۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۶۲۸۶۷
مدیر مرکز حقوق بشر عربستان:

جنگِ قدرت عامل عزل و نصب مسؤولان سعودی است

خبرگزاری رساـ مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشر عربستان، عزل ونصب مسؤولان سعودی از سوی خاندان آل‎سعود را بیانگر وجود نزاع قدرت در خاندان سلطنتی دانست.
آل سعود

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علی الیامی، مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشر در عربستان با اشاره به سیاست‎های آل سعود در عزل و نصب مسؤولان ارشد تأکید کرد: عزل و نصب مسؤولان ارشد سعودی بیانگر وجود نزاع قدرت در خاندان سلطنتی است.

 

وی افزود: در شرایطی که مردم عربستان حقوق قانونی خود را مطالبه می کنند، خاندان آل سعود ثروت های کشور را ملک شخصی خود می دانند و حقی برای شهروندان قائل نیستند.

 

عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به تازگی با صدور فرمانی خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع را بدون هیچ گونه دلیلی عزل کرد؛ ناظران سیاسی معتقدند که عزل و نصب مسؤولان ارشد عربستان مربوط به مسأله رقابت میان شاهزادگان بر سر جانشینی پادشاه است.

 

مدیر مرکز دموکراسی و حقوق بشر عربستان گفت: اختلافات اعضای خاندان سلطنتی آل سعود از ابتدای حکومت این خاندان وجود داشته است، اما قدرت در چند سال گذشته با مرگ ملک فهد، شاهزاده سلطان، ولیعهد نایف در دست خانواده السدیری افتاده است و سلمان ولیعهد کنونی نیز از افراد این خانواده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ملک عبدالله می خواهد شاهزادگانی بر سر کار آورند که گوش به فرمان او باشند.

 

الیامی در خصوص این موضوع ادامه داد: ملک عبدالله و ولیعهد سلمان هر دو پیر و بیمار هستند و می خواهند قدرت را به فرزندان، خویشاوندان و افراد مورد اطمینان خود واگذار کنند و این در حالی است که چنین تصمیمی ناپسند و اشتباه است؛ چرا که قدرت باید به مردم واگذار شود.

 

وی با بیان اینکه آل سعود مطالبات قانونی مردم را برآورده نمی کند و تصمیمی برای ایجاد تغییرات مورد درخواست مردم ندارد، خاطرنشان ساخت: آل سعود، کشور عربستان را ملک انحصاری خود می داند و معتقد است که مردم هیچ حقی در این کشور و ثروت های آن ندارند.

 

الیامی با انتقاد از سیاست های آل سعود تصریح کرد: هر تغییراتی که در عربستان ایجاد می شود، برای تضمین هر چه بیشتر منافع آل سعود است و تنها منافع مردم است که مورد توجه قرار نمی گیرند./9456/ب902/د

ارسال نظرات