۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۶۶۲۲۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

معنویت عنصر اصلی مکتب تربیتی امام باقر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: مهم‌ترین ویژگی مکتب تربیتی امام محمد باقر(ع) الهی‌بودن این مکتب است.
تبيين شخصيت علمي و اجتماعي امام محمد باقر عليه السلام

حجت الاسلام محمد اصغری، استاد حوزه و دانشگاه ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با تبریک فرارسیدن ولات امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: امام باقر(ع) دارای مکتب علمی و تربیتی هستند که تمامی دانشمندان جهان اسلام و غیر اسلامی به کرات به ویژگی‌های خاص این مکتب اقرار کرده‌اند.

 

وی ارتباط چهره به چهره و حضوری امام محمد باقر(ع) با شاگردان و طلبه‌ها را یکی از دیگر ویژگی‌های مکتب تربیتی ایشان عنوان کرد و افزود: امام محمدباقر(ع) چهره به چهره با شاگردانش گفت‌وگو می‌کردند و همچنین به طلبه‌ها آزادی بیان می‌دادند تا در طرح اشکالات و سؤالات پیش آمده از مباحث علمی و دینی در حوزه های مختلف آزادانه عمل کنند و ایشان با استناد به محکم‌ترین مباحث علمی، فقهی و دینی پاسخگوی شاگردان و طلاب می‌شدند.

حجت الاسلام اصغری با استناد به مفهوم آیه دوم سوره مبارکه جمعه که می‌فرماید«او است آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و [آنان] قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند»، تزکیه و تعلیم را مهم‌ترین رسالت پیامبران الهی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) با تبعیت از سیره نبوی ضمن توجه به ابعاد تربیتی شاگردانش سعی در تربیت افرادی متعهد و ایمانی داشتند؛ از این رو مکتب تربیتی ایشان دارای امتیازات و برجستگی‌های ویِژه معنوی و اخلاقی است.

به گفته این استاد حوزه علمیه، یک فرد زمانی برای جامعه و خانواده می تواند مفید باشد که مؤلفه‌های تربیت الهی در روند رشد جسمی و روحی آن فرد همگام با هم متجلی شود.

تفسیرهای نادرست از مفاهیم دینی به اصل دین ضربه وارد می‌کند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) خود گفتند که در شادی ما شاد و در اندوه ما غمگین باشید، تصریح کرد: شادی‌کردن در مکتب اسلام مستلزم گناه کردن نیست حال آن که زمینه شادی کردن در جامعه امروز طوری فراهم می شود که افراد را مرتکب گناه می کند در حالی که تفسیر مکتب اسلام و پیشوایان دینی در شادی کردن مؤمن دوری از گناه و معصیت الهی است.

حجت الاسلام اصغری اضافه کرد: برنامه ریزان فرهنگی جامعه در دستگاه‌های اجرایی و هنری چون محدوده شادی و گناه را نمی توانند آن چنان که شایسته یک نظام دینی است تمییز و تشخیص دهند چه بسا در طراحی‌های برای برگزاری برنامه‌های مناسبتی در اعیاد مذهبی دچار مشکل شوند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه حوزه‌های علمیه در تولید دانش ملی و فراملی به روایتی از امام محمد باقر(ع) که فرمودند بالاترین کمال انسان در درک واقعی از دین است اشاره کرد و گفت: اگر امروز مراکز علمی و حوزوی بتوانند اشاعه دهنده و مروج اسلام ناب محمدی به معنای واقعی کلمه باشند بهترین راهکار برای موفقیت حوزه های علمیه تربیت طلبه و عالم معتقد، متعهد، با علم و ایمان عملی است.

حجت الاسلام اصغری وجود افراط و تفریط‌های مرتبط با تفسیر نادرست از مفاهیم و مضامین دینی و اسلامی را مهم‌ترین آسیب توسعه فرهنگ اسلام ناب محمدی عنوان و در همین رابطه به فرموده حضرت علی(ع) اشاره کرد که می‌فرمایند پس از نبی مکرم اسلام(ص) برای دین آن قدر لباس پوشاندند که اصل دین نادیده گرفته شد در حالی که امت اسلامی باید تابع و تسلیم اصل دین باشند./936/ت302/س

ارسال نظرات