۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۷۰۵۶۵
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

رجوع به اسلام ناب راهکار رسیدن به حماسه اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، با اشاره رجوع کشور به اقتصاد اسلامی گفت: اگر حرف از پیشرفت اقتصادی به‌میان می‌آید، مفهومش این است که ما به اصول اسلام رجوع کنیم و اقتصاد اسلامی و جعفری را به طور کامل در کشور اجرا کنیم.
حماسه سياسي ، حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام سید محمد آل علی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که « چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» این حماسه را یک کار جهادی و بسیجی برشمرد و گفت: همه مردم جامعه در این حماسه نقش جدی دارند، از دست‌اندرکاران اقتصادی و حوزه های علمیه انتظار می‌رود که با روحیه جهادی وارد عرصه اقتصاد کشور شوند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه و علمای اسلام، وظیفه فرهنگ‌‌سازی و نشان دادن راه اسلام در اقتصاد سالم را بر عهده دارند، حوزه باید با استفاده از آیات و روایاتی که در زمینه اقتصاد وارد شده است، اقتصاد جامعه را از تزلزل و رفتن به سمت کالای خارجی و مصرف‌گرایی صرف بازدارد.

گسترش کار حلال در کشور

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: اقتصاد کشور در مرحله اول باید حلال و مورد رضای الهی باشد، اقتصادی که راه حلال را بر مردم سد کند و ربا و امثال ربا را در کشور ترویج دهد، این اقتصاد ناسالم است.

وی تصریح کرد: ویژگی اصلی اقتصاد سالم، حلیت آن است، باید دولت‌مردان اقتصاد راه‌های کسب حلال را برای مردم تسهیل کنند و اجازه ندهند که به بهانه رشد سرمایه در کشور، مال‌ ربوی تبادل شود.

رفاه نسبی در جامعه

حجت‌الاسلام آل علی، خصوصیت دیگر اقتصاد سالم را برکت داشتن آن دانست و تأکید کرد: اقتصاد و کار اقتصادی باید بر اساس قوانین اسلامی دارای خیر و برکت باشد و شامل همه مردم جامعه شود.

وی ادامه داد: برکت داشتن کار و اقتصاد یعنی این‌که همه اقشار جامعه، از رفاه نسبی برخوردار باشند و جامعه به شکلی نشود که اموال در دست عده‌ای خاص باشد و بقیه مردم در بدبختی و فلاکت زندگی کنند.

رجوع به اسلام ناب

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: اگر حرف از حماسه اقتصادی به میان می‌آید، مفهومش این است که ما به اصول اسلام رجوع کنیم و اقتصاد اسلامی و جعفری را به طور کامل در کشور اجرا کنیم.

وی افزود: اسلام به می‌آموزد که از اسراف دوری کنیم و از ریخت‌وپاش‌های اضافی در زندگی بپرهیزیم، اقتصاد مقاومتی این است که ما صحیح و کم مصرف کنیم و به دشمن نشان دهیم که تحریم‌های آن‌ها بی‌اثر است.

وی در پایان اظهار شد: مسؤولین اقتصادی در این سال باید وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهند، این وابستگی به ما ضرر می‌رساند، اگر بر تولیدات ملی و داخلی تکیه شود و اسراف در کشور به حداقل برسد، تا ده سال آینده، تا حد زیادی حماسه اقتصادی در کشور محقق می‌شود./978/ت302/ن

ارسال نظرات