است اما انسان به طور طبیعی می‌خواهد از این زجر و زحمت رهایی یابد، این دنیا سختی‌های بسیاری به انسان تحمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: «لقد خلقنا الانسان فی کبد» خداوند انسان را در رنج آفریده است، انسان قرار است در این دنیا سختی و دشواری ببیند، هیچ کس تا کنون در دنیا بدون سختی و رنج زندگی نکرده است.

وی افزود: سختی برای هر انسانی وجود دارد اما فرد می‌تواند در این زندگی برای سختی‌ها دست به انتخاب‌گری بزند، دین راه مدیریت کردن سختی‌های دنیا را به انسان نشان می‌دهد و با این نگاه دین برای انسان بسیار زیبا می‌نماید.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دین برای انسان غرق مشکلات، مانند منجی است و در این دنیا قواعدی جلوگیری از لذت‌های حرام، کم خوردن غذا و مانند آن را وضع کرده است و عمل به این دستورات به راحت‌تر شدن انسان و نه حل تمام سختی‌ها منجر می‌شود.

پذیرش تحمل سختی‌ها برای اسلام بنیان تمدن غرب را برمی‌اندازد

وی با اشاره به نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام علی(ع) در این نامه به فرزندش می‌گوید که تو در معرض بیماری‌ها هستی، همچنین روایتی از امام علی(ع) وجود دارد که بیان می‌کند بدن انسان برای بیماری آفریده شده است.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت: دین نحوه برخورد با سختی‌ها را برای انسان مشخص می‌کند و دومین کارش  این است که راه‌هایی برای کمتر اذیت رسیدن به انسان بیان می‌کند و در این مسیر سختی‌هایی را به انسان پیشنهاد می‌دهد.

وی اظهار داشت: کسی که باور کرد دنیا جای مشقت است و مرد برخورد با مشقت شده است، سختی‌های دین را نیز برای دست‌یابی به راحتی در آخرت قبول می‌کند، امام علی(ع) فرموده است«شریعت ریاضت و سختی نفس است».

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ماه رمضان یک نمونه از این سختی‌ها است، تمدن غرب مبتنی است بر خواست و حرکت به دلخواه نفس و به این دلیل این حرف، اساس و بنیان تمدن غرب را نقش بر آب می‌کند.

وی با اشاره به این‌که از پذیرش سختی‌های تقدیری و تکلیفی زندگی و خودسازی را آغاز می‌شود، ابراز داشت: باور کردن سختی‌های دین به انسان در جهاد اکبر کمک می‌کند، این جهاد اکبر از حضور در میدان‌های جنگ مانند دوران دفاع مقدس بالاتر و مهم‌تر است، احادیثی با این مضمون که هر سروری از میان می‌رود یا چقدر راحتی به سختی نزدیک است، یا ثواب با مشقت به دست می‌آید در این زمینه است./914/پ202/ن

ارسال نظرات