۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۷۰۱۳۳
آیت‌الله معصومی شاهرودی:

خبرگان مطالب مهم را مطرح می‌کنند و مخفی‌کاری ندارند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله معصومی شاهرودی تاکید کرد: رئیس‌‌جمهور باید از نظر تعهد، سرآمد باشد تا پس از آن که انتخاب انجام و به شکایت‌ها رسیدگی شد و ولی‌فقیه حکم ریاست جمهوری ایشان را امضا کرد، بلافاصله بتواند به دردها و مشکلات جامعه برسد و راه علاج آنها را پیدا کند.
اختتاميه سيزدهمين اجلاسيه خبرگان رهبري

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 24خردادماه سال‌جاری، به یکی از عرصه‌های شاخص قدرت‌نمایی نظام اسلامی مبدل شده است. این عرصه از آن روی در خور اهمیت مضاعف گشته که گستره حضور و نوع انتخاب مردم در این دوره نمایانگر نکات بسیار مهمی خواهد بود. از جمله مهم‌ترین این موارد، ابطال انگاره «تقلب»است که دشمنان ملت با هر آنچه در دست و زبان داشتند درصدد تلقین آن بودند. از منظر ما تبیین این مهم از وظایف مهم نخبگان جامعه به ویژه علمای اعلام خواهد بود. در گفت‌وشنود حاضر عالم گرانمایه حضرت آیت‌الله حاج شیخ علی اصغر معصومی شاهرودی، نماینده محترم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری به بررسی این مهم پرداخته‌اند.

 

 

با تشکر از حضرتعالی به لحاظ شرکت در این گفت‌وشنود، از دیدگاه جنابعالی اهمیت انتخابات ریاست جمهوری عموما و اهمیت این دوره از انتخابات خصوصا، چیست؟ چه چیز این دوره را از سایر ادوار متمایز می‌کند؟
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. الحمدلله‌رب‌العالمین و صلی‌الله علی‌محمد وآله الطاهرین(ع). به نظرمردم آنچه در هر انتخاباتی حائز اهمیت می‌باشد این است که مردم کاندیداها و برنامه‌های ایشان را به خوبی بشناسند یا به عبارت دیگر دغدغه شناخت آنها را داشته باشند. انتخابات در هر زمینه‌ای که در کشور صورت می‌گیرد، از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که در پیش است، باید امکانی فراهم شود که مردم داوطلبان را خوب بشناسند. همانطور که رهبر معظم حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای فرمودند نباید انتخابات شوراها در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد و اهمیت آن کمرنگ شود. باید همه دغدغه داشته باشندکه در این دوره از شوراهای شهر و استان و بخش‌ها باید کسانی را انتخاب کنند که قوانین را خوب بدانند، به اوضاع کشور آگاهی داشته باشند و بدانند که ایران مناسبات طاغوتی و حزبی – از آنگونه که در غرب وجود دارد ـ نیست و آن چیزی که در سراسر کشور از نظر قانون، مؤثر و ذی‌نفوذ است امر و جهت دهی ولی‌فقیه است که در میان خیل فقها، قانوناً توسط مجتهدین منتخب مردم در مجلس خبرگان انتخاب می‌شود. ولی فقیه از آنجا که در زمان غیبت، جانشین پیامبر (ص) و امام عصر(عج) است باید مجتهد مطلق باشد که در این صورت حکمش نافذ است، پس در دولت جمهوری اسلامی، محور ولی فقیه است و تمام کسانی که دارای رأی هستند باید این مطلب را بدانند.

 

 

نکته مهم دیگرکه درذیل نکته قبل قرار می‌گیرد، لزوم توجه به اصلحیت در تمامی رده‌های نظام و مناصب است. این اصل در قانون اساسی ما درتمامی مسئولیت‌ها لحاظ شده است. به عنوان نمونه ولی فقیه به عنوان راس قدرت درجمهوری اسلامی، باید اصلح باشد تا همه او را قبول داشته باشند و تولی به امر او پسندیده باشد. در هر انتخاباتی هم اعم از شهری و استانی و چه در ابعاد کشور، اعضای شوراها باید اصلح، کاردان و کارشناس باشند. معنای انتخاب این است که مردم شرعا و قانوناً باید اصلح را انتخاب کنند. اصلح کسی است که مسائل مبتلابه کشور و قوانین حاکم بر آن را کاملاً می‌شناسد. این جور نیست که مردم منطقاً و عقلاً بتوانند هر کسی را انتخاب کنند. معنای انتخاب، پیدا کردن و گزینش اصلح است. اینگونه باید رأی بدهند و اصلح را برای ریاست جمهوری و شوراها انتخاب کنند و چنانچه اختلافی پیش بیاید باید به قانون مراجعه کنند تا به شکایت آنها با کارشناسی بالا رسیدگی و حق از ناحق تشخیص داده شود. این مطلب درباره مجلس شورای اسلامی هم مصداق دارد. مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و ملت نمایندگانی را که در هر استان یا شهرستانی کاندیدا می‌کنند باید از نظر آشنایی با قوانین، کارشناس ارشد باشند و حجم جمعیت کشور و مشکلات آن را از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بداند و لذا افراد اصلح باید بر اساس قانون کارشناس ارشد امور ـ به معنی لغوی آن ـ باشند. کسی هم نمی‌تواند با آنها درگیر شود، مگر بر اساس قانونی که نوشته شده است که درآن‌صورت شکل تضارب آرا و افکار را پیدا خواهد کرد. درباره نکته‌ای که شما اشاره فرمودید یعنی اهمیت این دوره، باید گفت که این اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از فتنه 88 است و حضور مردم در آن بسیار معنادار خواهد بود، به ویژه در ابطال ادعاهای فتنه‌گران. اگر مردم در یک حجم بالایی در این دوره شرکت کنند–که ان‌شاءلله همین طور خواهد بود ـ نشانگر این است که ادعاهای سران فتنه را نپذیرفته‌اند و همچنان نظام را امین آرای خود می‌دانند. این مسئله بسیار اهمیت دارد.

 

 

از دیدگاه جنابعالی مختصات رئیس‌‌جمهور اصلح چیست و از طرف مردم چگونه باید احراز شود؟
در جمهوری اسلامی، برحسب قانون اساسی یک رئیس‌‌جمهور بعد از سپری کردن دو دوره، نمی‌تواند دوباره بلافاصله کاندیدا شود. خود او دیگر حق کاندیدا شدن ندارد و نفر بعدی باید رئیس‌‌جمهور باشد. این فرد باید اصلح باشد، که این مسئله با خصوصیاتی که نفر قبل از او داشته است سنجیده می‌شود. او باید در عمل نشان دهد که مشکلات و نقاط ضعف سلف یا اسلاف خود را ندارد اما از مزایای آنها برخوردار است. قبل از هر چیز باید از نظر تدین در طراز جمهوری اسلامی و نقش و جایگاه تاریخی آن باشد. بدانندکه میراث‌دار شهدای بزرگی چون آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی و شهدای روحانیت اعم از امام جمعه‌ها و طلبه‌ها و شهدایی که فداکارانه دشمن را شکست دادند، در قد و قامت جمهوری اسلامی باشد و بداند این مردمی که از آغاز تا پایان تمام توطئه‌ها را دیده و تحمل کرده‌اند، باید به او رأی بدهند. او باید طبقات مختلف و نهادهای گوناگون اجتماعی و سیاسی کشوری با جمعیت 75 میلیونی را بشناسد و بداند که باید پاسخگو باشد، به همین دلیل باید یک کارشناس به تمام معنا باشد و نهادهایی از قبیل وزارت بهداشت، کشاورزی، امور خارجه، کشور و... را به شکل کارشناسانه بشناسد. مردمی هم که می‌خواهند کسی را به عنوان رئیس‌‌جمهور انتخاب کنند، باید این نکات را در نظر داشته باشند تا کسی انتخاب شود که دنباله‌روی راه شهدا باشد و در مسیر عدالت، صفا و وفا و مروت و مدارا حرکت و به نیازهای واقعی مردم رسیدگی کند. مردم در ارتباط با بخش‌ها و نهادها و ادارات مختلف گرفتارند، رئیس‌‌جمهور باید بداند که چه کسانی در کابینه می‌توانند نقشی بهتر و مؤثرتر از گذشته ایفا کنند، وزیر خارجه‌ و کشور و دفاع و مسکن و شهرسازی و.‌.‌. چه کسانی می‌توانند و باید باشند. رئیس‌‌جمهور باید از نظر تعهد، سرآمد باشد تا پس از آن که انتخاب انجام و به شکایت‌ها رسیدگی شد و ولی‌فقیه حکم ریاست جمهوری ایشان را امضا کرد، بلافاصله بتواند به دردها و مشکلات جامعه برسد و راه علاج آنها را پیدا کند.

 

 

در مورد نقش شورای نگهبان در تشخیص صلاحیت کاندیداها و مهم‌تر از آن فصل‌الخطاب بودنش چه دیدگاهی دارید؟ با عنایت به اینکه در این دوره سم‌پاشی علیه این نهاد بیش از گذشته است.
مسلما تصدی سمت خطیر ریاست جمهوری شرایط خطیری دارد و برای اطمینان باید عده‌ای از عناصر عالم و هوشمند وجود این شرایط را در هرفرد احراز کنند. به قول ما طلبه‌ها: در امور مهمه احتمال هم منجز است. رئیس‌‌جمهور تا سر حد امکان، باید کسی باشد که واجد این شرایط خطیر است و مردم هم مطمئن باشند که می‌توانند با طیب خاطر به او رأی بدهند. حتی باید درجه و شدت و ضعف وجود این شرایط و نوسانات هم در او مشخص باشد که اگر ندانست یا نتوانست اداره کند، از او برگردند. ما نمی‌توانیم برای نگهداری یک باغ کسی را بیاوریم که از باغداری چیزی نمی‌داند و بر این کار مسلط نیست و اگر کسی این ویژگی‌ها را ندارد، اصلاً خودش نباید کاندیدا بشود، چون کار آسانی نیست. در این کشور استان‌های مختلف با فرهنگ‌ها و اوضاع متفاوت وجود دارند و اداره این کشور کار ساده‌ای نیست که هر کسی بیاید و کاندیدا شود و مردم به او رأی بدهند و نهادی هم که طبق قانون اساسی مأمور تشخیص این صلاحیت‌هاست، شورای نگهبان است. شورای نگهبان که مورد انتخاب رهبری معظم حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای هست و برخی از آنها هم سابقاً توسط مرحوم حضرت امام (ره) به این مقام انتخاب شده‌اند، با کسی پدرکشتگی ندارد و باید صالح را تشخیص بدهد.

 

 

مخالفان درپی آن هستند که مرجعیت شورا در مقطع پس از انتخابات و فصل‌الخطاب بودن آن را نیز مخدوش کنند. در این‌باره چه دیدگاهی دارید؟
بعد از انتخابات هم اگر هم اختلافی پیش بیاید باز این شورای نگهبان است که باید طبق قانون اساسی رسیدگی کند. این تشخیص صالح و راشد، به عهده اعضای محترم شورای نگهبان و اهل تشخیص و قضاوت است و کسی حق جنجال و حزب بازی و باندبازی ندارد. شکایتی اگر دارد باید به شورای نگهبان برود و مطرح کند، آن هم به نحو مستند و نه صرفا با ادعا. اعضای شورای نگهبان هم درد آشنا و کارشناس هستند و تا امروز و طی سال‌های پس از انقلاب کار کرده‌‌اند و اگر هم کسی اعتراض و شکایتی داشته، نوعاً از آنان جواب گرفته و شاکیان هم قانع شده‌اند. این معنای نظارت استصوابی است. من در این مقام درصد‌د ورود به این بحث نیستم که علی‌الاصول نظارت ظهور در استصواب دارد و شق دیگر نظارت یعنی نوع استطلاعی امری فردی است، اما فی‌الجمله عرض می‌کنم که آنها بنای حزب افراد و گروه‌های دیگر و حزب بازی و این حرف‌ها را که ندارند، بلکه قانوناً موظفند که نگهبانی و مراقبت و محافظت کنند. این در قانون اساسی جمهوری اسلامی، حق نظام وحق مردم و کشور است و اگر کسی از غیر این مسیر برود و شلوغ بازی در بیاورد، محکوم است و با آنها برابر قانون برخورد می‌شود. اینها نباید خودسرانه و دلبخواه عمل کنند و دنبال نفس اماره بروند، بلکه باید با نفس مطمئنه بدانند که این کار از نظر امام و رهبری واکثریت مراجع محترم موجود، به دست شورای نگهبان است.

 

 

به هر حال عده‌ای که به امکان شکست خود می‌اندیشند دم از تحقق یک فتنه جدید می‌زنند و تلویحاً نظام را تهدید می‌کنند که اگر در مقابل ما کوتاه نیایید ممکن است فتنه‌ای مثل گذشته بر پا شود. تحلیل شما چیست؟
کسی نمی‌تواند از ترس فتنه‌گران کوتاه بیاید، کما اینکه دیدیم که فتنه شد، اما فتنه‌گران کاری نتوانستند بکنند. کجا و چه کسی توانست اثبات کند که مطلبی خلاف قانون بوده و حقی از او ضایع شده است؟ اگر چیزی دراین میان ضایع شده، خودش خود را ضایع کرده! تا به حال نشده که کسی با فتنه جلو آمده و سرافراز بیرون رفته باشد. همه فتنه‌گران سرشکسته شدند. تا به حال با کدامیک از سیاسیون با تقوا و خبیر صحبت کرده‌اید که مدعی باشند سران فتنه درمحاسبات خود درست عمل کرده‌اند؟ اصلاً احتمالش نیست، همه آنها امروز پشیمانند. فتنه‌گران دردوره قبل چه نتیجه‌ای گرفتند که امروزعده‌ای بخواهند پا جای پای آنها بگذارند؟ مگر در فتنه گذشته جز بدنامی و اهانت به مقدسات اسلامی و خشنودکردن کفار و منافقین چیزی هم اتفاق افتاد که عده‌ای هوس کنند تا آن کار را تکرارکنند؟ آنها با این کارشانس‌های بعدی خود را هم برای حضور در نظام و خدمت به مردم از دست دادند. گذشته از آنکه اساساً کسی که در خط فتنه باشد توفیق خدمت به اسلام و مردم را پیدا نمی‌کند. سرنوشت فتنه‌گران قبلی درسی بود برای سایرین که بدانند از این راه‌ها به جایی نمی‌رسند.

 


این عرایضی را که کردم کدامش را تا به حال می‌شود گفت که نبوده یا نشده؟ اگر هم ابهامی بوده یا کسی مخالف بوده، طبق قانون پاسخش را داده‌اند و جواب گرفته و حقش را هم به او داده‌اند‌. اگر هم نبوده که باز متوجه شده‌اند و این طور نبوده که ظلمی به کسی شده و از عمد نادیده گرفته شده باشد. نمی‌توانند نادیده بگیرند، چون امین مردم هستند. الحمدالله در 34 سال گذشته کارها همیشه قانونی و به نحو اصلح و با مروت و آشنایی کامل به قوانین انجام شده‌اند و با همه اشکالاتی که وجود داشته، دشمنان نتوانسته‌اند این موضوع را به اثبات برسانند جز اینکه خودشان را در جامعه بیشتر بی‌آبرو و منزوی کرده‌اند.

 

 

شنیده شد که در جلسه آخر مجلس خبرگان رهبری و همچنین در دیدار اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری، از سوی اعضا، در مورد انتخابات دغدغه‌هایی مطرح شدند. آن میزانی را که قابل گفتن هست اگر بفرمایید مغتنم خواهد بود.
این مختص به اجلاس اخیر نیست و درتمام ادوار وجود داشته است. خبرگان در جلسات وکمیسیون‌ها نظرات خود را با صراحت می‌گویند و بررسی می‌کنند. در دیدارهای خود با رهبر معظم نیز دغدغه‌های خود را با حضرت ایشان مطرح کرده‌اند و ایشان هم پاسخ می‌فرمایند. برخی از آنها به لحاظ مسائلی اعلام می‌شود یا نمی‌شود. من یک طلبه خبره هستم که از اول تشکیل مجلس خبرگان که اولین دوره آن در زمان حضرت امام‌(ره) بوده، در این مجلس بوده‌ام. بعد از ارتحال ایشان هم که مجلس خبرگان مقام معظم رهبری را برگزیدند، حتی یک لحظه هم از حضور در این مجالس غیبت نکردم و کمال اطلاع را از کل این مجالس دارم. باید شهادت بدهم که خبرگان درباره تمام وظایف خودشان از جمله وظیفه نظارت، کاملاً حساس و عامل بوده و آئین‌نامه‌ها کاملاً اجرا می‌شوند. اعضا همیشه در پایان اجلاسیه‌ها به زیارت مرقد حضرت امام می‌روند و سپس به محضر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می‌رسند و درباره همه اموری که در اجلاس مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به ایشان گزارش می‌دهند. نظام پاسخگویی درمجلس خبرگان هم به خوبی فعال است. بدون اینکه کسی اعتراضی کرده و پاسخی نگرفته باشد و از این بابت این مجلس، نمونه است و هیچگونه کم و کاستی نیست و نمی‌شود که باشد. همه در جریان هستند و طوری نیست که هیئت رئیسه تنها در جریان برخی امور باشد. سخنرانی‌های پیش از دستور هم کاملاً به روز و مفید فایده است. چه کسانی که از اعضای مجلس هستند و صحبت می‌کنند و چه مسئولان و حقوقدانانی که از هر نهادی، اختیاراً اسم‌نویسی می‌کنند که در نطق پیش از دستور صحبت کنند. غرض اینکه در نهایت امر در محضر رهبر معظم، با حضور تمام اعضای خبرگان در ارتباط با آئین‌نامه‌ها و کمیسیون‌ها و همه ماوقع اجلاس، در نهایت دقت و صلاحیت گزارش می‌دهند و گزارش هم پخش می‌شود و در پایان، خبرگان با آگاهی مطلوب از امور، به بلاد برمی‌گردند.

 

 

درسؤال قبل منظور این بود که در جلسه آخر خبرگان، اعضا نقطه نظرها یا نگرانی‌هایی درباره انتخابات داشته‌اند و این نکته را محضر مقام معظم رهبری هم عرض کرده‌اند. آیا این نگرانی‌ها تنها درباره انتخابات بود یا موارد دیگر را هم شامل می‌شد؟
عرض کردم که این گفت‌وگوها عمومیت دارد و همیشه وجود داشته است. پاسخ مقام معظم رهبری به این عرایض اعضا هم با بیانات عمومی ایشان درمرعی و منظر، تفاوت جوهری ندارد، الا اینکه ممکن است مقداری آمار یا مطالب حاشیه‌ای دیگری هم مطرح شودکه این فرع برقضیه است. درموضوع مورد اشاره شما هم نه فقط دراجلاس اخیر، بلکه دراجلاس قبل هم دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی ابراز شده و در مورد آن مباحثی هم صورت گرفته است. البته در مجموع ما بر این اعتقادیم که با هدایت‌های رهبر معظم و کمک و حضور مردم درصحنه مشکلی نخواهد بود. بنده مایلم باز بر یک نکته مهم تأکید کنم. در طول این مدت هرگز از جلسه‌ای از خبرگان غیبت نداشته‌ام و لذا دقیقاً واقفم که هرگز اختلافی جدی دراین مجلس وجود نداشته است. البته پیشنهاداتی شده که برخی قبول و برخی هم رد شده‌اند، اما اختلاف نبوده. اگر یک نماینده مجلس خبرگان پیشنهادی داشته باشد مطرح می‌شود و در کمیسیون تحقیق و پژوهشگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا کنون هیچ اختلافی دیده نشده و ان‌شاءلله نخواهد هم شد. من اینها را پیش خدا عرض می‌کنم، همیشه دراین صحنه حضور داشته‌ام، آدم ساده‌ای هم نیستم. حافظه طاقت‌فرسایی هم دارم و از اول و قبل از تقسیم استان خراسان نماینده استان بزرگ خراسان در آن مجلس بودم و اکنون هم نماینده استان خراسان رضوی هستم. من شهادت می‌دهم که دراین مجلس مطالب مهم و عمده مطرح می‌شوند و جوری نیست که مخفی‌کاری باشد. مگر می‌شود که این خیل از بزرگان علم و دین کاری را مخفی یا ناقص انجام بدهند؟ اگر هم پیشنهادی هست همه در جریان هستند و در مورد همه آنها هم رأی‌گیری می‌شود. این جور نیست که به این منوال نباشد. منطق همه اعضای خبرگان این است که همیشه درمتن جامعه و مشکلات آن حضور داشته باشند.

 

 

در پایان اگر در مقوله انتخابات و وظیفه عمومی جامعه نکته یا تذکاری دارید بفرمایید؟
باز هم تأکید می‌کنم که کار، کاری مهم است. به عهده گرفتن مسئولیت دولت و وزارتخانه‌های مهم آن مثل وزارت خارجه، وزارت جهاد کشور، وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های گوناگون طبعاً دقت فراوانی می‌طلبد و همچنین تفحص جدی دراحوال کسانی که درمظان احراز این پست‌ها هستند. باید همه بعد از انتخاب دولت به کارآن نظارت جدی داشته باشند و نگذارند اشتباهات گذشته تکرار شود. البته و به طورمسلم، اینگونه نیست که اگر کسی خلافی بکند، گذشت بشود و به‌طور مسلم از طرف مقام معظم رهبری، مجلس و مردم مورد بازخواست قرار می‌گیرد. با این همه باید توجه داشت که حجم کار خیلی وسیع است و ممکن است اشتباهات جزئی هم شده باشد، اما این طور نبوده که کسی خودسرانه کار کند و قانونی نباشد که او را کنترل کند. تا به حال هم عملاً کسی در مقابل قانون قیام نکرده که قانون را قبول نداشته باشد، چون اگر قانون را قبول نداشته باشد خودش از رسمیت می‌افتد. همه ما در صحنه و آماده دفاع از نظام و مواجهه با انحرافات وکجروی‌ها هستیم. امیدواریم ان‌شاءالله این دوره هم، چون موسم تصمیمی مهم است، طوری باشد که همه مردم شرکت کنند، چون دشمن تلاش می‌کند سوسه بیاید و وانمود کند آن طور که باید، مردم درصحنه حضور ندارند و با وسعت در انتخابات شرکت نمی‌کنند. کاندیداها هم نباید از یاد ببرندکه حرف زدن آسان است. همه باید بر اساس قانون برنامه‌هایشان را ارائه کنند. شورای نگهبان هم بر حسب قانون عمل می‌کند. دراین مقطع اختلافات با کاندیداها حل شده و همه هم درعمل نظر این شورا را قبول کرده‌اند. کجا مطلبی بر اساس قانون مطرح شده واعضای این شورا از کسی قبول نکرده‌اند؟ فقهایی که در مجلس خبرگان هستند از تمام جزئیات مسائل کشور خبر دارند و می‌دانند کشور را چگونه و با چه کسانی باید اداره کرد و چه کسی برای این سمت خطیر صالح است. ممکن است یک وقت کسی حرفی هم بگوید، اما قانون در دست مردم است و گوینده را به آن ارجاع می‌دهند. در دوره فعلی هم همینطور است، بالاخره این راه باز است. شما مطمئن باشید.


باردیگرازجنابعالی به خاطر لطف مجدد به «جوان» تشکرمی کنم. برقرار باشید.
بنده هم از شما متشکرم. روایت معروفی هست با این مضمون که «مدادالعلما افضل من دماء الشهدا». الان با توسعه ارتباطات و رسانه‌ها و سردرگمی‌ای که به شکل قهری دامنگیر مردم هست، روزنامه‌نگاران متعهد از مصادیق علما و این حدیث شریف هستند. اگر درست به وظایف خودشان عمل بکنند و مانع از دروغ و سردرگمی باشند، مشمول ثوابی می‌شوند که برای علما ذکر شده است./971/پ202/ع

ارسال نظرات