۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۶۵۷۳۳

یهودیان بیش از هر ملتی در حفظ تبار خویش می کوشند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی اظهار داشت: امروزه یهودیان در حفظ تبار خود بیش از هر ملتی کوشش می‌کنند و می‌دانند که برای حفظ نسل و تاریخ آینده به این امور نیاز است.
نشست تخصصي جايگاه تراجم نگاري و علم انساب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا جلالی، معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی در نشست تخصصی جایگاه تراجم نگاری و علم انساب در تاریخ اسلامی، که در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این مسیر لازم است بدانیم که معنای خود تاریخ چیست؟ اغراض آن چیست؟ و بعد از تبیین این مسائل می‌توان گفت که ما خواهیم توانست که بیوگرافی انساب و تراجم نگاری را تبیین کنیم.

 

وی افزود: اگر ما بخواهیم از تاریخ به عنوان یک دانش و یا یک موضوع زمانی سخن بگوییم می‌توانیم شکل گیری آن را از اراده انسان بدانیم یا این‌که طبیعت و یا ماوراء را در آن دخیل بدانیم.

 

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی ادامه داد: هنگامی که ما از تراجم و انساب سخن می‌گوییم طول موج این پدیده‌ها را در تاریخ تبیین می‌کنیم که در این امر گاهی موج زمان را یک نسل و یا یک جامعه تعیین می‌کند و اگر هم فردی این عمل را ادا کند باید سخن از بیوگرافی انساب و تراجم گفت.

 

وی در ادامه بیان داشت: در حقیقت نسل خانوده‌ها، طوایف و ... هستند که تاریخ را به وجود می‌آورند و اگر این دودمان‌ها نباشند تاریخ شکل نخواهد گرفت.

 

جلالی ادامه داد: امروزه یهودیان در حفظ تبار خود بیش از هر ملتی کوشش می‌کنند و می‌دانند که برای حفظ نسل و تاریخ آینده به این امور نیاز است.

 

وی در خصوص زیرگروه‌های تراجم نگاری خاطرنشان کرد: برای تبیین تراجم نگاری می‌توان وجوه مختلفی را از جمله: اول: وجهی که به آرایش چهره‌ها اختصاص دارد که در آن به طبقه زندگی و آثار و تألیفات یک فرد اشاره می‌شود، دوم: سیره و سیرت، سوم: خاطرات و خطرات اشخاص که بیشتر تراجم نگاری‌ها در این مقوله قرار می‌گیرد.

 

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی در ادامه به انتشار تراجم نامه از سوی انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اسلامی، مرکز اسناد اسلامی یک سری تراجم‌هایی را منتشر کرد که شخصیت عده‌ای را معرفی می‌کند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: اگر ما در جهان غرب نگاهی بیاندازیم پرفروش‌ترین کتاب‌ها خاطرات بزرگان و تراجم نگاری آن‌ها است.

 

جلالی در پایان اظهار داشت: امروز ما در شرایطی قرار داریم که خانواده‌ها نسبت به خاطرات اجداد خود غافلند و به آن اهمیت نمی‌دهند از این رو باید گفت که ما درگیر بحران هویت شده‌ایم که برای بهبود سازی این آسیب اجتماعی استفاده از تراجم نگاری و انساب می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشد./957/پ202/ق

ارسال نظرات