۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۷۶۵۰۲
کارشناس حوزوی:

رابطه خوردن و آشامیدن با عبادت پروردگار

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و پژوهشگر مسائل عفاف و حیا به بررسی رابطه خوردن و آشامیدن با عبادت پروردگار پرداخت و گفت: خوردن که تنظیم شد، بسیاری از عبادت‌ها هم تنظیم می‌شود.
ويژه‌نامه اينترنتي ميلاد عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، محقق و پژوهشگر مسائل عفاف و حیا، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: رمضان یک ماه هوشمند و پر برکت است، پیامبر اکرم (ص) درباره این ماه می‌فرماید «روزه‌ای که شما می‌گیرید این قدر اثر می‌گذارد که سبب می‌شود خواب و حتی نفس شما عبادت و تسبیح شود».

وی ادامه داد: واکنش ماه رمضان نسبت به اعمال خیر و همچنین اعمال بد و شری که انجام می‌دهیم، متفاوت است، شخصی از ابن سیرین در مورد راه عبادت پرسید و گفت: تو که به خدا وصل شده‌ای به من یاد بده که چگونه بندگی کنم ابن سیرین پاسخ داد «تو به من بگو راه غذا خوردن چیست؟» آن شخص گفت غذا می‌خورم که سیر شوم.

این کارشناس حوزوی افزود: گاهی اوقات ما باید یک پله برگردیم به عقب‌ تا بفهمیم راه عبادت چیست، اگر این حل نشود آن هم حل نمی‌شود، ما با همان روش که سراغ غذا و تفریح می‌رویم سراغ عبادت هم می‌رویم در حالی که این جواب نخواهد داد، ابن سیرین هم با همین نگاه می‌گوید حیوانات هم غذا می‌خورند که سیر شوند، پس باید اوّل یاد بگیریم که چرا غذا می‌خوریم، بعد بگوییم راه و رسم بندگی چیست.

حجت‌الاسلام بیاتی گفت: ما باید در ساحت‌های خیلی طبیعی، نگاهمان را حل کنیم، خدا می‌خواهد وقتی تو از غذا استفاده می‌کنی او را ببینی و با او حرف بزنی، می‌گوید اول غذا بگو «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی نام من را بیاور؛ در واقع خدا می‌گوید تو با موجودات دیگر که غذا می‌خورند، فرق داری، این غذا برای این است که بتوانی بعداً عبادت کنی.

وی اظهار داشت: در ماه رمضان خدا نمی‌گوید یک کاری انجام بده، بلکه می‌گوید یک کاری را انجام نده، یعنی بر خلاف همیشه که می‌فرماید جهاد کن، صدقه بده، مهربانی کن و یا نماز بخوان، در ماه مبارک می‌گوید غذا نخور، آب نخور و کمی خودت را نگه دار.

وی ادامه داد: خوردن که تنظیم شد، خیلی از عبادات هم تنظیم می‌شود، ما هنوز خوردنمان را، رابطه جنسی‌مان را که چیزهای اولیه است، درست نکردیم، به همین دلیل خداوند سالی یک بار، یک ماه، روی اولیات با ما کار می‌کند و می‌گوید از این ساعت تا این ساعت خوردن و آشامیدن، رابطه جنسی و شنا کردن و مانند اینها ممنوع است.

این پژوهشگر مسائل حیا و عفاف گفت: در اصل اولیه ما باید بدانیم که خداوند با همه زندگی ما کار دارد، خوردن، خوابیدن، آشامیدن، عروسی، عزا و تربیت و عبادت ما هم مهم است، عبادت من، کار کردن در مغازه است، عبادت من کار در خانه و اداره است، پس عبادت او منحصر به نماز، روزه و خمس نمی‌شود، هر چند که اینها جلوه‌های بلند عبادت هستند.

وی افزود: در ماه رمضان برای اینکه تو خودت را از جهت روحی و روانی اصلاح کنی، بستر فراهم است و این طور نیست که کاری را شما شروع کنی و بخواهی بعد جوابش را بگیری.

حجت‌الاسلام بیاتی در پایان گفت: ماه رمضان شما هر کاری که می‌کنی جوابش را می‌گیری، در این ماه شیطان در غل و زنجیر است، پس کار بدی که انجام می‌دهی، این گناه، گناه حسابی است، خودت یک پا شیطان شده‌ای، این گناه تو، این ثواب و این عمل تو به خودت بر می‌گردد، این ماه، ظرفیت‌های زیادی دارد که ما روحیه حیا را در خودمان تقویت کنیم. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات