مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه مطرح کرد؛
ضرورت نظریه پردازی نخبگان المصطفی در موضوع ولایت فقیه
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه گفت: نخبگان ملیتی جامعةالمصطفی میتوانند اقتضائات زمانی و مکانی جوامع را در نظر بگیرند تا با نظریهپردازی خود به این نتیجه برسند که تا چه اندازه از پایههای ولایت فقیه در آن جوامع را میتوان اجرایی کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام محمد جواد نوروزی، در نشست علمی«رابطه حکومت اسلامی و ولایت فقیه»، که به همت تشکل فرهنگی العصر آرگنایزیشن هندوستان و معاونت فرهنگی، تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به لزوم نظم در هر جامعهای، گفت: در هر جامعهای، نظامی نیاز است و بدون این نظام، تداوم جامعه ممکن نیست، نظم در هر جامعه، میتواند براساس قوانین الهی یا ساخته دست بشر باشد.
وی افزود: در حکومت اسلامی، تنها قوانین الهی حاکم است که طبق این قانون، ولایت جامعه از آن رسولالله(ص) و جانشینان برحق ایشان است.
حجتالاسلام نوروزی با اشاره به تئوری ولایت در دین اسلام، خاطرنشان کرد: ولایت در دین ما تا آن اندازه دارای اهمیت است که حضرت فاطمه(س) جان خویش را برای اثبات ولایت فدا میکنند.
مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه با ابراز اینکه ولایت فقیه در برهه کنونی تاریخ، همان قانون الهی است، بیان کرد: این نوع ولایت در عصر غیبت امامان معصوم(ع) بر عهده کسی است که توان استنباط احکام شرعی از متون دینی را دارد که ولایت دینی و سیاسی مردم را به عهده میگیرد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با ابراز اینکه بسیاری از قدمای شیعه، ادعای اجماع بر ثبوت ولایت بر ولیفقیه کردند، عنوان کرد: اگر امامت، نظریهای کلان است که به تعبیر حضرت فاطمه زهرا(س)، نظام اسلامی در چهارچوب این نظریه است، دیگر قابل تعطیلی و مختص به زمان خاصی نیست.
وی با ابراز این که درک صحیح فقه شیعه، ما را به ولایت فقیه رهنمون میسازد، ادامه داد: برخی از فقها همچون حضرت امام خمینی(ره)، تعبیر به ولایت مطلقه فقیه میکنند و آن را در همه ابعاد حکومت اسلامی در جریان میدانند و برخی از فقها نیز آن را محدود به قضا و ولایت داشتن در امور حسبیه میدانند.
حجتالاسلام نوروزی با اذعان این که پنجاه کشور اسلامی در جهان وجود دارد، بیان کرد: جایگاه نظریه ولایت فقیه در حکومت اسلامی، بسته به مشخصات ذاتی، ظرف زمانی و اقتضائات مکانی این نظریه در بین کشورهای مختلف است.
مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه با اذعان این که میرزای نائینی، نظریه ولایت فقیه را به صورت محدود در نظام مشروطه اجرایی کرد، ابراز داشت: نخبگان ملیتی جامعةالمصطفی، میتوانند اقتضائات زمانی و مکانی جوامع را در نظر بگیرند تا با نظریهپردازی خود به این نتیجه برسند که تا چه اندازه از پایههای ولایت فقیه در آن جوامع را میتوان اجرایی کرد.
وی با ابراز این که نظریه ولایت فقیه در لسان علمای شیعه، ادله عقلی و نقلی دارد، افزود: اعتقاد ما این است که دین اسلام از جامعیت خاصی برخوردار است که همه ساحتهای زندگی را پاسخگو است، پس معقول نیست که از رکن حکومت جامعه اسلام غافل بماند و احکام خاصی را که بسته به حرکت جمعی جامعه دارد، را در نظر نگرفته باشد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اظهار این که اجرای قوانین الهی نیاز به مجری الهی دارد، عنوان کرد: این مجری باید آشناترین فرد به قوانین الهی باشد و هرگز از آنها به نفع شخصی خود سوءاستفاده نکند، به اعتقاد ما، امام معصوم، برای علم لدنی و تدبیری که در اختیار دارد، کاملترین مجری برای اجرای قوانین و حدود الهی در جامعه است.
مدیر گروه فقه سیاسی مجتمع آموزش عالی فقه، با اشاره به شرایط خاص جامعه در زمان غیبت امام معصوم(ع)، تأکید کرد: شاید بتوان گفت که در عصر غیبت ما احتیاج به مجری الهی نداریم، که این نظریه همان نظریه آنارشیسم و ایجاد هرج و مرج جامعه است.
حجتالاسلام نوروزی افزود: احتمال دیگر آن است که بگوییم در زمان غیبت هر حاکمی هرچند طاغوتی میتواند بر جامعه اسلامی حکومت کند، که این احتمال نیز نقض غرض است، چرا که ما از اهداف تشکیل جامعه اسلامی دور میکند.
وی با اظهار اینکه بنا به احتمال آخر، باید به سمت فرد آشنا و مسلط به قوانین الهی برای حکومتداری جامعه اسلامی برویم، ابراز داشت: این همان نظریه ولایت فقیه است که تنزل یافته ولایت امام معصوم در جامعه است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به مؤلفههای ولایت فقیه و دو سویه بودن رابطه مردم و ولیفقیه، ادامه داد: ولی فقیه، مردم جامعه و ارزشهای ناشی از ولایت فقیه ارکان این جامعه را تشکیل میدهد که با این ارزشهای ناشی از ولایت فقیه، مردم ملتزم میشوند تا از رهنمونهای ولیفقیه خود اطاعت کنند.
وی تأکید کرد: آحاد جامعه در حکومت اسلامی، برای این که به اهداف خود برسند، نیاز به حکومتی دارند که برای دسترسی به آن اهداف، بسترسازیهای لازم را انجام دهد.
حجتالاسلام نوروزی با رد نظریه سکولاریزم عنوان کرد: هر نظامی سیاسی در عصر غیبت، نیاز به الزاماتی دارد، در فرهنگ اسلامی ما دین، ساحتهای مختلف ما را پوشش میدهد، در نتیجه نمیتوان دین را جدا از سیاست دانست.
وی در پایان، خاطرنشان کرد: اکنون که دنیا به سمت جهانیسازی در حرکت است، باید دارالاسلام در جوامع اسلامی تشکیل شود تا مقدمهای برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) و حکومت جهانی ایشان باشد./907/د101/پ
ارسال نظرات