۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۷۳۱۷۴
حجت الاسلام باقرزاده:

برگ برنده ما عدم ورود به بازی‌های سیاسی بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام باقرزاده طی سخنانی با تحلیلی از وضعیت بعد از انتخابات گفتمان انقلاب اسلامی به تبیین فرصت‌ها، تهدیدها و رسالت حامیان این گفتمان پرداخت. حجت الاسلام باقرزاده حاکمیت گفتمان تکنوکراتیک در مدیریت کلان کشور را از دیگر تهدیدها برشمرد و افزود: در این صورت باید شاهد گسترش فرهنگ لیبرالی در جامعه باشیم.
حجت الاسلام باقر زاده

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) نقش تنش‌های میان اصول‌گرایان و قوای سه گانه را تأثیرگذار ارزیابی کرد و اظهار داشت: این تنش‌های پایان‌ناپذیر جریان اصول‌گرایی در حالی به مناظرات ادامه پیدا کرد که جریان رقیب مدعی تعادل، اخلاق و همکاری با اصول‌گرایان و جریان‌های مختلف بود.

 

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده طی سخنانی با تحلیلی از وضعیت بعد از انتخابات گفتمان انقلاب اسلامی به تبیین فرصت‌ها، تهدیدها و رسالت حامیان این گفتمان پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود ضمن بررسی موضع دشمنان خارجی انقلاب اسلامی نسبت به انتخابات با نقل سخنان یک کارشناس غربی در روزنامه‌ی دیلی تلگراف افزود: از نظر آقای نتانیاهو روحانی همان احمدی‌نژاد است و مواضع‌اش ضد صهیونیستی است.

 

دکتر باقرزاده در ادامه‌ی این نقل گفت: دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که با آمدن روحانی همه چیز تغییر کرد و زمان برداشت محصول است.

 

وی با بیان دیدگاه خود جک استراو خاطر نشان کرد: وی از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران و توجه ویژه به مشکلات حسن روحانی را از اولویت‌های غرب در خصوص رابطه با ایران برمی‌شمارد.

 

وی با برشماری مشکلات پیش‌روی دکتر روحانی در گرفتن رأی اعتماد وزیران از مجلس اصول‌گرا و هماهنگی با رهبری برای اقدامات خود می‌افزاید: نباید فراموش کنیم روحانی یک ایرانی و شیعه بوده و به آن افتخار می‌کند. جک استراو رابطه احترام‌آمیز با دولت روحانی و ایجاد درک متقابل را لازمه‌ی موفقیت در مذاکرات 5+1 می‌داند.

 

حجت الاسلام باقرزاده در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به تأثیر مشارکت حداکثری در انتخابات عنوان داشت: با جابجا شدن 250 هزار رأی کشیدن انتخابات به دور دوم امکان داشت ولی جمهوری اسلامی نشان داد که گزینه‌ی تقلب توهمی بیش نیست.

 وی تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال و خنثی کردن توطئه‌ها را زمینه‌ساز این حماسه‌ی عظیم توصیف کرد.

 

عضو کانون طلوع مؤسسه امام خمینی(ره) در تحلیل وضعیت فعلی گفتمان انقلاب اسلامی با استناد به سخنان اخیر علامه مصباح یزدی گفت: عمل به تکلیف برگ برنده ماست که وارد بازی‌های سیاسی و ائتلاف نشدیم و با توصیه‌ی مقام معظم رهبری اصلح را معرفی کردیم.

 

وی با اشاره به این که برخی به نظرسنجی‌ها خیلی اعتماد می‌کردند نتیجه‌ی‌‌ انتخابات را نشان دهنده بطلان آن توصیف کرد و اظهار داشت: خود آقای روحانی هم فکر نمی‌کرد که با این رأی در دور اول پیروز شود. ما کار گفتمانی را ترجیح می دهیم و حتی اگر تنها هم بمانیم باز پیروز میدانیم.

 

دکتر باقرزاده در تبیین پیروزی این گفتمان ضمن اشاره به کمترین هزینه‌ی تبلیغاتی و عدم اهتمام جلیلی برای رأی جمع کردن در مناظرات و سخنان خود یادآور شد: برخی میلیاردی هزینه کردند و در نتایج آراء نزدیک به جلیلی بودند و اگر ما در دوره‌های بعدی با برنامه‌ی قبلی حاضر شویم می‌توانیم منویات گفتمان را تحقق بخشیم.

 

وی در تحلیل نتیجه‌ی انتخابات ضمن رد برخی ادعاها مبنی بر گزینه‌ی ائتلاف اصول‌گرایان ابراز داشت: در این صورت اگر روحانی به دور دوم هم می‌رفت معلوم نبود با این فضای جامعه نتیجه غیر از این بشود.

 

دکتر باقرزاده انتخاب روحانی را به رقابت خاتمی و پیروزی او بر اصول‌گران تشبیه نمود و یادآور شد: حضور فردی مثل خاتمی دارای ویژگی جوان‌پسندی، روحانی بودن و سیادت، دلیل نبود مهندسی انتخاباتی از سوی اصول‌گران بود و در این انتخابات نیز باید با تحلیل‌های جامعه‌شناختی بررسی کرد که آیا گفتمان روحانی است که رأی آورده است؟

 

وی توازن کاندیداهای جریان‌های سیاسی تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان را مهم ارزیابی کرد و افزود: خیلی‌ها به سیادت آقای خاتمی رأی دادند و در این انتخابات نیز گزینه‌های رقیب روحانی این ویژگی‌ها را نداشتند در حالی که خیلی از مردم معتقد بودند در این شرایط به روحانیت بیشتر می‌شود اعتماد کرد.

 

این تحلیل‌گر سیاسی عملکرد اصول‌گران در مناظره و حمایت از جلیلی در مقابل روحانی را ضعیف ارزیابی کرد و یادآور شد: آقای حداد و جلیلی هم بسیار محتاطانه وارد شدند تا متهم به وابستگی به دولت نشوند.

 

دکتر باقرزاده سیاه‌نمایی‌های کاندیداها در مورد وضع موجود را خلاف تعبیر مقام معظم رهبری از دولت موفق دانست و خاطر نشان کرد: وضیعت بد اقتصادی مربوط به دو سال اخیر بود و قبل از آن کارنامه مثبتی وجود دارد که کسی جرأت نکرد از آن دفاع کند.


عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) نقش تنش‌های میان اصول‌گرایان و قوای سه گانه را بسیار تأثیرگذار ارزیابی کرد و اظهار داشت: این تنش‌های پایان‌ناپذیر جریان اصول‌گرایی در حالی به مناظرات ادامه پیدا کرد که جریان رقیب مدعی تعادل، اخلاق و همکاری با اصول‌گرایان و جریان‌های مختلف بود.

 

وی وابستگی روحانی به جامعه‌ی روحانیت مبارز، فاصله تئوریکی روحانی و جریان بدخیم اصلاح‌طلبی و تفاوت گفتمانی اعتدال روحانی و جامعه‌ی مدنی خاتمی را از فرصت‌های پیش رو خواند و تصریح کرد: گفتمان جامعه‌ی مدنی به هیچ وجه با گفتمان انقلاب اسلامی قابل جمع نبود و کسانی هم که می‌خواستند آن را به اسلام ربط بدهند اصلاً خودشان نمی‌دانستند جامعه‌ی مدنی چیست.

 

باقرزاده با انتقاد از خیانت کسانی که جامعه‌ی مدنی را در مقابل جامعه‌ی علوی در ایران مطرح کردند تصریح کرد: پلورالیزم و سکولاریزم پایه‌های این گفتمان است و شعار آزادی نیز بر اساس نسبی‌گرایی بود که  در دوران اصلاحات مطرح می‌شد و هیچ کدام این‌ها با اسلام سازگار نیست.

 

وی گفتمان اعتدال را از پذیرش نسبی گفتمان انقلاب اسلامی برخوردار دانست و خاطر نشان کرد: این گفتمان می‌تواند مبنای گفت و گو با دولت باشد.

 

ایشان با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در فضای بین‌المللی گفت: راه منحصر به فرد برخی چالش‌های دیپلماسی تغییر دولت‌هاست و تغییرات در بحث هسته‌ای در این دولت باید طبق نظر مقام معظم رهبری انجام شود. خود غربی‌ها هم تغییر سیاست‌های خارجی را با تغییر دولت‌هایی انجام می‌دهند که از دو حزب متفاوت‌اند.

 

این استاد حوزه تعبیر بازنده و برنده و اعاده دوران اختناق سازندگی را از تهدیدهای پیش رو برشمرد و افزود: دوران کارگزاران حتی یک روزنامه را هم تحمل نمی‌کردند و احتمال ادامه همان منش وجود دارد تا دوباره این دولت نیز سکوی پرش برای اصلاح‌طلبان باشد.

 

حجت الاسلام باقرزاده حاکمیت گفتمان تکنوکراتیک در مدیریت کلان کشور را از دیگر تهدیدها برشمرد و افزود: در این صورت باید شاهد گسترش فرهنگ لیبرالی در جامعه باشیم.

 

وی در تبیین رسالت‌های فرهنگی، اقدامات بزرگان حوزه در فاجعه‌ی فرهنگی دوران اصلاحات را یادآور شد و تأکید کرد: اگر آن دوران تکرار شود باز هم باید بزرگان حوزه در وسط معرکه حاضر شوند.

 

وی گسترش اقتصاد سرمایه‌داری را در تناقض با گفتمان عدالت و از آسیب‌های دولت آینده دانست و افزود: گسترش تأمین اجتماعی در دوران هاشمی برای حفظ سرمایه‌دار بود تا با سیر شدن شکم گرسنگان از شورش خیابانی جلوگیری شود.

 

باقرزاده سازش در مذاکرات هسته‌ای، چالش در سیاست‌های منطقه‌ای دولت در مورد سوریه، فلسطین و بحرین  و در سیاست‌های بین‌اللملی مثل مذاکره با آمریکا را از آسیب‌های احتمالی دولت روحانی دانست و خاطر نشان کرد: در این باره خط قرمزها توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است.

 

وی در پایان سخنان خود یکی از آسیب‌های جدی گفتمان اعتدال را چالش در برخی موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری دانست و افزود: ممکن است با این شعار انزوای برخی به خاطر زاویه گرفتن از رهبری را مورد چالش قرار دهند.

 

وی نقش این گفتمان بر انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: باید برای مجلس برنامه داشته باشیم تا با یک دست شدن حاکمیت، نقش نظارتی مجلس از بین نرود./924/د102/ج

ارسال نظرات