۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۷۶۲۲۶
کارشناس عرصه رسانه بررسی کرد؛

تلاش غرب برای تحریم رسانه‌ای ایران

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث مهدوی به بررسی تلاش غرب برای تحریم رسانه‌ای ایران پرداخت و گفت: غرب در سال‌های اخیر با ورود به مرحله جدیدی از نبرد با جمهوری اسلامی، نبرد در حوزه رسانه را آغاز کرده است.
ابراهيم شفيعي سروستاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم شفیعی سروستانی، کارشناس مباحث مهدوی، در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث قطع شدن رسانه های ایرانی از روی ماهواره‌ها، پرداخت و گفت: جبهه جدید نظام سلطه که علیه نظام اسلامی شکل گرفته است، در 10سال اخیر بسیار فعال شده و در دو زمینه شروع به جنگ رسانه ای با ما کرده است.

وی ادامه داد: یکی زمینه ایجابی، یعنی شبکه های ماهواره ای زیادی را راه انداخته برای اینکه بتواند با تأثیرگذاری فرهنگی بر اذهان عمومی ذهنیت جهان را نسبت به جهان اسلام عوض کند، یک جنگ را هم از طریق سلبی راه انداخته است و آن تحریم‌های قدم به قدمی بوده که انجام داده است، تا این اقدام تحریمی آخر که یک تحریم همه جانبه در سازمان بین‌المللی ماهواره ای اتفاق افتاد.

این کارشناس مباحث مهدوی ابراز داشت: غرب در سال‌های اخیر با ورود به مرحله جدیدی از نبرد با جمهوری اسلامی، نبرد در حوزه رسانه را آغاز کرده، هم در حوزه آفندی و هم در حوزه پدافندی، یعنی هم استراتژی تهاجمی و هم استراتژی دفاعی، در حوزه تهاجمی، تهاجم گسترده رسانه را علیه نظام جمهوری اسلامی آغاز کرده و در حوزه استراتژی دفاعی، استراتژی بازدارنده یعنی جلوگیری از  هر گونه پخش در اذهان عمومی جهان را در پیش گرفته است.

وی در پاسخ به سؤال «آیا جریان آزاد اطلاعات تا به حال محقق شده است و غربی‌ها اجازه داده‌اند که رسانه ای به نفع جهان سوم، افراد مستضعف یا به ضرر غربی‌ها کاری کنند یا این قوانین هم مثل حقوق بشر و مبارزه با تروریسم دست مایه ای بوده برای رسیدن غربی‌ها به اهداف خودشان؟» گفت: در دوران جنگ سرد همواره بحث نابرابری در موضوع اطلاعات در جهان مطرح بوده است.

وی ادامه داد: کشورهای مستقل غیر متعهد و کشورهای غیر غربی، همواره از وضعیت اطلاع رسانی در جهان یعنی نظام نابرابر اطلاع رسانی در جهان شاکی بودند، این شکایت‌ها و نارضایتی‌ها از جریان یک سویه غرب علیه دیگر کشورها منجر به این شد که در طول سال‌های 1978 و سال 1979 به توصیه کنفرانس عمومی یونسکو برای مقابله با عدم تعادل بین‌المللی اطلاعات و نابرابری جهانی ارتباطات یک کمیسیون بین‌المللی تشکیل شود.

شفیعی سروستانی ادامه داد: این کمیسیون با مشارکت 15 کارشناس مشهور دنیا، به ریاست آقای شن مک برایت، وزیر امور خارجه ایرلند و برنده جایزه سال نوبل تشکیل شد که حاصل کار این کمیسیون با عنوان یک جهان چندین صدا یا گزارش کمیسیون مک برایت منتشر شد و جزء اسناد شناخته شده و مشهور جهانی است و کسانی که در حوزه ارتباطات کار می‌کنند با این سند مهم بین‌المللی آشنا هستند.

وی افزود: در این گزارش به وضعیت نابرابر جریان آزاد اطلاعات در جهان، پس از جنگ جهانی دوم اشاره شده است و نکته ای که در آن تاکید شده این است که جریان آزاد اطلاعات از شمال به جنوب با مانع اقتصادی و از غرب به شرق با مانع فرهنگی مواجه است، به این معنا که از یک طرف کشورهای شمال که دارای برتری‌های فناوری‌های و اقتصادی هستند بیشترین بهره را از رسانه‌ها می‌برند.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: کشورهای شمال با این توانمندی‌های خودشان کشورهای جنوب را مورد هجمه رسانه ای قرار می‌دهند و از طرف دیگر از غرب به شرق هم این مشکل وجود داشت که کشورهای غربی در یک جریان کاملاً یک سویه تلاش می‌کردند که فرهنگ خودشان را به کشورهای شرق غالب کنند و آن را به عنوان فرهنگ غالب در جهان مطرح کنند و یک تهاجم فرهنگی گسترده را علیه کشورهای شرقی ایجاد کرده بودند.

شفیعی سروستانی اظهار داشت: بحث تهاجم فرهنگی بحثی نبوده که از طرف ایران مطرح شده باشد، الآن در حال حاضر حتی در همان دهه های هفتاد و هشتاد میلادی اشخاص متعددی از کشورهای مختلف جهان، حتی کشورهای غربی مثل کانادا علیه این جریان یک سویه فرهنگی غرب به شرق اعتراضاتی را آغاز کردند.

وی ابراز داشت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی با تاسیس شبکه های برون مرزی مثل پرس تی وی، العالم، الکوثر و دیگر شبکه های ماهواره ای برون مرزی، تلاش جدی و تازه ای را برای بر هم زدن نظم حاکم بر جهان و بر هم زدن این ستم و نابرابری که در جهان آغاز کرد، این اقدام بسیار مهم، استراتژیک و تأثیرگذاری بود و ما در صحنه های مختلفی مثل در جنگ آمریکا علیه عراق، جنگ سی و سه روزه لبنان و بیست و دو روزه غزه نقش و تأثیرگذاری رسانه جمهوری اسلامی را دیدیم.

 وی در پاسخ به پرسش «در این فضایی که ایجاد شده، فضای تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها چه راهکارهایی باید نظام جمهوری در پیش بگیرد؟» گفت:  نکته اول با توجه به پیشینه موضوع و فضایی که کمیسیون مک برایت در جهان ایجاد کرده، جمهوری اسلامی می‌تواند احیا کننده آن مسائل نابرابری اطلاعات باشد و فضایی را از طریق سازمان جنبش عدم تعهد ایجاد کند و موج تازه ای علیه فضای نابرابر اطلاعات در جهان آغاز کند.

این کارشناس مباحث مهدوی در پایان ادامه داد: راهکار و نکته دوم که بسیار مهم، اساسی و ایجابی است، تلاش برای ایجاد و راه اندازه شبکه ماهواره ای مستقل است، ماهواره های مستقل برای نظام جمهوری اسلامی، ما در انتظار پرتاب ماهواره ثریا هستیم، با این کار جنگ رسانه ای تشدید خواهد شد و تنها راه ما برای رسیدن به گسترش اطلاعات در جهان، استقلال در شبکه های ماهواره ای است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات