۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۶۶۸۲۴
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

انتقال فساد از راه ماهواره، شبهه و شهوت / تهران را دریابید

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به طلاب تهرانی گفت: تهران را دریابید، الان فساد از ماهوراه و انواع شبهه، شایعه و شهوت به مردم منتقل می‌شود، سخنرانی‌های میلیونی هم به اندازه تبلیغ چهره به چهره مؤثر نیست و هیچ زمانی مثل اکنون امکانات نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور سه‌شنبه شب در نشست طلاب و فضلای تهرانی که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، گفت: تبلیغ دو نوع است یکی تبلیغ فنی و دیگری تبلیغ ساده، طلبه از همان روز اول می‌تواند تبلیغ ساده را انجام دهد.

وی با قرائت آیاتی از سوره جن افزود: گروهی از جنیان که آیات قرآن را شنیدند و ایمان آورند،‌ بلافاصله بعد از آن تبلیغ ساده و همگانی را برای دیگر جنیان شروع کردند، طلبه می‌تواند با یک قصه از داستان راستان و یا یک آیه کوچک تبلیغ را شروع کند.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: یک نوع تبلیغ دیگر تبلیغ فنی است، زیرا در آیه نفر گفته ‌است که پس از فقیه شدن در دین به تبلیغ فنی بپردازند.

برای قرآن به اندازه رسائل و مکاسب وقت نمی‌گذاریم

وی ابراز کرد: جوانان گاه درباره ولایت فقیه سؤال می‌کنند، باید به آنان گفت در همه کشورهای ولایت فقیه وجود دارد اما خودشان نمی‌دانند، زیرا در همه کشورها حرف آخر را یک‌ نفر می‌زند اما چه بهتر که این حرف آخر توسط یک فقیه عادل زده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کسانی که به روحانیان متلک می‌گویند، خاطرنشان کرد: این‌ها که متلک می‌گویند یا خودی هستند یا بیگانه، کسانی که خودی هستند، با کرامت و با کظم غیظ باید با آنان مواجه شویم،‌ اما اگر غیرخودی بود باید به شدت با او برخورد کرد مانند این‌که گفته می‌شود «ان شانئک هو الابتر».

وی بیان کرد: مشکل بیشتر حوزه‌های علمیه این است که برای قرآن به اندازه کفایه، رسائل و مکاسب وقت نمی‌گذاریم،‌ از همه وقت‌های خود باید استفاده کنیم، در تابستان نیز می‌توان به مکان‌های خنک‌تر نقل مکان کرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اظهار نگرانی و تأسف از مدرک‌گرایی بیان کرد: مردم در هیچ زمانی مانند امروز به روحانی علاقه ندارند، روحانی قرآنی ما نداریم و همچنین طلاب سعی کنند یک دور تفسیر مباحثه کنند.

وی با اشاره به این‌که دست ما از قرآن و نهج‌البلاغه کوتاه است، بیان کرد: متأسفانه ما به قرآن و نهج‌البلاغه آن بهایی که باید نداده‌ایم و از بحث و بررسی در قرآن و نهج‌البلاغه غافل شده‌ایم.

از کارهایی که تا کنون انجام داده‌ام پیشیمان نیستم

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: حوزه علمیه در امر پرورش طلاب مفسران جوان کوتاهی کرده است، متأسفانه بیشتر ما از عمر خود آن‌چنان که باید استفاده نکرده‌ایم.

وی با اشاره به کتاب دقایقی با قرآن گفت: در تفسیر نمونه معنای آیه به خوبی برای مخاطب روشن می‌شود اما در تفسیر نمونه تابلویی از آیه پیش چشم مخاطب گذاشته می‌شود و به همین دلیل تفسیر نور به عنوان کتاب سال انتخاب شد.

مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: پیش‌زمینه تفسیر نور، تفسیر نمونه است یعنی کسی که می‌خواهد از تفسیر نور برای کلاسداری و تدریس استفاده کند باید به تفسیر نمونه مراجعه کند.

وی اظهار کرد: در کتاب دقایقی با قرآن برخی از آیات که همه مردم،‌ هر روز به آن احتیاج دارند، اشاره و توضیح داده شده است و این کتاب به کمک برخی از دانشگاهی‌ها تهیه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: من از تمام کارهایی که در عمرم انجام داده‌ام پشیمان نیستم و درباره آن حسرت نمی‌خورم و اگر به عقب باز گردم باز هم همان کاری را انجام می‌دهم که تا کنون کرده‌ام.

مردم در برابر طلاب و روحانیان قدرشناس هستند

وی گفت: مردم در برابر طلاب و روحانیان قدرشناس هستند، جوانان و فرزندان ما خوب هستند و زمینه بسیاری دارند، اما باید حرف مورد نیاز، مختصر و کاربردی برای مردم زد و بیشترین مایه را باید از قرآن گرفت.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که ما به قرآن توجه نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: من غیر از قرآن کتاب دیگری، مگر چند صفحه‌ای کوتاه، نمی‌خوانم، قرآن هر روز به انسان مسأله جدیدی یاد می‌دهد، نباید وقت خود را به بطالت بگذرانیم و همچنین از پاره‌وقت‌های خودمان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تهران را دریابید، الان فساد از ماهوراه و انواع شبهه، شایعه و شهوت به مردم منتقل می‌شود، سخنرانی‌های میلیونی هم به اندازه تبلیغ چهره به چهره مؤثر نیست و هیچ زمانی مثل اکنون امکانات نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: اکنون اوضاع و شرایط برای طلاب بسیار مناسب است و می‌توانند از این امر بهترین استفاده را بکنند، طلاب نیز یادداشت‌های خود را خالصانه در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با تأکید بر این نکته که افق دید فرد نسبت به هر کاری باید بسیار باشد، اظهار کرد: کار زیر میلیاردی خسارت است و حتی انسان در دعا کردن می‌تواند، دعای خود را برای افراد بسیاری گسترش دهند./914/پ202/ن

ارسال نظرات