۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۶۸۸۷۹
در حوزه علمیه مشهد صورت می‌گیرد؛

راه‌اندازی 4 رشته تخصصی با رویکرد فقه مقارن

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: چهار رشته تخصصی جدید با رویکرد فقه مقارن از سال آینده در حوزه علمیه مشهد راه‌اندازی می‌شود.
فقه مقارن

حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، از آغاز نام‌نویسی آزمون ورودی رشته های تخصصی سطح سه مرکز تخصصی آخوند خراسانی در رشته های «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم و معارف حدیث» و «فقه مقارن» خبر داد.

 

وی در ادامه به تشریح جزئیات روند ایجاد رشته تخصصی فقه مقارن در حوزه مشهد پرداخت و گفت: رشته تخصصی فقه مقارن برای نخستین بار در جهان اسلام، در حوزه علمیه مشهد ایجاد شد، اگرچه این رشته حضور علمی در کشورهای مختلف داشته اما تاکنون به عنوان یک رشته تخصصی آموزشی مطرح نبوده است.

 

مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که فقه مقارن از دو سال پیش به عنوان رشته رسمی سطح سه مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان قرار گرفته است، اضافه کرد: نخستین دوره پذیرش در سال 1383 انجام شد و در طی سه دوره پذیرش بدون اعطای مدرک رسمی، 18 نفر فارغ التحصیل داشتیم که اغلب در سطوح تخصصی حوزه یا دکترای فقه مشغول تدریس و تحصیل هستند، برخی نیز وارد امور رسانه ای چون شبکه اجتهاد شده اند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی ادامه داد: از سال 89 که مدرک رسمی برای این رشته تصویب شده، یک دوره پذیرش صورت گرفته و امسال دومین دوره پذیرش با اعطای مدرک است که در رشته های «تفسیر و علوم قرآن» و «علوم و معارف حدیث» انجام می شود و چهار رشته «فلسفه اسلامی، منطق و معرفت شناسی با دیدگاه تطبیقی»، «کلام مقارن بین مذاهب»، «کلام تطبیقی بین الادیان» و «کلام جدید» نیز از سال تحصیلی آینده افزوده خواهد شد.

 

وی زمان برگزاری آزمون رشته های تخصصی سطح سه را سی ام خردادماه اعلام و خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان جهت اطلاع از شیوه نامه نام‌نویسی می‌توانند به پایگاه اینترنتی معالم به نشانی www.maalem.ir مراجعه کنند./930/ت302/س 

ارسال نظرات