۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۶۲۱۶۱

انتشار ترجمه فارسی «اصول العقیده» آیت‌الله حکیم + متن کتاب

خبرگزاری رسا - کتاب «کاوشی در اصول عقاید» ترجمه «اصول العقیده» حضرت آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم از مراجع تقلید عراق به کوشش محمدمهدی رضایی و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر چاپ و راهی بازار شد.
کاوشي در عقايد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «کاوشی در اصول عقاید»، ترجمه کتاب اصول العقیده اثر آیت‌الله سیدمحمدسعید طباطبایی حکیم است که به همت و با تدوین مرکز تحقیقات حج از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر چاپ و راهی بازار نشر شده است.

 

این نوشتار که از عربی به فارسی برگردان شده است، بحث و بررسی اصول عقاید بر اساس دیدگاهی است که از سوی آیت‌الله محمدسعید حکیم از مراجع تقلید کشور عراق به رشته تحریر درآمده و مؤلف آن کوشیده است با قلمی ساده و روان اما متین و با دلایلی محکم و مستدل به بحث و بررسی عقاید امامیه پرداخته و شبهات مخالفان را با حکمت و برهان پاسخ گوید.

 

کتاب کاوشی در اصول عقاید در پنج بخش «توحید، نبوت و رسالت، امامت و عدل، حسن و قبح عقلی، قضا و قدر و معاد» تنظیم شده که هر بخش به جز بخش پنجم دارای چند فصل و چند گفتار است که بخش اول در دو فصل به «اثبات آفریدگار عالم و نفی شریک از خدا» می‌پردازد.

 

در دیباچه این کتاب آمده است: «افتخار شیعه آن است که همواره در طول تاریخ اسلام به کلام رسول خاتم(صلی الله علیه و آله) تمسک نموده؛ آنجا که آن حضرت تنها راه نجات از گمراهی را تمسک به کتاب و عترت دانسته و فرمود: «یا ایها الناس انی قد ترکت فیکم ما، ان اخذتم به لن تضلوا: کتاب الله و عترتی اهل بیتی ای مردم! در میان شما دو چیز می‌گذارم که اگر به آن اخذ نمایید هرگز گمراه نخواهید شد آن دو چیز کتاب خدا و عترتم، اهل بیتم می‌باشد.»

 

در بخش دیگری از دیباچه می خوانیم: «بدین‌جهت، شیعه تنها وارث علوم نبوی از طریق اهل بیت(علیهم السلام) بوده و اصول اعتقادی خود را بر اساس استدلال‌های عقلی و برهان‌های دقیق کلامی و طبق مقتضای حکم عقل صریح و فطری به‌دست آورده، اما مسائل فقهی و سلوک عملی خود را از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) اخذ نموده است.»

 

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «ستایش خدایی را سزاست که آیین آسمانی‌اش را برنامه زندگی آدمیان قرار داد و حجتش را بر آنها تمام و راه مستقیم خویش را آشکار کرد. نیز درود و سلام بی‌پایان بر مولا و سرورمان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، ‌خاتم پیامبران الهی و سید رسولان آسمانی باد که به حق دعوت کرد و بندگان را دلالت فرمود؛ همچنین بر خاندان پاک و مطهرش درود و سلام باد؛ چراغ‌های شکافندة تاریکی و هدایت‌کنندگان مردم. و نفرین خدا بر دشمنان ستمکار ایشان باد که دین را منحرف ساختند و حدودش را نگاه نداشتند و راه حق را بستند، و بندگان را گمراه کردند و در سراسر گیتی عَلَم طغیان برافراشتند و فساد را به نهایت رساندند.

 

نگارنده دلیل نوشتن این کتاب را اینگونه بیان می کند: «به این دلیل که گفته شد و به دلایل دیگر، وظیفة خود دیدیم که این کار مهم و بایسته را به سامان رسانیم. پیش‌تر، در دوران طولانی حصر و زندان رژیم بعثی صدام، با بعضی از هم‌بندی‌های نزدیک خود، بحث‌های کوتاه و پراکنده‌ای درباره برخی مسائل اعتقادی ارائه کرده بودیم. البته این کار، به سبب اوضاع پیچیدة آن روز، و موقعیت سخت و بی‌رحم موجود، با پنهان‌کاری و نظارت و دقت فراوان انجام می‌‌گرفت. هرچند در آن هنگام، نه تنها کتابی برای مراجعه نبود، بلکه قلم و کاغذ هم برای یادداشت بحث‌ها و اندیشه‌های خود نداشتیم؛ بحث‌هایی که خاستگاه مباحث این کتاب است و سعی داریم با یاری خدای متعال، در حد توان آنها را گسترش و توضیح بیشتر دهیم. امیدواریم که خداوند در احقاق حق و روشن نمودن و پرداختن درست به نشانه‌های آن، ما را توفیق عنایت کند.»

  

در بخش اول مطالبی همچون «نیاز بشر به رسولان، مدت رسالت، قرآن مجید، بشارت پیامبران گذشته، معجزات و کرامت، اسلام، برنامه‌ای فراگیر،‌ دانش‌ها و اندیشه‌های الهی، اصول‌گرایی و ارزش‌محوری در اسلام و عصمت پیامبر(ص) تبیین و در بخش سوم امامت دینی و امامت سیاسی» مطرح می‌شود.

 

در بخش دوم این کتاب با عنوان نبوت و رسالت و در مطلبی با عنوان «قاعده لطف و بعثت انبیا» می‌خوانیم: «بدون شک لازمه قاعده لطف که متکلمان آن را بیان کرده‌اند، وجوب بعثت انبیا از سوی خدای عزوجل است؛ البته نه به این معنا که حق تعالی از سوی دیگری، بدین کار مجبور شده و در قبال آن مسئول است و بازخواست شود، بلکه وجوب مذکور بدین معنا است که کمال مطلق الهی و حکمت او اقتضا می‌کند که بر بندگان خود لطف کند».

 

گفتنی است، کتاب «کاوشی در اصول عقاید» ترجمه اصول العقیده اثر حضرت آیت الله سید محمدسعید طباطبایی حکیم در قطع وزیری و در 420 صفحه و با شمارگان 5000 نسخه و به قیمت 5 هزار و هشتصد تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر شده است.

 

علاقه‌مندان برای مطالعه کتاب مذکور ازاینجا اقدام کنند./992/د101/ق 

ارسال نظرات