۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۶۵۳۵۰
در دیدار حداد عادل مطرح شد؛

هشدار آیت‎الله مصباح درباره تاکتیک شیطانی مخالفان/ افراد تاثیرگذار خطر انحراف را گوشزد کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با تأکید بر این‎که در شرایط کنونی وظیفه افراد مؤثر روشنگری خطر منحرفان است، گفت: تا جایی که میسر است باید روشنگری صورت بگیرد تا مردم به طرف منحرفان نروند.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) شب گذشته در دیدار غلامعلی حداد عادل، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتخابات آینده، گفت: هر فردی کمترین آشنایی با مسائل سیاسی داشته باشد خوب درک میکند وضع انتخابات در این دوره با دورههای گذشته متفاوت است.

وی ادامه داد: هر چند در دورههای گذشته تنشهایی وجود داشت اما نهایتا انتخابات قطبی بوده و مردم خود را میان دو یا سه نفر مخیر میدانستند و عموما کسانی که دنبال وظیفه شرعی خود بوده و دغدغه دین داشتند وظیفه خود را میدانستند به چه کسی رأی بدهند، فرقی هم نمیکند در اصطلاحات اسم آن را چه چیزی بگذاریم مثلا اصلاح طلب و اصولگرا که شاید تعبیر مناسبتری نیز باشد.

آیتالله مصباح بیان داشت: البته نتیجه همیشه آنگونه که با معیار اسلامی میسنجیدیم در ظاهر فرد اصلحی انتخاب نمیشد مثل انتخابات اول رییس جمهوری بالاخره مردم رأی داده و خوب شرکت کردند حتی بیوت برخی از بزرگان نیز دخالت داشتند ولی نتیجه این شد که لیبرال سرکار آمد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره) با اشاره به تحولات ادبیات سیاسی کشور، اظهار داشت: ادبیات امام راحل این بود که فردی که میخواهد انتخاب شود ببیند تبلیغات را برای خودش میکند یا برای اسلام، اصلا تکه کلام امامخمینی(ره) اسلام بود و میفرمودند افراد ببینند تبلیغات را برای خود میکنند یا اسلام، ما نیز با این ادبیات آشنا بوده و عادت کرده بودیم.

طرح شعارهای انقلاب از دلایل پیروزی دولت نهم و دهم

وی افزود: اما تا دورههای هفتم و هشتم ادبیات خیلی تغییر کرد، حتی متأسفانه در انتخابات نهم تا جایی که بنده یادم است در تبلیغات انتخاباتی جایی که از اسلام صحبتی شده باشد نیست.

آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه به نظر بنده یکی از دلایل پیروزی رییس جمهور نهم و دهم مطرح کردن شعارهای انقلاب بود، خاطرنشان کرد: تفسیر و قضاوت درباره اینکه مطرح کردن شعارهای انقلاب به صورت آگاهانه، اعتقادی بود و یا تاکتیک سیاسی بماند.

وی ادامه داد: به هر حال واقعیت این است که این فرد در انتخابات پیروز شد و به گمان من بیشتر به خاطر این بود که مردم میدیدند آرمانهای انقلاب فراموش شده و این فرد حرفهایی درباره این شعارها بیان میکند و حال عمل کند یا تاکتیک سیاسی است خدا میداند، مردم حتی برای طرح شعارهای انقلاب از جان و مال خود مایه میگذاشتند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) با بیان اینکه در دولت نهم اندکی انحرافاتی بود که در دولت دهم بیشتر شد، بیان داشت: اکنون انتخابات یازدهم باقی مانده و امروز وضعیت انتخابات بسیار متفاوت با دورهها گذشته است.

وی تصریح کرد: اکنون اصلاح طلبان جایگاه خاصی در جامعه ندارند و اینگونه نیست که مردم بخواهند از جان و دل خود برای آنها مایه بگذارند بلکه به عوامل جنبی بستگی دارد و در مقابل اصولگرایان متعدد با تفاوت سلیقههای فراوان هستند.

هشدار آیت‎الله مصباح یزدی درباره تاکتیک شیطانی مخالفان

آیتالله مصباح یزدی بیان داشت: تعدد اصولگرایان از یک جهت فی حد نفسه نعمت است، چرا که در دورههای قبل به سختی فردی پیدا میشد که پست ریاست جمهوری در حد قد و قواره او باشد و کسانی پیروز میشدند که حمایت و کمک افراد قدیمی و ریشهدار همراهشان بود، اما امروز بحمدالله کسانی که پست ریاست جمهوری به قد و قواره شان میخورد زیاد هستند؛ البته تعجب هم ندارد چون سی و چند سال کسانی در این فضا زندگی کرده، تجربه اندوخته و مسؤولیت داشتند، هیچ بعدی هم ندارد افرادی صلاحیت نسبی برای تصدی این پست داشته باشند و این نشانگر آن است که ما از این جهت فقیر نیستیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) در ادامه به آثار تعدد کاندیداها اصولگرایان اشاره کرد و گفت: تعدد کاندیداها اصولگرایان افزونبر نعمتی که همراه خود دارد دو مشکل و دشواری نیز به همراه دارد.

وی تأکید کرد: مشکل نخست این که هنوز احتمال باقی ماندن اختلافات و افزایش آن میان اصولگرایان وجود دارد و ممکن است طرف مقابل که قبلا یک قطبی بودند در مقابل اصولگرایان دست به یک تاکتیک شیطانی بزنند، آرای خود را جمع کرده و به یک کاندیدا واحدی توافق کنند و هر چند اصولگرایان میان مردم نفوذ داشته باشند ولی زمانی که در برابر طرف مقابل که جمع میشوند پراکنده باشند احتمال خطر است.

آیتالله مصباح یزدی چگونگی تشخیص، سنجش و معیار مردم برای انتخاب را از دیگر مشکلات تعدد کاندیداهای اصولگرایان دانست و خاطرنشان کرد: مردم عادی که انتخابات را فقط حق خود میدانند مشکلی ندارند و ممکن است برخی از افراد اصلا از انتخاب خود صرف نظر کنند.

اختلافات حمل بر بی‎تقوایی افراد نشود

وی افزود: اما عدهای که انتخابات را وظیفه خود دانسته، تحقیق برای شناخت اصلح را واجب شرعی خود میدانند و معتقدند تأثیر بر سرنوشت هفتاد میلیون نفر شوخی نیست که با شیر و خط مشخص شود به چه کسی رأی بدهند و اینکه فرد بتواند با وجود مشخصه‎ها و مؤلفه های متفاوت میان خود و خدا حجت برای انتخاب اصلح داشته باشد نیازمند تلاش فراوان است که اگر همه در یک خط بودند خیلی مشکل نبود، انسان میسنجید، ولی زمانی که به سبب جهات مختلف امتیازات نیز مختلف باشد اینکه انسان بخواهد جمع کرده، نمره بدهد خیلی کار مشکلی است و امروز تکلیف مردم بسیار سخت است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چگونه باید عمل کرد تا ناصالحان سر کار نیایند؟، اظهار داشت: یکی از راهها این است، افرادی که خود را صالح میبینند میان خود توافق کرده و یک نفر را انتخاب کنند و این گزینه ایده آلی است، همچنین سبب راحتی مردم نیز میشود.

وی تصریح کرد: اما باید دید چند درصد احتمال تحقق این فرضیه وجود داشته و عملی میشود، ممکن است گفته شود همه به دنبال وظیفه بوده و خواستار چیزی هستند که برای اسلام مفید است و اینگونه نیست که اختلافات همیشه در اثر بی تقوایی باشد، گاهی هر کدام فکر میکنند اگر من بیاییم بهتر خدمت کرده و این وظیفه در من متعین است، این احتمال نیز خیلی بعید نیست که شبیه مراجع است، چرا که مراجع خود را مطرح میکنند، رساله میدهند و در رساله خود مینویسند تقلید از اعلم واجب است، معنایش این است که من اعلم هستم.

آیتالله مصباح یزدی یادآور شد: برخی از افراد با ایمان که به آن‎ها نزدیک هستم وظیفه خود نمیداند و میگویند در حدی که میسر است باید تلاش کنیم این حکم عملی شود و کمترین کار این است که من خودم را عرضه کنم، اگر مردم تشخیص دادند تقلید میکند و گرنه مجبور نمیکنیم، از این‎رو میشود چند تن از متخصصان اقدام و عرضه کنند به عنوان وظیفه شرعی و نتوانند توافق بر یک فرد بکنند، در طول تاریخ مرجعیت نیز سابقه ندارد که مراجع دور هم بنشیند و یک نفر را انتخاب کنند، هر چند ممکن است در گفتن اعلم بودنشان احتیاط کنند ولی به هر حال عرضه کردن چند نفر به عنوان متخصص در شناخت اسلام چیز عجیبی نیست و نباید حمل بر بیتقوایی کرد.

اگر ماندن سبب قدرت نااهلان می‏شود کنار کشیدن واجب شرعی است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) با بیان اینکه اگر پراکندگی سبب رأی نیاوردن مخالفان و موفقیت افراد میشود، مشکل نداشته و خوب است، گفت: اگر فرد به جایی رسید که اطمینان پیدا کرد پراکندگی سبب رد همه میشود و کار به دست کسی خواهد افتاد که صلاحیت ندارد، این جا اگر همه برای انجام وظیفه آمدند قطعا وظیفه این است که یک نفر را انتخاب کنند چون مسأله ثانویه است.

وی اضافه کرد: ممکن است فرد بر اساس حکم اولی بگوید باید خود را عرضه کنم و مطرح نکردن کوتاهی است ولی اکنون میبیند مصلحت اقوی (اسلام) در خطر است و اطمینان دارد اگر بخواهد ادامه بدهد کار به دست فردی که صلاحیت ندارد میافتد، چه بهتر کار به دست کسی بیفتد که نسبت به دیگری اصلح است هر چند من خودم را از او اصلح بدانم و حداقل این است که کار به دست نااهل نمیرسد؛ البته فردی که رأی بیشتر میآورد عملا باقی میماند.

آیتالله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه اگر فردی ابتدا خود را برای ریاست جمهوری سالم میداند و نسبت به اصلح بودن نیز ظن دارد براساس وظیفه شرعی واجب است خود را عرضه کند، بیان داشت: اگر کار به جایی رسید که فرد مطمئن شد اگر کنار نرود کار به دست نااهلان میرسد مسلما واجب است کنار برود؛ یعنی ورود و خروج واجب است.

وی افزود: برخیها مطرح میکردند افراد از نخست بیایند، بررسی کنند و کسانی که رأی شان کم است کنار بروند ولی این را موازین شرعی و واقعیت خارجی اتخاذ نمیکند، تا انسان مطمئن نشود که کار به دست نااهل میافتد کنار رفتن او صحیح نیست ولی اگر مطمئن باشد کنار نرود نااهل سرکار میآید وظیفه دارد کنار برود.

ضرورت روشنگری خطر منحرفان از سوی افراد تأثیرگذار

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) با تأکید بر اینکه به سبب شرایط کنونی افراد مؤثر وظیفه روشنگری، تأکید و تبیین خطرهای منحرفان را برای مردم دارند، اظهار داشت: تا جایی که میسر است باید روشنگری صورت گیرد تا مردم به طرف منحرفان نروند، در این طرف نیز افراد باید رصد کنند که پیروزی شان چقدر است.

وی بیان داشت: برخی خیال میکنند به همان اندازه که خود را میشناسند در نزد مردم نیز شناخته شدهاند و رأی بالا میآورند، حتی فردی نقل میکرد یکی میگفت من در انتخابات امسال 50 میلیون رأی خواهم آورد و کسی که درباره خودش این گونه حس ظن دارد نمیشود به او اعتماد کرد.

آیتالله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: کسانی که واقع بین، اهل انصاف بوده و مسائل اجتماعی را درک و رصد میکنند خیلی به جا است که میان خود و خدا حجت داشته باشند و توجه کنند اگر به نفع دیگری کنار بروند به نفع اسلام بوده و اگر نروند به ضرر اسلام است نباید توقف بکند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امامخمینی(ره) در پایان توسل به خدا و اهل بیت(ع) را بسیار مؤثر دانست و گفت: شاید بیشتر موفقیتهای دولت نهم و دهم این بود که خانوادهها مراسم دعا توسل، زیارت عاشورا و ختم قرآن برگزار میکردند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات