۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۶۲۳۶۲
اندیشکده واشنگتن:

همکاری آذربایجان با اسرائیل فراتر از تنش‌های این کشور با ایران است

خبرگزاری رسا ـ اندیشکده واشنگتن با انتشار گزارشی مدعی شد آذربایجان دلایل راهبُردی خوبی برای همکاری با اسرائیل و روابط ضعیف با ایران دارد.
آذربايجان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اندیشکده آمریکایی«واشنگتن» از اندیشکده‌های وابسته به لابی یهود در مقاله‌ای به قلم «برندا شافر» می‌نویسد: آذربایجان صرف‌نظر از بالا گرفتن تنش‌ها با ایران برای همکاری خود با اسرائیل و روابط ضعیف با تهران دلایل راهبُردی فراوانی دارد. در سال‌های اخیر اسرائیل و آذربایجان همکاری‌های امنیتی و تجارت نظامی خود را تقویت کرده‌اند.

 

درعین‌حال، تنش‌ها میان ایران و آذربایجان بالا گرفته است. با این حال هرچند تهران تلاش دارد خلاف این را ثابت کند این دو موضوع مستقل و جدای از هم هستند.

 


اسرائیل در میان پنج شریک تجاری اول آذربایجان در سال‌های اخیر بوده است.

 

باکو تأمین‌کننده اول نفت اسرائیل است و حدود 40 درصد مصرف سالیانه نفت اسرائیل را فراهم می‌کند، درحالی‌که اسرائیل ششمین واردکننده صادرات نفتی آذربایجان است.

 


نفت از طریق خط لوله‌ای در ترکیه به اسرائیل می‌رسد. این خط لوله حتی در زمانی که روابط میان اسرائیل و ترکیه در سال‌های اخیر دچار تنش شد نیز به کار ادامه داد.

 

علاوه بر این، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) در اکتشاف نفت و گاز سواحل اسرائیل مشارکت دارد. این پروژه در نوع خود اولین پروژه برای شرکت ملی نفت آذربایجان خارج از محدوده دریای خزر است و می‌تواند در تبدیل این شرکت به یک شرکت نفت بین‌المللی نقش مهمی داشته باشد.

 

 مقامات و رسانه‌های ایران تلاش دارند خصومت تهران نسبت به آذربایجان را واکنشی به روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل نشان‌ دهند و جمهوری اسلامی را قربانی همکاری این دو کشور ترسیم کنند. تاریخ گواه این ادعا نیست.  با این حال تهران از زمان تشکیل کشور آذربایجان در سال 1991 علیه استقلال این کشور عمل کرده که به مدت‌ها قبل از روابط آذربایجان با اسرائیل برمی‌گردد.

 

 به طور خلاصه باید گفت آذربایجان دلایل راهبُردی خوبی برای همکاری با اسرائیل و روابط ضعیف با ایران دارد. برخلاف لفاظی‌های تهران، باکو و اسرائیل جهت‌گیری منطقه‌ای مشترک و همکاری راهبُردی قوی با آمریکا دارند و هر دو با تهدید از جانب ایران مواجه هستند. /982/ب101/د

ارسال نظرات