۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۶۹۲۴۵
کارشناس حوزه خانواده؛

توهین و بی ادبی، زندگی عاشقانه را تلخ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزه خانواده گفت: وقتی ما توهین و بی ادبی را به طرف مقابل تحمیل می‌کنیم، در واقع با بی اعتنایی نقاط حساس و عاشقانه طرف مقابل را مورد هدف قرار می‌دهیم، چه بسا که این باعث نفرت، کینه و رنجش طرف مقابل شود.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم حاجی احمدی، کارشناس و مشاور در حوزه خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اگر ما بخواهیم در زندگی مشترک موفق باشیم، باید علاقه و دلبستگی بیشتری به یکدیگر نشان دهیم، با گذشت زمان، باید احترام ویژه‌تر و صمیمانه‌تر شود، صمیمیت به معنای بی‌ادبی و صحبت کردن با لحن تند و تیز نیست.

وی ادامه داد: برای این‌که با طرف مقابلمان زندگی صیمیمانه و رفاقت آمیزی داشته باشیم باید درک متقابل و گذشت داشته باشیم، باید به حرف‌های یکدیگر گوش دهیم و زمانی را برای صحبت کردن با یکدیگر قرار دهیم، وقتی می‌گوییم محدودیت را در خانه و خانواده و در روابط با یکدیگر رعایت کنید به معنای این نیست که فضای خوب و بانشاط را از بین ببرید.

این کارشناس حوزه خانواده ابراز داشت: همراهی کردن، گفتن و خندیدن، گاهی با یکدیگر به پارک یا خارج از شهر رفتن نیاز است، منظور ما از رعایت محدوده‌ها، رعایت ادب است، یعنی از شوخی بی‌جا که باعث رنجش طرف مقابل می‌شود، یا توهین و بی ادبی بپرهیزیم، فکر نکنیم چون همسر ما دوست و رفیق ما است می‌توانیم او را همان‌گونه که می‌خواهیم صدا بزنیم و در مقابل دیگران به او دستور بدهیم.

وی اظهار داشت: وقتی ما توهین و بی ادبی را به طرف مقابل تحمیل می‌کنیم، در واقع با بی اعتنایی نقاط حساس و عاشقانه طرف مقابل را مورد هدف قرار می‌دهیم، چه بسا که این باعث نفرت، کینه و رنجش طرف مقابل شود، هیچ کس از احترام و ادب بدش نمی‌آید، وقتی به همسر خود به عنوان یک انسان احترام بگذاریم، او هم در جای دیگر جبران می‌کند و زندگی را به کام را تلخ نمی‌کند.

حاجی احمدی اظهار داشت: در واقع صمیمی بودن به معنای خشک بودن نیست، بلکه به معنای طراوت و گلی است که نیاز به توجه دارد، روابط زن و مرد را می‌توان به یک گلستان تشبیه کرد که نیاز مداوم به رسیدگی و توجه دارد، محبت دو جانبه است، هم از طرف زن و هم از طرف مرد، اما زن و مردهای زیادی هستند که از هم شاکی‌اند، حتی تحمل دیدن یکدیگر را ندارد.

این کارشناس رادیویی بیان داشت: چه می‌شود که زن و مرد به نقطه‌ای می‌رسند که از یکدیگر نفرت پیدا می‌کنند و حتی آرزوی مرگ یکدیگر را می‌کنند؟ کسانی که باید عاشقانه یکدیگر را بپرستند، چه می‌شود که برای طلاق گرفتن عجله می‌کنند و حتی قبل از طلاق درهای عاطفه را به روی خود می‌بندند و به اصطلاح طلاق عاطفی می‌گیرند؟ یکی از مولفه‌ها در این موارد همین صمیمیت است.

وی ادامه داد: این آدم‌ها، زندگیشان مثل کارخانه است، فقط به کار فکر می‌کنند، مثل ربات در خانه یا بیرون خانه کار می‌کنند، بعد هم برای خواب و خوردن به خانه می‌آیند، اما زندگی این نیست، زندگی نوآوری و خلاقیت می‌خواهد، این‌که زندگی را مثل کارخانه‌ای کنیم که فقط به تولیدات فکر می‌کند، عاطفه و عشق را از بین می‌برد، یکی از ابعاد مهم صمیمیت عاطفه در روابط است.

این کارشناس و مشاور در مسائل خانواده اظهار داشت: گاهی به جای بی‌احترامی نهایت عواطف و احترام را برای طرف مقابل به ارمغان بیاوریم، اگر ما از گفتن عزیزم، دوستت دارم و واژه‌های عاشقانه دیگر فراری باشیم، از زندگی خوب و عاشقانه فرار کرده‌ایم، از رابطه صمیمانه و کانون گرم زندگی فرار کرده‌ایم، ما باید زمانی برای تشکر از زحمات همسرمان، زمانی برای حرف زدن و شنیدن حرفهای همسرمان داشته باشیم.

وی ابراز داشت: مرد خانه فکر نکند که زن در خانه بیکار است، از او به خاطر کارهای زیادی که در خانه انجام می‌دهد تشکر کند تا زن احساس پوچی و بی‌توجهی نکند، ما باید گوش شنوا داشته باشیم، حرف زدن و گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل می‌تواند در تخلیه روحی و احساس شادابی ما نقش مهمی داشته باشد، وقتی با یکدیگر حرف می‌زنیم خاطرات خوش را به یاد یکدیگر بیاوریم.

سرکار خانم حاجی احمدی در پایان تاکید کرد: بعضی مردها می‌گویند ما وقتی شروع به صحبت با همسرمان می‌کنیم به دعوا ختم می‌شود، این برای این است که ما خاطرات تلخ، نداشته‌ها و مشکلات را برای صحبت کردن انتخاب می‌کنیم و در صحبت‌هایمان بحث مالی و مادی پررنگ‌تر از بحث عشق و محبت است، اگر ما داشته‌ها و زیبایی‌ها را به یاد یکدیگر بیاوریم و خاطرات خوب زندگی را مرور کنیم هرگز از زندگی با هم سیر نمی‌شویم. /9194/پ201/ن

ارسال نظرات