۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۷۵۹۱۵
معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

برکناری مرسی کودتای نرم آمریکایی عربی بود

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تحولات اخیر مصر را یک شبه کودتای مرموز و نرم آمریکایی و البته ارتجاع عربی دانست و گفت: مشروعیت نظام مصر که از رهگذر رویکرد مردم، انتخابات و یک جریان دموکراسی صحیح می‌تواند رقم بخورد.
حجت‌الاسلام ابوالقاسم عليزاده، معاون سياسي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی تحولات اخیر مصر پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که کودتا یا شبه کودتا، البته به دور از نشانه‌های کودتاهای معمول و رایج، به‌صورتی مرموز و نرم در مصر اتفاق افتاده و از طرفی ارتش مصر 48 ساعت به سیاستمداران حاکم در دولت مرسی فرصت می‌دهد که مثلا در این 48 ساعته مسائل مصر را جمع کنند، این یک امری است که تقریبا محال به نظر می‌رسید زیرا عواملی در متن قضیه بودند که قابل مدیریت توسط دولتمردان و سیاستمداران حاکم دولت مرسی نبودند.

بر اساس شواهد در مصر یک کودتای نرم و مرموز آمریکایی و ارتجاع عربی اتفاق افتاده است

وی افزود: پس از 48 ساعت ارتش وارد کار می‌شود و با راه انداختن یک منازعه سیاسی به‌صورت غیر مترقبه‌ای دولت مرسی را سرنگون می‌کند که این مدل جدیدی از کودتا است؛ کودتای آن هم نظامی اما به صورت نرم و مرموز.

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه اظهار داشت: از طرفی بلافاصله پس از کنار زدن مرسی و دستگیری او و افرادی که مرتبط با او بودند، از سوی پادشاهی عربستان تبریک شتاب زده‌ای اعلام می‌شود و همینطور برخی از سران کشورهای مرتجع عرب هم به تبع پادشاهی عربستان این حرکت جدید را تبریک می‌گویند و اعلام حمایت می‌کنند که خودش نشانه یک کودتای مرموز آمریکایی و البته ارتجاع عربی است زیرا پادشاه عربستان و کشورهای عرب اینها عوامل آمریکا هستند و پشت صحنه و صحنه گردان اصلی هم آمریکا بوده و هست.

وی ادامه داد: نشانه و گواه دیگر بر این ادعا هجمه شدید ارتش به هواداران مرسی در مقابل ساختمان ریاست جمهوری مصر است؛ چرا باید ارتش در مقابل مردم و هوارادان مرسی که کم هم نیستند اینطور شدید برخورد کند و بیش از پنجاه کشته و تعداد قابل توجهی مجروح به بار آورد؟ اینها نشان دهنده این معنا است که تحولات مصر به سمت اهداف یک کودتای مرموز درحال رقم خوردن و دنبال شدن است.

حجت‌الاسلام علیزاده گفت: موضوعاتی که عوامل کودتا اکنون در دستور کار قرار دادند، بحث نخست وزیری، برگزاری انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری است که وعده آن را دادند؛ این درحالی است که انتخاباتی در قبل برگزار شده، اما آنها به‌راحتی روال قانونی گذشته را زیرپا می‌گذارند و وعده‌های اینگونه می‌دهند تا بتوانند به گونه‌ای بحرانی که اکنون در جامعه مصر اتفاق افتاده است را مهار کنند.

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: در مقابل این طیف و جریان کودتا درخواستی است که اخوان المسلمین از توده‌های مردم مصر داشت و آن، دعوت به قیام علیه ارتش بود؛ اخوان المسلمین و هواداران مرسی در مصر کم نیستند و این نشان دهنده این معنا است که آینده مصر آینده آرامی نخواهد بود.

وی ابراز داشت: از طرفی رییس جمهور انتصابی کودتا یا ارتش قطعا با این آشفته بازار نمی‌تواند برنامه‌های ابلاغی و اعلامی‌شان را به‌ویژه در بحث برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیش ببرند.

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: مهم ترین علت این مساله هم طرفداران مرسی و هورداران اخوان المسلمین و احزاب وابسته به آن است که اینها توده‌های قابل توجهی را در مردم تشکیل می‌دهند و آرام و ساکت  نخواهند نشست و قطعا در برابر این وضعیتی که اکنون ایجاد شده، مقاومت خواهند کرد.

مشروعیت نظام مصر از رهگذر انتخابات و یک جریان دموکراسی صحیح می‌تواند رقم بخورد

حجت‌الاسلام علیزاده اضافه کرد: در هر حال مشروعیت نظام مصر می تواند از رهگذر رویکرد مردم، انتخابات و یک جریان دموکراسی صحیح رقم بخورد، طبیعی است که با ادبیات خشونت و هرج و مرج سازگاری ندارد؛ پس بنابراین تنها راهی که به نظر می‌رسد، روی آوردن همه توده‌های مردم مصر و حاکمان گذشته و حال، همه و همه به قانون است.

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: البته از این رهگذر هم شاید ممکن باشد، نظر مخالفان را به گونه رایزنی‌های سیاسی جلب کرد و از این طریق بحران مصر را مهار کرد و مصر یک آینده خوشی را در آینده به خودش ببیند./956/ت302/ج

ارسال نظرات