۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۹۶۷۷
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه مطرح کرد:

پدید آمدن انسان فاقد فطرت تا بیست سال آینده

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: پیش بینی می‌شود که بشر، پدیده وحشتناکی را تا بیست سال آینده به صورت انسان پدید آورد تا این صورت انسانی با تمام نسوج موجود در انسان و با ذهنیتی فوق العاده خلاق، گرفتاری‌های بیشتری را از جامعه حل کند؛ این در حالی است که انسان مذکور فاقد فطرت خواهد بود.
حجت‌الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در سلسله نشست‌های تخصصی «حوزه‌های علمیه و جهان معاصر» که عصر امروز با موضوع «حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی» در سالن کنفرانس دانشگاه معارف قم برگزار شد، مأموریت سازمان پژوهشی حوزه‌های علمیه را مدیریت و راهبری جریان تولید دانش الزامی به منظور پاسخگویی به نیازهای علمی انسان و جامعه معاصر، تعریف کرد.

وی در ادامه افزود: عرصه بین الملل دو مأموریت کلان را برای ما ترسیم کرده است که یکی از آن دو مأموریت، حضور فعال و جدی برای پاسخگویی به نیازهای جاری و رایج جوامعی است که می‌خواهند سخن اسلام را از منبعی دارای اعتبار با فرآورده‌ها و آرای دارای حجیت بشنوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عماد ادامه داد: حضور فعال و تأثیرگذار تعاملی در عرصه تولید دانش در گستره بین الملل، دومین مأموریت ما در عرصه بین الملل است؛ تولید دانش در جهان از یک سامانه نانوشته اما مرتبط و شکل گرفته جدی برخوردار است و اگر ما نتوانیم با قدرت و به صورت استاندارد، حضور به هنگام خود را در عرصه تولید دانش نشان دهیم، در آینده به هیچ عنوان نمی‌توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه تنها مرکز دارای اعتبار و برخوردار از حجیت در اسلام و جهان معاصر برای تولید دانش‌های علمی هستند.

وی بیان داشت: اگر جهان امروز به جایی رسیده که تولید دانش را یک جریان مشارکتی حداکثری و فراگیر می‌داند که همه بازیگران باید در آن حضور داشته باشند تا جریان تولید دانش کارامد باشد، ما نیز باید اندازه آشنایی خود با جریان تولید دانش جهانی را معین کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: اگر امروز با پرسش‌هایی همچون چگونگی تفسیر نقشه‌های کلان تولید دانش و این‌که چه کسانی با پیش بینی‌های خود جریان تولید علم را راهبری می‌کنند، مواجه نشویم، 10 سال آینده قابلیت مراجعه نخواهیم داشت.

وی ابراز کرد: از قبل انقلاب در میان حوزویان مطرح بوده که جریان نشر علوم انسانی و خوانش، گسترش و پژوهش آن در ایران بیمار بوده و غیر دینی و غیر ملی است و حتی در مواردی ضد دین عمل می‌کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: حوزه علمیه تا قبل از انقلاب ابزاری برای کار نداشت اما پس از پیروزی کمابیش ابزارهای در اختیار گرفت اما پس از سی و چهار سال از انقلاب و پیدا کردن ابزارها، نتوانسته‌ایم درصد قابل توجهی از گسست موجود را کاسته و از آسیب‌های علوم انسانی بکاهیم.

وی با بیان این‌که در حوزه علمیه باید رشته‌ای به نام علوم شناختی شکل بگیرد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که بشر، پدیده وحشتناکی را تا بیست سال آینده به صورت انسان پدید آورد تا این صورت انسانی با تمام نسوج موجود در انسان و با ذهنیتی فوق العاده خلاق، گرفتاری‌های بیشتری را از جامعه حل کند؛ این در حالی است که انسان مذکور فاقد فطرت خواهد بود و ما نیاز رشته علوم شناختی خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: پنج سال است که به آرامی علوم شناختی در ایران صورت یافته و دو سال است که ستاد راهبری آن شکل گرفته است اما حوزه علمیه با ظرفیت قوی که دارد، هنوز نتوانسته هماهنگی‌های لازم را برای ورود این علم انجام دهد؛ بنابراین نباید به آسودگی انتظار ورود در عرصه بین الملل و تعامل راهبری داشته باشیم.

وی در پایان گفت: شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید که متشکل از تمام دستگاه‌های حوزوی است، دو کمیسیون با عنوان پژوهش و بین الملل دارد؛‌ اگر خروجی این کار را به سرعت از جلسه مشترک این دو کمیسیون عبور داده و به صحن شورای پیگیری ببریم، آن‌چه که تصویب شود، سند اجماعی همه دستگاه‌های حوزوی خواهد شد./997/پ202/ن

ارسال نظرات