۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۶۲۴۴۸
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

چرا هیچ کس در تشیع جنازه پیامبر شرکت نکرد؟

خبرگزاری رساـ کارشناس حوزوی مسائل تاریخی گفت: حضرت رسول (ص) در همان اتاقی که سکونت داشت دفن شد و تشییع صورت نگرفت، حضرت علی (ع) فرمود که من از خود پیامبر (ص) شنیدم که پیامبران در همان جایی که از دنیا می روند دفن می شوند، بنابراین در همان اتاق حضرت او را دفن کردند.
مهدي پيشوايي ، پرسمان تاريخي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس مسائل تاریخی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می شد، به چند پرسش شنوندگان پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش«از ظاهر آیه 7 سوره اسرا چنین استنباط می شود که در گذشته به بیت المقدس حمله شده است و در آینده دوباره به آنجا حمله خواهد شد، حمله اول کدام بوده و کی صورت گرفته است؟ حمله دوم صورت گرفته یا نه؟ آیا حمله زمان ظهور امام زمان(ع) خواهد بود؟» گفت: علامه طباطبایی می فرمایند که هر دو حمله اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تاریخ بنی اسرائیل نشان می دهد که گویا شکست اولی حمله بخت‌النصر است که مجبور به کوچ شدند و حمله دوم حمله قیصر روم است، که خطاب به بنی اسرائیل قدیم است و در قدیم اتفاق افتاده است.

این کارشناس حوزوی در پاسخ به پرسش «علت نامگذاری چشمه زمزم چیست؟» گفت: در کتابهای مکه زمزم به معنی جوشیدن است، حضرت ابراهیم (ع) وقتی هاجر و اسماعیل (ع) را در محل فعلی مکه گذاشت و به فلسطین برگشت، حضرت اسماعیل (ع) از شدت تشنگی دست و پا میزد، پاشنه پای او به شنها می خورد و از آن محل آب می جوشد.

وی افزود: اما معتبر این است که جبرئیل امین، شهپر خود را به زمین زد و از زمین آب جوشید و بعدها چاه زمزم در محل آن احداث شد.

حجت‌الاسلام پیشوایی در پاسخ به پرسش «تشییع جنازه پیامبر (ص) چگونه برگزار شد که هیچ کس در آن شرکت نکرد؟» گفت: حضرت رسول (ص) در همان اتاقی که سکونت داشت دفن شد و تشییع صورت نگرفت، بعد از رحلت حضرت رسول (ص) بین صحابه بحث بود که رسول خدا (ص) را کجا دفن کنیم.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: حضرت علی (ع) فرمود که من از خود پیامبر (ص) شنیدم که پیامبران در همان جایی که از دنیا می روند دفن می شوند، بنابراین در همان اتاق حضرت او را دفن کردند.

وی در پاسخ به پرسش «انگشتر حضرت سلیمان (ع) چگونه به امام حسین (ع) رسیده است؟» گفت: از مجموع روایات داریم که آن انگشتر جزو مواریث امامت و نبوت بوده است و از هر حجت الهی به حجت بعدی منتقل می شده است و به امام حسین (ع) منتقل شده است.

حجت‌الاسلام پیشوایی در پایان گفت: مرحوم صدوق در کتاب امالی بیان می کند، از امام صادق (ع) پرسیدند آیا انگشتر را از دست امام حسین(ع) بیرون آوردند؟ امام تکذیب کرد و گفت این درست نیست، این انگشتر دست رسول خدا (ص) بوده است، رسول خدا در وقت فوت آن را به انگشت حضرت علی (ع) کرد حضرت علی (ع) در زمان فوت به انگشت فرزندش امام حسن (ع) کرد و به همان کیفیت به امام حسین (ع) رسید. /9194/ پ202/ن

ارسال نظرات